Varmare grepskaft?

Lorelie

Trådstartare
Kom på häromdan att jag blir iskall om händerna när jag mockar, vilket ju måste bero på samma sak som när man fryser om fötterna i järnstigbyglar :idea: dvs skaftet leder kyla :idea:

Kan man tejpa skaftet med någon bra tape för att få bort kylan? Eller går den rakt igenom tapen?

Sv: Varmare grepskaft?

Haha, jag tänkte direkt på en gigantisk krympslag på en strategisk del av skaftet! :idea:

Det finns andra redskap, t.ex. snöskyfflar, som har en tunn plasthylsa på de bit av skaftet där ma håller handen. Typ krympslang...

Byt ut metallskaftet mot ett träskaft!
Det är inte så svårt, och gör jättestor skillnad!

Testat att ha vantar? :idea:
Vi har silvertejp virat på ena grepen i stallet. Tycker de hjälper lite, men oftast blir jag varm om händerna ändå när jag mockar..

Svarar alla =)

Använder självklart vantar, blir lika kall ändå =(
Träskaft har jag tänkt på, men då blir det ju inget handtag i änden (kanske finns att köpa med handtag iof? tänkte bara vanligt kvastskaft)

Innebandy/tennis-tape, isolerar den mot kyla, eller ger den bara bättre grepp?

Mamma sa direkt att sätt rörisolering på :idea: Tyvärr säger jag, det blir ju så otympligt att hålla i, vill inte ha sådär jättemycket tjockare skaft än det redan är (svårt att hålla i)

Jag har grepen lindad med sån där tejp man lindar cykelstyren med typ. Det funkar jättebra! Har haft det i 10 år minst :D

Om ni har samma sorts grepar som jag går det, med lite jobb, att få av toppen med. På mitt senaste ombygge har jag inte hunnit göra det än, och det fungerade riktigt bra ändå.

Jag har lindat vetraplinda runt skaftet på min. Funkar perfekt. Både grepp med hala varntar, och värmer/tar bort kylan från metallen.

Kom på häromdan att jag blir iskall om händerna när jag mockar, vilket ju måste bero på samma sak som när man fryser om fötterna i järnstigbyglar :idea: dvs skaftet leder kyla :idea:

Kan man tejpa skaftet med någon bra tape för att få bort kylan? Eller går den rakt igenom tapen?

Skitsmart: sätt ett nosludd om skaftet!

Ja, det blir jag med.
Träskaft kanske vore en idé men man mister ju det där handtaget i toppen.....eller man kanske kan ta av det och sätta på.....:grin:

Har alltid undrat vad man ska ha handtaget till? :p

/Mitrolle som har nåt annat skaft på sina grephuvuden, utan handtag är det iaf..

Hur får du någon kraft att skjuta på? Har inte provat att mocka med skaft utan handtag, men jobbar med städ o skulle inte vilja sätta moppskaftet på grepen iaf ;)

Aaples: Det blir för halt, alltså luddet mot metallen, kommer halka iväg och då kan man ju inte ta i, dvs får ingen kraft. Dessutom blir det nog för tjockt.

Aaples: Det blir för halt, alltså luddet mot metallen, kommer halka iväg och då kan man ju inte ta i, dvs får ingen kraft. Dessutom blir det nog för tjockt.

Jag har aldrig upplevt problemet med att det halkar, men jag förstår hur du tänker. Jag kanske är världens knäppaste men jag "glider omkring" med handen på skaftet när jag mockar, å andra sidan har jag int sett nån annan mocka så :angel: om man tycker att det glider kan man ju sätta fast det med tejp i båda ändarna, men du har rätt i att det blir lite tjockt. man får ta ett sånt där skräp-ludd från pollux, min erfarenhet av dom är att dom inte är så tjocka :D

Borde ju inte vara svårt att skruva av handtaget på en vanlig grep och borra två små hål i ett träskaft/en rundstav, skruva fast handtaget i träskaftet... Tror verkligen att träskaft är det absolut smidigaste. Man kan ju spara metallskaften om man vill, och byta ut till sommaren :)

Så kan man ju också göra, smart :idea: (tänkte inte så långt :angel:)

Bara att införskaffa sig ett skaft av varje sort o prova då alltså (tror inte jag får modifiera grepen i stallet bara sådär :angel:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 551
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka