Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Måste bara få skriva av mig lite..

Nu är jag så lättad!! Lillen blir ju hela 10 månader i morgon, och jag har varit lite orolig för honom..
Kan ha varit eftersom storebror var så snabb med allt.. Men jag har haft en liten klump i magen för min lilla som inte kunnat "prata"/jollra alls.. Å för att han aldrig fick några tänder. Å för att han så gärna bara satt still mitt på golvet och tittade på. Å för att han slog med händerna i sidorna en massa.. :confused:

Men sen den 30/12 så kikade första tanden fram, å den 1/1 kikade den andra tanden fram. ~10 månader gammal alltså.
Sen typ i samma veva där runt nyår så trillade poletten ner och han kunde krypa framåt. Och så idag så kan han snacka. Massor.. Da da, di di, do do, nä nä nä, aj aj, väv väv, täää täää osv.. En massa långa jollrande meningar. Jag är så glad!! :love:

Trodde ju att de skulle bli tvungna att skära lite på hans tungband för att han skulle kunna prata, men tydligen så löste det sig ändå. Jag är så lättad. Att han är sen är ju en sak, men att det skulle vara något fel på honom ville man ju inte.

WOW! Del 10:banana::bump:

Ikväll ska jag ut, första gången på evigheters evigheter!
Inte ens innan graviditeten va jag ute och härjade på länge.
Möjligtvis hemma hos nån, men inte festat loss ordentligt.
Så denna kväll kommer säkert sluta med att jag är bakis i morgon :D
Men vafasen, inte varje dag man går på Irländsk pubafton:)

Vad skönt för dig!! Klart man blir orolig om man tror att det är något "fel" på ens barn. Vilgot verkar ju också vara sen när det gäller mycket, men han är på gång han också. Däremot har jag aldrig känt mig orolig, eftersom han ändå varit väldigt social och "med" liksom. Har snarare tyckt att det varit skönt att man kunnat placera honom på golvet med en leksak, så han kunnat undersöka den i en halvtimme eller så. :D

Kl
Jag håller på att städa och insåg att jag har två exemplar av Camilla Porsmans "Pulsträning". Är det någon som vill ha den? Jag kan skicka den till den som först anmäler intresse och lovar att lusläsa den, använda pulsklocka och träna duktigt! ;) :banana:

kl

Sur i dag. Skulle ringa på löpbandet och då fanns inte annonsen kvar :(
Ner till stallet och tänkte att jag rider en sväng, när jag är nästan hemma inser jag att jag tappat mobilen någonstans på turen. Har dessutom bara ridit i djupsnö... Eftersom jag har handhäst med lämnar jag honom och galopperar runt slingan lite snabbt, (en ganska kort sväng tar ca 20-25 min att rida på sommaren) Tänker att jag kanske kan se den. Hittar den inte, rider till vårat hus och viftar som en tok så gubben ser en. Lånar hans telefon och rider samma slinga igen fast nu med halt var ca 25 meter för att lyssna i snön. Lyckas faktiskt hitta mobilen i snön brevid spåret!
Hästen blev svettig och välmotionerad i alla fall!!! Vi var ute i över två timmar totalt...

*kl*

Usch jag känner mig lite nere faktiskt över det här med min häst. Har ett å annat som går runt i huvet. Är detta slutet? Klarar han inte av min lätta träning, promenadhäst, vill jag ha en promenadhäst? Sjukbeslag för resten av livet som kommer kosta skjortan? Även om han skulle funka som promenadhäst så vill ju jag faktiskt göra mer än promenadrida och vem vill ha en 17-årig obstinat nordis med hovbroskförbening och svindyra sjukbeslag som promenadhäst, sen skulle jag heller aldrig kunna sälja honom. Snacka om att måla fan på väggen...har ställt in mig på det värsta och , ja det låter säkert konstigt men stundtals önskar man nästan det men ändå inte, han är ju min bästa vän trots allt. Oj va svammligt inlägg.

Huga kände bara att jag ville skriva av mig, har massor mer att skriva också men det tar sån tid med iPhonen :)

*kl*

Usch jag känner mig lite nere faktiskt över det här med min häst. Har ett å annat som går runt i huvet. Är detta slutet? Klarar han inte av min lätta träning, promenadhäst, vill jag ha en promenadhäst? Sjukbeslag för resten av livet som kommer kosta skjortan? Även om han skulle funka som promenadhäst så vill ju jag faktiskt göra mer än promenadrida och vem vill ha en 17-årig obstinat nordis med hovbroskförbening och svindyra sjukbeslag som promenadhäst, sen skulle jag heller aldrig kunna sälja honom. Snacka om att måla fan på väggen...har ställt in mig på det värsta och , ja det låter säkert konstigt men stundtals önskar man nästan det men ändå inte, han är ju min bästa vän trots allt. Oj va svammligt inlägg.

Huga kände bara att jag ville skriva av mig, har massor mer att skriva också men det tar sån tid med iPhonen :)

Fy du sitter i samma sits som jag gjorde för exakt två år sen... Mitt då 17-åriga halvblod hade återkommande hälta i vä bak. Valsade fram och tillbaka på kliniker. Till slut konstaterade det att han kanske kunde hålla som promenadhäst. Och jag kände som du, jag ville mer än promenadrida. Och jag har hört så många skräckhistorier om folk som lånat eller sålt sin häst som promenad eller sällskapshäst och så slutar det med att hästen säljs till slakt eller ännu värre används och rids på ändå. Han fick iaf somna in och åka till de evigt gröna ängarna. Men det låg mycket vånda och ångest bakom beslutet. Det är verkligen baksidan med att ha djur!

Och med mitt svamliga inlägg vill jag bara säga att jag förstår precis hur du känner och är helt övertygad om att du fattar rätt beslut för din pålle. Men mest av allt håller jag tummarna för att det inte är så illa som du tror.

*Kramar*

Hoppas verkligen inte att jag måste fatta ett beslut som jAg gärna velat vänta några år med. Har visserligen läst att de flesta hästar med HBF har klarat sig bra och länge på rätt sjukbeslag, nu är det ju inte alls säkert att det är den som spökar öht men man blir ju rädd och orolig. Jaja vi får väl se vad det blir för resultat av veterinärbesöket!

Lilleman verkar dragit på sig magsjuka:cry: hade feber i förrgår och sen dess har han vart mkt lös i magen och långt ifrån lika matfrisk som vanligt den enda som duger hyffsat är välling, gröt och yoghurt. Men jag måste säga att han trots detta är för vansinnigt snäll. Kanske lite lättare att bli trött och gnölig men ändå en riktigt goskit (:D) :love:

Lyckades hitta gruppen och är nu medlem!! Så nu måste jag gensat börja röra på mig.

Välkommen! :laugh:
Nu har jag stängt gruppen. Om det är något mer som vill gå med ska det dock bara vara att leta upp den och försöka gå med, så ska det komma ett meddelande till mig om förfrågan och så godkänner jag :)

*KL*

E har blivit helt tittutlekstokig! Idag när jag skulle ta kort på honom sittande i sambons famn for han runt som en galning, och jag fattade ingenting förrän sambon påpekade att E tyckte att jag försökte gömma mig bakom kameran och kastade sig åt sidorna för att hitta mig :D. Gullungen!

Kl
Jag håller på att städa och insåg att jag har två exemplar av Camilla Porsmans "Pulsträning". Är det någon som vill ha den? Jag kan skicka den till den som först anmäler intresse och lovar att lusläsa den, använda pulsklocka och träna duktigt! ;) :banana:[/QUOTE]

Jag skulle vilja ha den efter att ha googlat lite på den så verkar den intressant.

Så vill du så får du gärna skicka den till mig så lovar jag att lusläsa den och använda pulsklockan :p

Skönt är ordet :)
Men visst, egentligen har jag ju varit lugn ändå, eftersom han som du säger, varit så pass "med". Och njutit lite av att han varit kvar där man satt honom. Eftersom storebror varit mer högt än lågt så har det varit passande.

Här är också en som älskar tittut, tjuter av skratt om man leker "springande tittut".. Typ en håller i bebis och jagar den andra föräldern, sen stannar den första till och säger tittut när denne vänder sig om.. Bebis skrattar så han kiknar :)

Hoppas hoppas att det löser sig med din häst!

Hade samma typ av vånda/dilemma förra året med min ena tävlingshäst. Inte hovbroskförbening, men problem med bakkärran. Jag bytte ut vet mot equieterapeft och fick en hel häst igen. (nu menar jag inte att du kan göra detsamma) Men vad jag förstår är det där att "räcker/funkar/är det ok att han blir en promenadhäst? eller skall jag ta bort honom ist"?

Här är en tillsom älskar tittut!

Här har det bakats idag. Kladdkaka med nougattäcke, hallongrottor, silviakaka och hasselnötsmacarons med nutellafyllning. Imorgon blir det bullar, citronpaj och hallontårta. Och så ska sonen baka chokladbollar. Om jag får tråkigt (vilket inte är troligt alls) så blir det minisemlor oxå.

Visst kan barnen äta apelsin? A älskar det och skulle nog kunna äta hur mycket som helst, men jag har bara våat ge henne några klyftor...

M tycker oxå tittut är super kul, speciellt att jagas runt i lägnheten och "gömma" sig bakom dörrar och smygtitta om det kommer någon :D
M är inte bra på att gömma sig då hon tjuter av skratt så fort man börjar ;)

Idag kom hon äntligen på hur man vänder sig från rygg till mage, lyckades då få tag på allt spännande på sidan av skötbordet :)

M tycker oxå tittut är super kul, speciellt att jagas runt i lägnheten och "gömma" sig bakom dörrar och smygtitta om det kommer någon :D
M är inte bra på att gömma sig då hon tjuter av skratt så fort man börjar ;)
hihihi, som här då :)

Idag kom hon äntligen på hur man vänder sig från rygg till mage, lyckades då få tag på allt spännande på sidan av skötbordet :)

Åh, så kul för henne men så trist för er, hi hi hi ih

Kl

Usch jag är så ledsen och har ett jättejobbigt dilemma som ligger och gnager inom mig något fruktansvärt... Vet verkligen varken ut eller in och självklart förstår jag ju att ingen här kan tala om för mig hur jag ska göra, men kanske komma med ett råd eller sätta sig in i min situation.

Mitt intresse för hästarna har svalnat. Inte stallskötsel, longering, promenad med häst, tömkörning etc. utan ridningen. Tycker inte alls det är roligt att rida längre. Och just nu är det inte roligt med markarbetena längre, eftersom jag känner mig så stressad så fort jag kör till hästarna, mycket i och med Milton).
Min Armani, 14 år gammal arab, opererades -07 för cystor i bakknä och lös benbit i ena frambenet. Lång konvalescens och vi har aldrig riktigt kommit igång efter detta. Har haft honom i 10 år och han är min första egna häst.

Sedan har jag min lilla Malva, shettis som blir 4 år. Har haft henne i snart 3 år och hade verkligen stora planer med henne; hon skulle börja tömköras, köras in osv. första tiden gick åt att bara miljöträna henne och lära henne att inte resa sig och slå med frambenen vid minsta protest ;) Sedan blev jag gravid och när magen började synas så vågade jag inte riktigt gå med henne på samma vis för jag var rädd att hon skulle råka sparka mig i magen.
Hon är vid det här laget bara tömkörd ett par tillfällen, dock väldigt miljötränad och ganska stabil ute.

Jag står alltså mest och stampar med hästarna och det dåliga samvetet gnager hela tiden. Jag älskar min hästar, det gör ont i mig så mycket jag älskar dom..
Jag hatar att känna denna stress och press. Min sambo jobbar mycket. Säkert inte mer än någon annan, men dumma tider (är borta 8,45 och kommer väl hem vid 18,45), dock har jag en underbar svärmor som mer än gärna passar Milton flera gånger i veckan. Det är väl snarare så att jag inte gärna lämnar honom utan vill mest vara med honom hela tiden och ta vara på tiden som jag är hemma med honom. Nu har svärmor dock varit sjuk så hon har inte haft möjlighet att passa honom på samma vis sedan innan jul..

Det känns som om hästarna inte mår bra av detta, sedan om det är så eller det är mitt samvete som säger att det ska vara så det vet jag inte. Speciellt min lilla häst som är så väldigt social och vill så mycket. Det känns som om jag försummar henne mycket och att hennes unga fina år blir förstörda hos mig.

Samtidigt kan jag inte sälja, jag vill inte sälja. Vi letar fortfarande gård och jag tror faktiskt att mycket av det hela handlar om att jag får ligga och köra 3 mil (tur och retur) till hästarna. Jag VET att det kräver mer jobb med att ha egen gård, det behöver ingen tala om för mig, men det är ju också det jag tycker om.
Och vem skulle vilja ha en arab i hans skick?! Dåliga ben (fullt ridbar i normal och varierad ridning. Kanske hårdare, men som sagt så har vi aldrig kommit dit igen så jag vet inte hur mycket han håller för). Och jag hade aldrig fått för mig att sälja. Möjligen lämna ut på foder, men sälja det gör jag aldrig.

Har kanske kommit på en lösning från och med nästa vecka. Sambons ena syster ska nog fixa stall och ta in dem två dagar i veckan så jag inte ens behöver åka ner där. Möjligen kommer den andra systern (som har varit min medryttare tidigare) att rida och fixa stall och insläpp någon gång i veckan.
Kanske kan det vara bra för mig att få lite distans till det hela och sedan de dagarna som de är "mina" ska jag försöka ta ett ryck och ta hand om dem ordentligt och lämna iväg Milton, vare sig jag vill eller inte, såklart är det inte för Miltons del som jag inte vill lämna iväg honom eller att det skulle vara något fel på barnpassningen. nej det är helt av egoistiska skäl, jag vill vara med min son!

Sådär ja, dagens kanske längsta och mest negativa inlägg ;)
Känner mig lite extra dum när här finns tjejer som vill men inte kan rida, Emmah och Cyllene t.ex...

Vilken jobbig situation du hamnat i... Har tyvärr inget vettigt att säga, mer än att det nog inte är helt ovanligt att man omprioriterar livet och sina intressen när man fått barn. Du är i ett helt annat läge än vad jag var i, men jag har gått igenom en smärre kris när jag insåg att jag faktiskt inte är så himla hästintresserad längre. Eller jo, men inte så att jag är beredd att lägga så mycket pengar och tid som krävs. Och nu när Vilgot finns så känner jag inte ens något behov av att ta upp ridningen igen. Kram på dig iaf och hoppas att du kan reda ut vad du egentligen vill...

Vilken jobbig situation du hamnat i... Har tyvärr inget vettigt att säga, mer än att det nog inte är helt ovanligt att man omprioriterar livet och sina intressen när man fått barn. Du är i ett helt annat läge än vad jag var i, men jag har gått igenom en smärre kris när jag insåg att jag faktiskt inte är så himla hästintresserad längre. Eller jo, men inte så att jag är beredd att lägga så mycket pengar och tid som krävs. Och nu när Vilgot finns så känner jag inte ens något behov av att ta upp ridningen igen. Kram på dig iaf och hoppas att du kan reda ut vad du egentligen vill...

Precis så känner jag med. Är det värt den tiden och alla de pengarna man lägger ner på hästarna? Vill jag egentligen kunna lägga den tiden och pengarna på familjen och framför allt Milton istället?
Om jag nu tar det beslutet att så är fallet och gör mig av med hästarna, vad gör jag om jag sedan ångrar mig och kommer fram till att jag vill ha mina hästar igen???

Har ju alltid hållit på med hästar, det är en så stor del av mitt liv och en så stor del av vem jag är och vad jag är.. Fy fasen vad detta är jobbigt. Och jobbigast av allt är nog att faktiskt erkänna detta för mig själv och även för andra.

Släppte "bomben" hos mina föräldrar ikväll för de och min sambo och de blev nog ganska chockade alla tre.. Pappa och jag är väl egentligen av samma inställning - man behåller inte djur för sin egen skull, utan djuren är man skyldig att ge ett så bra liv som möjligt. Om det är hos mig, hos någon annan eller den dagen det är dags att avliva, det spelar mindre roll.
Samtidigt resonerar både han och jag som så att djur gör man sig inte av med hur som helst, utan skaffar man ett djur så behåller man djuren tills det dör. Än så länge har jag alltid gett alla mina djur ett så bra liv som möjligt, därför har jag aldrig stått inför detta att de kanske har de bättre hos någon annan, men nu vet jag inte längre...

Mamma ställde direkt frågan: Vill du verkligen vara utan Armani??
Mitt svar: Nej. Egentligen inte.

Vet egentligen inte vad jag tänkte skriva till dig men jag lider med dig. Mådde så vansinnigt dåligt när min älskade häst bara gick av å an i hagen i början av sommaren. Har också både mina och sambons föräldrar nära så eg kan jag lämna Theo hos dom om dagarna å rida (innan han blev halt) men känner som dig att den tiden vill jag ha med Theo. Vi har ju lyckats få in en bra kvällsrutin för gossen så han går och lägger sig 19.00 ungefär och då far jag till stallet. Nu har jag bara gångavstånd till stallet jämfört med dig så för oss funkar det bra, vi försöker se till att vara hemma så pass i tid att vi hinner umgås innan vi går i säng.

Hoppas verkligen att din lösning med sambons systrar funkar för dig!!! Annars fodervärd kanske kan vara en idé men då gäller det ju att hitta nån man kan lita på! Ni får hålla span efter en gård, även om det är mer jobb så blir det närmare och lättare att få tid. Men precis som du skriver, det känns inte kul att åka till stallet om man måste stressa genom allt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 786
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka