varma fötter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare haringenfantasi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 258
H

haringenfantasi

hur lyckas man när minusgraderna smyger sig på?

Vad har ni för kängor/stövlar? prisklass?

Har ni extra sockor/sulor?

Har hört om någon sula som var varm, som man kokade innan man skulle använda dem eller nåt sånt. nån som vet vad jag menar? funkar de bra?

Har nu två par skor med mig till stallet, ett par varmare kängor som jag använder under stallsysslorna och när allt är färdigt inför ridturen spolar jag av fötterna med varmvatten om tårna är bortdomnade och torkar av dem och byter till ridskor.
Funkar hyffsat men är lite jobbigt att behöva "bada" fötterna och byta skor, å dessutom håller sig inte värmen under hela tiden.

nån med tips?

Sv: varma fötter

Jag har nubuck kängor från Hööks, dom är varma hittils iallafall=) Det kan bli lite kallt i början på ridturen men sen blir dom varma igen.

Skoterdojjor eller vinterridstövlarna med ullstrumpor under är det varmaste jag har. (skoterdojjorna är något varmare än stövlarna)

Hej!

Jag brukar oftast ha mina Dojjan när det är lite halvkallt eller om det finns riska för att bli blöt om fötterna, vid ex töväder. Annars har jag ett par "vanliga" vinterkängor (Björn Borg ca 800kr) jag köpt på en vanlig skoaffär. De är nubuk med ordentligt teddyfoder. I dessa har jag först vanliga tubsockor och sen har jag equipage ullstrumpor. Ska vara ordentligt kallt om man ska frysa om tårna då!!!

har aldrig frysit om tårna i mina skor ett par graninge kängor (inte stävlar alltså) med fårskinns sulor 1000 kr men det är dom värda !

det finns sulor som man knäpper på en liten knapp i själva sulan som blir varm i ca 20 min .. rätt behagligt men man får inte plats med extra sockor för de tar rätt stor plats och funkar inte så länge .. man kokar dem sen går det att andvända igen .. jätte smarta går att köpa på typ clas ohlssonför en femtiolapp

jag har ett parr thermo ridstövlar från B*rjes,vet inte vad dom heter men dom har kardborrebands knäppning med reflexer.
Dom var väldigt varma i början (första veckan) men nu efter 3 veckor när det börjar blir riktigt kallt så fryser man om tårna (men inte när man rider)
iof sig har jag bara ett par raggsockor på mig men jag brukar lägga i såna "skotorkare" (såna slags plattor man torkar skor med på insidan när man tex tvättat dom eller dom är genomblöta) i stöveln en timme innan jag åker och då är dom varma och goa och värmen isolerars i dom och det håller typ 1 timme, men det är ju alltid nåt.

Stövlarna var iaf BILLIGA och dom värmer bra om vaden och foten fast inte så bra om tårna om man råkar stå stilla nån minut..

Jag vet inte vad skorna jag har heter, men de är två nummer för stora och fodrade med något som liknar fårskinn. I dom så har jag ofta strumpor i ylle, och som kronan på verket arméns yllestrumpor! Det absolut bästa som finns :)

Jag brukar alltid frysa om tårna men har för i år införskaffat ett par Mountain Horse Protective Rider, SUPER SKÖNA och VARMA! Har inte frysit en enda gång, trots skritt-turer på någon timma, inte ens när det var minus ute och jag varken hade extra sulor el. raggsockar frös jag. Nu när det kommit snö har jag raggsockor, men har inte behövt någon extra sula. De kostade 898:- men var värda var enda krona....

Hittills i år har jag klarat mig med mina "Dojan" och vanliga hemstickade yllesockar.
I fjol vinter under de kallaste ridturerna så hade jag nån sorts konstfiberstrumpor för att transportera bort fukt närmast foten därefter hemstickade lovvikka-sockar :love: och som kronan på verket gubbens kängor i stl 46-47 :banana: :D De var de enda skor mina älskade lovvikkasockar rymdes i :angel:

Jag är alltså en extrem fryslort när det gäller fötterna (de domnar efter ingen tid alls) men med den "utrustningen" klarade jag både ridturer och skoterturer utan att ens bli lite kall :bump: :banana:

Enda kruxet var väl att det krävdes lite inskolning för att kunna gå längre sträckor i så långa skor... ;)

Tror inte att gubben får tillbaka sina kängor i vinter heller :devil:

Har haft flera olika kängor av olika pris och modell och i princip alla har funkat med ragg eller yllesockar i. Men jag tycker att det är lika viktigt vad man har på sig i övrigt med. Spelar ingen roll om man har hur tjocka strumpor och kängor som helst om man inte har varmt nog på benen och kroppen...

jag har graninge kängor. kostade ca 1000 kr. håller värmen bra. har tjocksockar i dom.

plast stigbyglar är lösningen. jag om någon borde veta.. *skrattar* bor uppe i kalla norrland och här är det nu - 25 nästan varje dag.. har mina plaststigbyglar på sadeln och problemet är löst med kalla tår.

korna jag roder i ör läder ridstövlar inomhus och korta läder jodpusch utomhus med ett par ylleskockar i. fukar bra.. inga frusna tår här inte..

Jag har ett par mountain horse vinterridstövlar från granngården. Har hitills inte fruset fast jag bara har vanliga tunna sockor i dem.

Rekommenderar Ullfrotté-strumpor. Helt underbara!!!

Yllesockar el liknande material närmast foten.Har man ett par sockar i bomull underst brukar man frysa lättare.Blir man fuktig om fötterna så kyler bomullssockar.

skoterkängor! docjk är dom lite för klumpiga för att få i ett par stigbyglar får ju knappt i dom i fotstädet på sulkyn haha

cämela skrev:
skoterkängor! docjk är dom lite för klumpiga för att få i ett par stigbyglar får ju knappt i dom i fotstädet på sulkyn haha
Jag har ett par skoterkängor och dom funkar i stigbyglarna(passar i dom flästa damstigbyglarna, och i alla herr) Har haft ridkängor som varit bredare än skoterkängorna. Så det är no hyffsat stora skillnader mellan märkena.

Att rida dressyrlektion i dom kanske inte är så stilfullt :smirk:
Vadå lodis på besök i fina ridskolestallen :angel:

heheheh vi ah rnog inte samma skoterstövlar i guess dom här är fetare än moonboots och man snubblar froam då man ahr på dom hahaha :rofl: föll på stallbaken förra vintern alla som såg skrattade haha. :angel:

Jag har ett par MH vinterridkängor, men jag vet inte vad de heter :crazy: De kostade runt 5-600.- förra året. Varmaste jag haft på fötterna hittills iaf! De duger med andra ord! :)

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 655
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: vinkelina
·
Utrustning Jag behöver att par varma ridskor till vintern jag kan rida i, helst inte så klumpiga. Fryser lätt om tårna. Vad använder ni för...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka