Värma om bom - på vilka sadlar???

Lotus

Trådstartare
Har förstått att man värma om bommen på vissa sadlar, tex Appaloosa, men går det med flera märken och isåfall vilka?

Kan man värma om alla Appaloosas, även äldre modeller? Vad kostar kalaset och vem gör det?

TACK!

Hej - många märken har bommar som går att ändra på olika sätt. Vissa märken t ex Kieffer har glasfiberbom som värms upp och då går att ändra. Det kostar ett antal hundralappar och görs av vissa sadelmakare med rätt utrustning (viktigt eftersom sadeln annars kan bli sned). Vissa andra märken har andra möjligheter att ställa om bommen, t ex ställbar bomvidd, eller utbytbara koppjärn (Wintec, Bates). Byta koppjärn kan man göra själv men varje järn kostar c:a 300.

Viktigt att komma ihåg är att det är vidden på sadeln som ändras, inget annat. En sadel som inte passar längs med rygglinjen (för mycket/för lite svank) kommer fortfarande inte att passa efter man ändrat vidden.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: Luff
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023