Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

De små hjulen där fram är ingen höjdare att köra nu i snön och då bor vi ändå i Göteborg där det sällan finns snö. Sittdelen är bra när barnet är mindre men nu är hennes dotter strax över 2 år och då har dottern dåligt med plats.

Detta är enligt henne, jag har ingen aning om vagnen så nu ingen hoppar på mig ;)

Teutonia cosmo har jag läst på ett annat forum att många gillar och den tar lite plats.

Tack! Jättebra att veta. Det är ju inte så ofta som vi har snö här nere i södraste småland heller, men det tåls att tänka på i alla fall. Jag har också hört att Teutonia Cosmo ska vara bra. :)

ja finns nog vagnar som är bättre i snön, men de små hjulen funkar faktiskt bättre än jag trodde! Bor ju i sthlm så inte van vid så hääär mkt snö :D, vid snövallar fastnar de men i vanlig nysnå rullar de fint, speciellt om man låst hjulen.
Men ska man ut ofta i naturen, på grusvägar, stigar eller mkt snö så är det nog ingen idealisk vagn.

Knapplån

Idag var vi på Barnens Hus och irrade omkring. ;) Som vanligt blev det inget köpt, utan vi bara gick runt och funderade på vad som är nödvändigt att köpa och inte. Vi tittade bl.a på Teutonias färgprover för 2010 och har väl enats om 2-3 alternativ som vi ska fundera vidare på. Vi beställer nog vagnen om några veckor.

Därefter åkte vi ner på stan och köpte lite söta kläder i strl 56 för julklappspengen vi fått. Kan nån tipsa om vad man behöver för typ ytterkläder i april. Räcker det med fleeceoverall, eller ska den vara mer fodrad? Helt omöjligt att veta ju! :o ;)

Ikväll har min kära sambo bokat bord på restaurang. Vi ska fira vår 5-årsdag! :love:

Jag är så trött och less på allt så idag fick jag rycket - jag tog ut hästen i snön och red. Jag har inte ridit på tre månader då jag först mådde så illa och sen efter att ha lastat av 5 pallar sågspån fick akut foglossning. Sen dess har illamåendet och fogarna blivit bättre, men istället har jag gått på kryckor i två veckor pga en vurpa som hade sönder fotleden.

Men jag var sååååå uttråkad och snön så lockande, så det blev en runda på en bockandes glad häst. Hon hade vilat en månad så hon var lika laddad hon.

Är det fler som börjar om med ridningen i 6:e månaden efter 3 månaders uppehåll? ;) :) Jag har svävat som på moln efter! (Även om det inte var särskilt bekvämt med magen...)

Vad härligt! :bump: Jag förstår känslan och saknar verkligen ridningen! Jag började rida i v 10-12 nånting efter nästan ett års uppehåll. Jag red bara 2 månader kanske, innan jag sa ifrån. Dels började ridkläderna sitta lite väl trångt och dels var hästen (som var ny för mig) lite väl pigg, även om han var snäll. Tyckte det kändes lite sådär att rida ut ensam på en häst jag inte kände så väl. Men gud så jag saknar det!! Hästen var precis min typ, jättepigg, känslig och välriden, så jag hoppas att erbjudandet står kvar när bebis är född och jag behöver komma hemifrån. ;)

Min dotter är född 17 april och vi hade ingen overall alls till henne. I vagnen hade hon body, byxor, tröja, strumpor och antingen filt eller överdraget på mjukliften. I vagnen ligger de skyddade så det blir varmare än man tror. Ta gärna för vana att känna i nacken på barnet så lär du dig snabbt hur varmt/kallt ditt barn vill ha det.
Ha gärna lager på lager så du kan ta av/på plagg efter behov.

Gud, att ni orkade med att irra runt på Barnens Hus! :eek: Vi har varit in en gång och vänt i dörren typ, det var ju superrörigt där! Eller i alla fall då innan jul. :D Sen gillade vi inte personalen heller, vi frågade om hjälp ang. EL-vagnarna men ingen "hade tid just nu" utan de ville hellre snacka skit typ.. :( Då fick vi mycket bättre bemötande på Babyproffsen.

Imorgon ska vi beställa vagn! :bump: (och shoppa massa annat också :angel: )

Vi har också fått jättebra bemötande på Babyproffsen och tänker beställa vagnen där. Vi var på Barnens Hus eftersom vi ändå hade vägarna förbi, för jag håller med, rörigt och upptagen personal.

I morgon ska jag åka till Jönköping och se om de har några spännande reor.
Har iofs fått och köpt en massa kläder och vagnen är bokad.
Och i julklapp av mor och far fick jag ett kort med ett löfte om att de ska betala spjälsäng och alla tillbehör till den. Men skötbord och en rejäl skötväska ska jag kolla efter på Babyproffsen eller på 1klass.
Ska bli så skojigt :D

Tack för svaret! :laugh: I bilen då? Men då kanske man bara kan lägga på en filt eller nåt? Vi har handlat massor av långärmade bodysar och byxor. Man kanske behöver några koftor också? Hur många par strumpor och mössor behöver man? :eek: Och vantar och tjocksockor..?

Alla olika sorters åkpåsar till vagnen då? Sommaråkpåse, mininest det är ju en djugel det där också för nån som jag som inte fattar nånting. :angel:

Herre gud, jag känner mig verkligen som Bambi på hal is eller nåt. :rofl:

Alla olika sorters åkpåsar till vagnen då? Sommaråkpåse, mininest det är ju en djugel det där också för nån som jag som inte fattar nånting. :angel:

Herre gud, jag känner mig verkligen som Bambi på hal is eller nåt. :rofl:

Då är vi två!! Tänk vad mycket lättare det är att handla och planera till hästar inkl fölston... ;)

I bilen hade vi samma antal kläder och en tjockare filt över. Oftast tog vi av filten i bilen när värmen kommit igång.
I april är det inte så kallt, inte här i Göteborg iallafall.

Koftor/munktröjor hade vi 3-4 st bara, eftersom vi hade bara på henne dem när vi var utomhus. Samma tröja kunde vi ha i 2-3 dagar. Så köp inte på dig för många eftersom de oftast växer snabbt i början.

Mössor hade vi 2 st i varje storlek, de blev ju sällan smutsiga.

Strumpor bytte vi varje dag, så det är ju beroende på hur ofta du kan tvätta.

Vantar och tjocksockor hade vi inga förrän hösten kom.

Ang åkpåse så köpte jag en först när dottern var några månader när vi bytte till sittdelen. Den är i angora/fleece så sval på sommaren och varm på vintern. Underdelen på åkpåsen är alltid i vagnen men överdelen som kan tas av med dragkedja används bara under vintern.

Det är verkligen inte lätt att veta vad som behövs eller inte, man får helt enkelt prova sig fram. Jag tänkte så här, mindre saker är bättre. Det jag behöver köper jag efter hand.

Jag beställde mycket på internet i början när jag kände mig lite osäker på att åka in till stan själv med dottern.

Senast ändrad av en moderator:

Då är vi två!! Tänk vad mycket lättare det är att handla och planera till hästar inkl fölston... ;)

Åh, kan bara hålla med dig och Oregano - jag är totalt lost på allt som finns och har så dålig koll känner jag!! tack och lov ska sambons syster ha barn tre månader innan oss så jag ska ta och tjuvkika på vad de har och varför de har just det.... Man är verkligen helt grön på området, men det löser sig. Det gör det ju alltid, men ändå. Hatar att inte ha koll på läget :D

*halvt knapplån*
Ni är inte ensamma om att känna er helt lost, men jag tror det hör till när man ska bli förälder för första gången. :D Här verkar vi nog vara helt bakom flötet, med alla idiotiska frågor vi ställer till sambons familj. :angel: Men vadå, hur tusan ska vi kunna ha en aning om någonting än?!
Vi resonerar som så att vi köper det vi tror behövs till att börja med, och upptäcker vi ett behov av något när Räkan är ute så köper vi det då. Åkpåse exempelvis kommer vi vänta med, det kommer nog inte behövas förens mot senhösten då vi börjar använda sittdelen. Overall i pyttestorlek struntar vi i, skulle det mot förmodan vara snöstorm i Västerås i mitten av april så löser vi det då. :D

Jag var nog lite småseg i huvudet igår, för jag gnällde över att mina bröst var så oerhört små och såg ut som två myggbett. Sambon började asgarva - han tyckte nog inte att ett par tuttar som får klämmas ner i 75DD/80D är litet. :angel: Men vadå, magen börjar ju bli stor så brösten ser ju minimala ut. :rofl:

HAHAHAHA, så du gnäller över dina "små" bröst?! :D
Själv kan jag gott och väl fortfarande ha mina 75A-kupor, gott och väl, hoppas på en förändring snart!

Kl
Måste fråga er. Har ni ofta ont i magen? Jag har typ ont i magen varje morgon, vilket säkert beror på kissnödighet, men även på kvällskvisten också och ibland mitt på dagen. Känns typ som att man är gasig i magen och inte kan fisa, haha.. Förstår ni hur jag menar?
Sambon tyckte att jag kanske borde kolla upp det, men jag vet inte.. Kanske ska vara så?

Annars har jag lite bekymmer just nu med att jag helt plötsligt börjar kallsvettas och det känns som att jag ska svimma. Kommer ofta efter en ansträngning, men inte nödvändigtvis.. Väldigt obehagligt är det iaf. Kan det vara brist på något i kroppen tro, eller det är vanligt?

Kallsvettas och svimningskänsla har jag känt av till och från och enligt bm är det inga konstigheter. Mest var det mellan veckorna 14-18.

Ont i magen har jag inte kännt av alls, mer som mensvärk någon gång. Men ring bm och kolla för säkerhets skull.

Ja usch vad svårt allt är och veta...Jag har liksom inte bytt en blöja i hela mitt liv ens, eller matat en bebis eller gått med den i vagn. Och på tal om vagnar... Jag får magsår bara av att tänka på det. Hur sjutton vet man vilken man ska köpa?? Jag har provkört hundrafemtioelva barnvagnar snart känns det som. Och googlat på olika forum för att se om det är någon vagn som sticker ut mer än någon annan. Men det är en hel djungel verkligen!

Armani__ Kan det inte vara järnbrist? Det med att du blir yr lätt alltså...
Det där magonda känner jag inte igen, vart i magen sitter det?

*kl* Idag var vi på koll igen för att lyssna på litens hjärta. Allt lät normalt, skönt! Men jag har fått sammandragningar precis som Zody. Det gör inte direkt ont men väldigt väldigt obehagligt :( Annars mår jag bra förutom min foglossning som tycks bli värre för varje dag. Men vad gör det när liten mår bra :love:

Jag har varit på sista ultraljudet idag, är i vecka 21 men det skulle varit i vecka 18. Allt såg bra ut och det är en liten pojke, vi som bara hade flicknamn...

Bebis var ovanligt stor - vilket gör att mitt födelsedatum verkar troligare än barnmorskans. Men hur kul är det nu att veta att han är stor? Tror jag går och hänger mig innan förlossningen...

Jag är fortfarande väldigt hostig men när jag varit hemma har det varit ok så jag trodde jag skulle kunna jobba idag. Ack så fel jag hade, tog en timma sen hade jag hostat sönder muskeln i bröstkorgen igen :( Så nu avbokade jag resten av mina kunder den här veckan och är hemma. Jag börjar bli orolig att jag inte får i mej tillräckligt med mat bara. Igår åt jag en liten tallrik lättfil och musli, ett glas blåbärssoppa, en potatis och en skiva fläskfile. Och typ 2 påsar halstabletter... tror ni det räcker? Visst tar barnet det den behöver iaf?

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 020
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 783
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka