Vårmammor 2010 del 12! <3

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare aneka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 995
  • Visningar Visningar 96 310
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Vi hade kunnat få plats tre minuter hemmifrån, men valde nu att tacka ja till plats 10 min med bil. Ca 45 min promenad. Detta för att den förskola vi tacka ja till kändes så mkt bättre än det närmaste alternativt :)

Segt det måste vara inne i stan. Här ute har vi bara en kö, genom kommunen, där alla privata och kommunala finns samlade... Kan ni lösa det med restiden så skulle inte jag klara av att vänta med tanke på vad du skriver...

Är det bara här man inte får välja? Tror inte vi har ngt privat alternativ heller....

Vi får välja på pappret, så att säga. Man får göra en lista på fem dagis i den ordningen man vill ha dem. Men i praktiken har jag förstått att man blir tilldelad nåt bara, beroende på var det finns plats. Som de flesta andra har vi ju inte möjlighet att ha barnet hemma i flera år medan vi väntar på att få plats där vi vill.

Det ligger ett dagis ett stenkast från där vi bor, man går tvärs över en äng bara, och det ligger dessutom på väg till jobbet för mig, som vore helt perfekt. Så det har vi önskat i första hand. Men jag är nog nöjd om vi får något som ligger hyfsat nära bara, och om vi slipper ett näraliggande höghusområde som ser otroligt trist ut, det är slitet, nerklottrat, och inte en miljö där jag hoppas mitt barn ska tillbringa sina dagar.

För den som är nyfiken på vilket dagis vi fått så sök på Hattstugan, Smedsuddsvägen.

Jag är så kluven. Jag tilltalas verkligen av förskolan som sådan. 10 barn är ju en dröm när hon är så här liten. Ovanligt bra gård. Risken är ju också ganska stor att vi står där i augusti. Inte fått något av de privata alternativen (de flesta kommer ant bara ta in syskon) och ett kommunalt alternativ i tjotahejti. Med ännu längre dagar som följd.

Just nu lurar vi på lösningar för hur vi skall kunna minska transport tiden. Man kan ju faktiskt förflytta sig på andra sätt än att gå.

Det såg ju ut som värsta drömdagiset, lycka att få plats på ett sånt dagis! :bump:

Hellre lite längre dagar på ett bra dagis, en korta dagar på ett sämre, som jag ser det. När det gäller restiden - skaffa cykel?

Vi kunde bara ansöka om plats. Kanske man kan få det mer presicerat sen...
Eller så tar de som man bor kanske. Så fungerar det ju med de olika grundskolorna iaf.

Vi har ett nybyggt dagis där min förra arbetskamrat jobbar i köket närmst. Jag hade inte blivit ledsen om hon fick gå där. Samtidigt så finns det nog 3 till. Vet inte var "utanförbynbarnen" går...
Det nya dagiset ligger ju i ett nybyggt område där det finns mkt barn. Sen finns det nog ett vid varje skola och ett mitt i bromölla. Där går min syrras barn. Men vi bor ju inte på samma ställe...

Kl

Man ska inte lyssna så mycket på rykten och man ska definitivt inte sprida rykten vidare när man inte vet fakta. :grin: Det blir liksom bara fel. Jag var på jobbmötet idag och förstår nu var ryktena kommer ifrån och varför det blivit "fel". Fick förslag på en ny befattningsbeskrivning och på den stod det miljösamordnare. Men innehållet var inte vad en miljösamordnare pysslar med, utan vi kom överens om att samordnare för EHS-systemen var ett mer korrekt namn. Jag kommer alltså att vara kvar under samma chef som innan, men till stor del jobba med miljö/arbetsmiljöavdelningen. Det kan nog bli ganska bra, bara jag slipper åka utomlands och göra revisioner. :angel: :crazy:

Min chef blev först lite chockad när jag berättade om grav, sen skrattade han bara, för det var precis exakt så här det gick till när han skulle anställa min vikarie. Hon berättade då att hon var typ i v 5. Han konstaterade iaf att när jag går hem i okt/nov så kommer hon tillbaka från sin föräldraledighet. Det är ju bra att vi går om varandra! :rofl:

Verkar ju vara rätt ok ändå med din chef, han verkar ju ta det rätt bra iaf det här med grav. Synd att du måste vara kvar under honom sen, men det kanske ändå kan bli bättre? Om du kan styra dig själv lite mer?

Fan vad trist det är med rykten och missunsamma kollegor, du har ju gått runt och mått dåligt för det här, och som jag tolkar dig nu så var det inte så "illa" som det hade kunnat vara. Trist att det blev så. Men det är ju den svenska avundsjukan som speglas.

Jag hoppas att du är nöjd iaf :)

Nöjd och nöjd... Vet inte riktigt, det är ju nya arbetsuppgifter, men ändå inte. System och revisioner har jag ju pysslat med förr, men då kvalitet. Ska jag vara riktigt ärlig hade jag nog gjort något helt annat, på en helt annan avdelning. Jag slipper iaf ett stort ansvarsområde jag hade, som var kul i början, men inte nu längre. Det känns iaf bra!

Var egentligen inte orolig för chefens reaktion ang grav. Han är en bra människa, bara urusel som ledare. ;) Men han är himla bra när det gäller jobbtider, semester och när jag måste åka akut till veterinären med något djur (senare VAB), aldrig något problem eller gnäll. Sa också att jag hade för avsikt att jobba 7-13 när V börjat på dagis och det sa han inget om.

Och sen vad jag ska svara mina missunsamma kollegor när de märker att jag står kvar i samma ruta på organisationsschemat måste jag fundera på. För fråga kommer dom att göra, med all säkerhet. :grin:

Ja, jag är så jäkla arg och besviken. Jag kan verkligen inte förstå hur hon tänkte, eller snarare inte tänkte, trots att jag förtydligade att vi ju bodde hos föräldrarna. Kräksjukan är ju inte så lite smittande och verkar gå hårt åt de små så vi vill verkligen inte riskera något.

Emmah, OM vi kommer uppskatta nya fina köket sen när det är uppe ja! Tur att man har fantastiska vänner som ställer upp och hjälper till!

Jag som viktväktar vill ju inte alls sabba det med en massa hämtmat, men vad ska man göra? Igår blev det thaimat och idag en halv pizza, bättre mat har ju världen skådat ;)

Efter att ha bott tre månader utan vatten, kök, toalett och dusch så uppskattar man de sakerna på ett helt nytt sätt. Jag är fortfarande lika lycklig varje gång jag ställer mig i duschen hemma, lika glad varje gång jag enkelt kan göra en kopp te och bäst av allt, att kunna gå på toa. :love:

Hade det varit någon av mina bröder som gjorde som din syster hade jag blivit tokig. :/

*kl*

Selma har börjat vakna när det blir ljust i hennes rum, vilket var kl 6 idag. Men vi får skylla oss själva, för vi har en rullgardin som vi tänkt sätta upp i tre veckor... :p Så nu ser Selma på teletubbies och jag ska snart gå ut och ta ut hästarna. Sååå fint ute!

Suck, här fortsätter vi vakna klockan 5. Eller H vaknar, vi andra låtsas sova till 6. Fattar inte hur jag kunnat få en så morgonpigg unge?!

Här vaknas det oftast 6-6.30 har någon enstaka gång fått sova till strax efter 7 :)
Ibland vaknar Mikaela tidigare med, men oftast går det att vagga henne lite så somnar hon om :D

vilka morgonpigga ungar ni har :D

Iofs, storebror vaknar vid 6:45, och lillebror vid 7:30.. OM inte storebror skriker vid kvart i 7 för då vaknar lilleman också.

Svartfot: Det lilla dagiset ser jättemysigt ut, men tycker det verkar lite konstigt att ha 10 barn i olika åldrar på samma avdelning. Det är ju max 2 per ålder om de inte väljer att ta in typ 5 st 1-åringar var tredje år. En 6-åring och en 1-åring har ju inte så mycket utbyte av varandra och barnet får ju inte så många kompisar i sin egen ålder. Och alla kan ju inte gilla alla. Jag förstår absolut fördelen med ett litet dagis, men jag tycker nog att, som på Vilgots blivande dagis, 7 kompisar i samma ålder känns bättre. På hela dagiset är det 4 avdelningar för olika åldrar med 8-10 barn på varje.

Svammel, men du förstår nog hur jag menar. ;)

Här vaknade Milton kl 04:30 imorse och va jätte pigg och glad. Men efter en timme somnad han om som tur va och sov till 8!!! Han som alltid sov länge om mornarna förut vaknar aldrig senare än strax innan 7 nu och är pigg första gången. Jag hoppas verkligen att det går över. :p

*kl*

Vem här va det som jobbade med golv? Jag har en fundering om det går att göra så som jag kom på igår.
Huset vi köpt har plastmattor i nästan alla rum. Jag tänkte om jag kunde måla mattan i hallen vit, men det blir ju lite tråkigt. Så kom jag på, jag har såna där klister dekorationer från ikea(blommorna) liggandes och skräpar och tänkte kan man inte sätta dom på golvet och sen dra någon lack över så att dom inte nöts bort allt för fort? Kan det funka? :)

H har brukat sova till efter 06 åtminstone, ibland till 07. Men sedan åtminstone 1½ vecka är det arla morgnar :cool:

Zazza jobbar med golv! Vad gäller mattorna så har jag googlat runt lite (är ju också i målartankar..) och efter vad jag kan se så avråder man att måla plastmattor medan linoleum går bra. Lät som en läcker idé!

Hur vet man vad som är vad? Kanske en korkad fråga men jag vet verkligen inte skillnaden på dem.

*kl*
Ebba blir bara sämre o sämre.. Inatt tokgrät hon kl 4 :( Och jag vet ju inte varför... Verkade ha ont i magen då men nu så är det lugnt...
BAjsat 2ggr - ena nästan gelé.. Känner ni andra med förkylda barn igen det?

Idag är hon febrig... stiger trots alvedon. :(39,6 i örat- rumptermometer och suppar funkar inte. hon skriker så det är stopp :(

Lillan ärväldigt mysig o halvt apatisk... men det är inte kul alls...

Men lillskruttan då! Känner inte igen det där med gel'e konsistens :( äter och dricker hon något? Ringa 1177 och rådfråga kanske. Dom vill ju att man åker in när småttingarna har hög feber och det börjar hon ju få nu. Hoppas hon blir piggare snart!

Vad jag vet så funkar det inte att klistra på plastgolv om man inte har klistergrejer som är anpassat för att klistra på plastgolv. Detta för att klistret och golvets ytbehandling inte lirar tillsammans. Till slut glider bara klistermärkena omkring... Dock vet jag inte hur det blir om man lackar över... Och det ringer ngn klocka att det inte är lämpligt att måla på plast av samma anledning som ovan. Men en färg-/golvbutik har säkert både svar och tips å råd :) Colorama tycker jag brukar ha mkt bra idéer. Och Happy Homes å Nordsjö ide och design är de absolut bästa butikerna att få råd i. Tycker iaf jag. Tips kan vara att gå dit en vardag på dagen om du har möjlighet, så du får prata med någon ur den ordinarie personalen, som oftast är mer utbildad på lite tricky frågor än vad helgpersonalen är :)

Om man skär ett litet snitt i mattan och ser att den är homogen rakt igenom så är det linoleum - är det däremot ett övre lager och sedan vitt är det plast!

Utförligare förklaring här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 586
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: Rosett
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 763
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31