Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Ja, kanske borde ha svarat i någon av de trådarna istället... Men jag gillar bäst att skriva i den här tråden, bland alla kompisarna! :)

Annars jobbar jag som en dåre... Bråkar med fransmän dagligen, för psykologisk krigsföring... Kunde aldrig ha anat hur mkt politik jag faktiskt skulle syssla med...

Har allmän panik för hur jag ska hinna med hästen i höstmörkret. I tisdags löste jag det genom att rida med på ridskolelektion. Funkar ibland, men inte varje kväll jag rider...

Har också panik över hur man klär på barnet i det här vädret... Och vilken storlek hon egentligen ska ha i skor.. Är hon laktosintolerant?? Är hon för tuff och kaxig? Hur mkt ska man curla en 16 månaders? osv osv osv.

Livet leker alltså! ;) :bump:

Lite trattisar funkar bara det inte är knökfullt :) usch va kräsen och omständig jag känner mig :o

Äsch, alla kan inte gilla allt. :)

Är avis på er alla som ska träffas på lördag. Det är nästan så att sambon får sätta stolp och göra mina vinterhagar själv på lördag... :angel:

Äsch, klart du ska svara här ;) Tycker allt som oftast att det är roligare att diskutera att möjligt i den här tråden för det är så skön attityd och stämning.

Du bestämde dig alltså för att behålla hästen? Det är en jobbig period vi har framför oss, jag är himla glad på så vis att jag är "ledig" fram till 1 december. Att rida ut kvällstid på vardagar är ju totalkört för sådär ett halvår framåt, och det är lagom hjärndödande att bara vara på banan. Och eftersom jag inte har ridhus alls så lär det väl snart komma en hård och halkig period där det bara går att ta det väldigt lugnt - om det inte blir som i fjol och snön kommer pangbom redan nu i slutet av oktober. Gissar att du har problematiken som de flesta som står uppstallade vid ridhus har: det är bokat för lektioner och träningar fram till sent på kvällen.

Jaja, this too shall pass.

Jag är också avis för de som skall träffas.. Men jag försöker lösa det, har ju så nära.. Lilleman får ju hänga med i så fall. Och den stora tänkte jag försöka leja bort till en kompis.. Sambon är ju iväg till Västerås, Mamma är barnvakt åt syrrans 4 ungar i Hedemora, och Syrran som bor här är på öppet hus på sin skola, så jag är ensam med barnen och hästarna på lördag :(

*kl*
Hörrni människor, vad äter ni för mat på vardagarna?? Jag fick frikort igår, på "ny maträtts dagen" eftersom jag inte hade kommit fram till någon ny rätt. Jag var ego och stack ut i solskenet och red ut unghästen i skogen i stället när jag ändå kunde :p .. Så dagens mat (fläskpannkaka) fick bli gårdagens mat..

hittliis har jag fått:

choritzo,med haricot vers fräst ihop med matvete som kokats med lite buljong.
sallad med rökt lax
Gnocchi med en god tomatsås, renskav och fetaost
Tacobiffar
(av Modett)

Tacoknutar
(av Aneka)

Helstekt fläskfilé/fläskytterfilé i stekpanna/gryta
(av Western_Ivy)

Chili och räkpaj
(av Armani_)

Fläskpannkaka i ny tappning
Parmesankyckling
(av Bollen)

Men hallå, ni äter väl mer mat i veckorna?? ;) :D
Vanlig vardagsmat för er kan vara en ny rätt för mig..Reviderar mitt krav - Inga skaldjur, ingen svamp, helst inte fisk (men torsk/lax/spätta är väl ok.. de andra älskar fisk! :o ) Men som sagt, helst inte fisk för min del :angel:

Har allmän panik för hur jag ska hinna med hästen i höstmörkret. I tisdags löste jag det genom att rida med på ridskolelektion. Funkar ibland, men inte varje kväll jag rider...

Har också panik över hur man klär på barnet i det här vädret... Och vilken storlek hon egentligen ska ha i skor.. Är hon laktosintolerant?? Är hon för tuff och kaxig? Hur mkt ska man curla en 16 månaders? osv osv osv.

Livet leker alltså! ;) :bump:

Du har ingen bra åker att rida på och sen på med en pannlampa så kan man jobba på ganska bra ute. Börjar det bli hårt får du köra mkt skrittlvningar och sen köra hårdträningen på helgen i dagsljus. Vinterhalvåret är verkligen skit att ha häst på.

Tycker också det är svårt att klä nu. Vi va ute nyss och då fick vinteroverallen åka på. Det va ca 2-4grader ute. På händerna hade han tunna tumvantar, och han va iskall om händerna när vi kom in så måste åka och köpa nya vantar idag. Enklast är väll att fråga förskolan hur dom klär och om dom saknar något. Fötterna är lättast om ni åker till en skoaffär och mäter fötterna och sen ska skorna vara max 2cm förstora om jag minns rätt. Hur mkt man ska curla, jadu det får väll var och en bestämma själv. Men har man regler så får man se till att hålla dom och att nej är nej.

Förstår att din tankeversamhet jobbar för högvarv!

Är avis på er alla som ska träffas på lördag. Det är nästan så att sambon får sätta stolp och göra mina vinterhagar själv på lördag... :angel:
Du som är gravid och illamående måste ju få åka på träff istället för att jobba med hagarna! Ju fler vi blir destå roligare! :laugh:

Min favvorätt är nog grekisk pyttipanna med tzatziki. Egentligen grymt lättlagat men kräver lite framförhållning eftersom köttet ska marineras och allt ska vara ett tag i ugnen. Men går å andra sidan fint att förbereda i förväg.

Jo, jag pratar faktiskt väldigt mkt med personalen och får tips och råd. Men tycker ändå att det är svårt. Idag fick hon ha en bävernylon vinteroverall för att det var kallt. Men när vi då kom till gården var det en superstor vattenpöl som man kunde leka i, vilket ledde till att hon fick svida om till galonisar... Vantar är mardröm. Dels vill hon inte ha dem på sig och dels är det sjukt svårt att få på vantar på så små händer... Tycker iaf jag...

Har ni varit hos frissan med era toddlers? Tuva måste klippas och jag är helt talanglös på den fronten. Någon som vet vad det kostar å klippa ett så litet barn?

Ang hästen å mörkret. Så länge det är mjukt/regnigt har vi mkt bra upplysta banor att rida på. Det blir värre sen när det fryser/blir flera meter snö... Inga fält finns att rida på heller... Men det löser sig. Hästis är kvar till vidare. Men planen är att han ska säljas... Dock vill jag vara seriös i försäljningen och vara säker på att hans skada är helt utläkt. Nu är han snart igång i träning igen. Sen ska han tåla det någon månad innan annonsen åker ut...

Den här veckan har vi ätit

-Flygande Jacob (sambons och Tures variant utan nötter)

-Italienskinspirerad köttfärslimpa (köttfärs, basilika,rödlök,vitlök, mozarella, tomat osv)

-Kötfärssås med mycket majs

-Färdigrillad kyckling från Ica, Tures favorit

-Laxfilé i ugn med citronpeppar och ärtor

-Wraps med tonfisk, tzatziki sallad, majs lök osv. Äter ofta samma med kyckling.

-Wok med nudlar och kyckling, sweet chili-kryddad

Vantar är ett jätteproblem. Jag har köpt 8 par!! Varav två par svindyra från Didriksson osv.

Det som funkar bäst är dock magic gloves, antingen tumvarianten eller fingervanten. De är så tajta och han kan använda händerna så de sitter längst.

Sen köpte mamma nåt hon kallar dagisvantar på Ullared som liknar mina Didriksson men de sitter bättre. Galonisar med lite foder och hårt spänne runt handen.

Men ett problem är det helt klart för Ture är en pillis som plockar saker hela tiden...

Mmm, hade tänkt göra köttfärslimpa idag och eftersom jag är en sån sucker for medelhavsmat ska jag nog testa din variant.

TACK :) nu har jag massor med förslag att lägga till min lista.

(fler förslag är varmt välkommet av alla)

Om du bestämmer dig för att lägga av med hästarna så kan du få komma hit och jobba som kock...! ;)

@oregano: eller hur? Alternativt så borde jag få ligga nerbäddad i sängen och få praliner när jag ringer i min klocka. :D

Fy fan, mår så illa idag att det är sjukt. Måste, MÅSTE ut i stallet kl 16 då min tränare kommer, hur nu detta ska gå... Få ta med några spypåsar. :p

Jag satt iofs och höll med henne om en del när jag och sambon tittade på programmet. Just att det är köparen som har undersökningsplikt osv.
Men just det att hon inte höll vad som skrevs i kontrakten och inte dök upp i rätten osv.
Sen vet jag ju att hon har sjuttiotalet hästar hemma, på inte så himlans mycket mark. De rider hårda dressyrpass och hoppar som idioter på superdåligt underlag (i en stenig, ojämn hage, inte undra på att kusarna är pajja)

Jadu det gammla vanliga som går runtrunt är:

Kyckling och currysås(färsk pasta eller ris)

Kassler i ugn med grädde, broccoli och ost.(och potatis)

Kassler med ris och grädde i ugn

Korvstroganoff(m. Ris)

Kyckling och dragonsås(ris eller pasta)

Pannbiff med brunsås och lingonsylt.

Kyckling med wokgrönsaker och sweetchili sås.

Alltså inget kul alls. Är trött på det mesta men vi är kräsna båda två så då fastnar vi lätt i hjulet.

Vi brukar göra "vuxenmat" av barnmat ibland, tex istället för pannkakor med sylt kan vi göra crêpes (som jag inte kunde äta när jag var liten för att jag ryckte det var kräk, men som nu verkligen gillar), våfflor, fast istället för grädde och sylt tar man rom, hackad lök och gräddfil osv.

Sen då vi har mycket vilt hemma i frysen, äter vi inte så har vi inte plats till nästa jakt, trots 4 st frysboxar (och min sambo påstår att han inte jagar så mycket, pfft!), så vi gör ganska mycket viltfärsbiffar med olika fyllningar (fetaost/tomat är just nu favoriten), olika kött med tillbehör ( potatisgratäng, sallader, olika såser, potatissallader osv). Jag minns inte senaste gången jag köpte kött. :eek:

Nu gillar inte du fisk, jag suger på att tillaga det, blir alltid för torrt, men jag har börjat göra fisken i folie med massor med smör/olja, vitlök, citron och salt&peppar och hittills har jag lyckats! Vitlökssmörssteka färska räkor är så himla gott till också. :d

Paket är ju svårt att misslyckas med, det brukar jag gör på rester (annars äter inte sambon upp det...) med någon smaskig röra till. Och bakad potatis med vitlökssmör och röror till brukar jag göra när jag har noll inspiration...

Jag älskar att laga mat, men nu när jag mår så illa så kan jag inte komma på någonting gott vi brukar göra knappast. Det enda jag får i mig just nu är i stort sett ägg och bacon, vilket kanske inte är det roligaste valet... :p

*kl*

Modett - Nej, om inte det övriga håret är för ljust så kommer inget konstigt hända. Det får bara en nyans av tonen vilket bara är fint.

Här är några av våra återkommande rätter:
-Kalops
-Nacotallrik
-Korvstroganoff
-Fiskgratäng
-Skivad fläskfile och bacon blandat med grädde och creme bonjor carljohansvamp till pasta
-Köttfärspaj
-Köttfärslimpa
-Grytor av diverse slag med det som finns i kylen
-Smördegsinbakad fläskfile fylld med flödeost. (japp, till vardags bara för att det är sååå enkelt)
-Bakpotatis med avokado och kyckling
-Hmm, eller som idag, knäckemacka med makrill :cool::angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 436
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
523
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 009
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka