Varmare hovar utan skor?

Luna10

Trådstartare
Min häst gick barfota i somras ca. 3 veckor, då han inte reds utan bara gick på bete. När jag skulle börja rida igen satt vi på skor på fram, inte bak. Han har dock aldrig gått barfota bak förut, han är 19 år. Jag tycker att det gått bra, första veckan jag red ömmade han ibland om han steg på något vasst grus eller så, men nu tycks han ha vant sig och går rent i alla gångarter, även på grus. Frågan är: Hans bakhovar är varmare än fram. Framhovarna är svala/kalla, men bak är dom lite ljumna. Han är inte halt, bara lite stel i bakdelen, men det går över då man ridit en stund. Kan värmen bero på att det blir bättre blodcirkulation i hoven då den är utan skor? Man har ju alltid fått lära sig att en kall hov är en bra hov, men det har ju alltid gällt hästar med skor.
 
En barfota hov får mycket bättre cirkulation så visst kan det bero på det. Så länge hästen inte haltar skulle jag inte vara alltför orolig. Men håll koll, och fråga hovslagaren vad han tror nästa gång han är ute.
Mvh/Marie
 
Ja en häst som går barfota har alltid varma hovar. De får mycket bättre blodcirkulation då. :) Man börjar ju undra hur bra det är med skor igentligen eftersom en skodd hov oftast är kall. Inte mycket till blodcirkulation där inte. :confused: Samma fundering gäller då hästens ben. Förut har man alltid fått lära sig att hästens ben ska vara kalla. En skodd häst har kalla ben men en barfota häst har varma(kroppstemp). Då kan man börja fundera på hur dålig cirkulationen i benen blir på grund av att inte hovmekanismen fungerar som den ska.
 
Skodda hovar är kalla hovar eftersom blodcirkulationen är dålig. Temperaturen följer omgivningen, så hovarna kan bli rätt kalla på vintern! Oskodda hovar följer kroppstemperaturen, ungefär som dina händer och fötter. En hov med inflammation blir varmare för att det strömmar mer blod genom hoven, det gäller både skodda och oskodda hovar. Blodgenomströmningen hjälper till att läka hoven. Ibland försöker man dämpa inflammationen med medicin. Hoven blir kallare för att blodgenomströmningen minskar igen. Läkningen tar då längre tid eftersom kroppen inte kan tillföra näring/föra bort avfallsprodukter i samma takt längre.
 
Ja, min erfaring er også at barfot hest får varmere hover. Den får også mer merkbar puls på bena pga blodsirkulasjonen, og det er altså ikke farlig.
Min hest går barfot på alle 4.
 
Tack för alla svar! :bow:Det var precis samma funderingar som jag hade. Det är ju hemskt egentligen hur lätt man sväljer allt som sägs, för att det "ska vara" så, t.e.x. att hovar och ben ska va kalla. Det finns ju blod även i hovarna, varför skulle inte de då hålla samma temperatur som resten av hästen? Men nu behöver jag inte vara orolig länge, när jag vet hur det ligger till.
 
Om du kollar noga så blir även skodda hovar varma ibland, t.ex. efter en ridtur eller träning. Dom blir även varma nån/några timmar med 1 - 2 dygns mellanrum av sig själva, och helt osynkroniserade med varandra. En varm skodd hov behöver inte vara sjuk, vänta några timmar och känn igen.

PL, inflammationsdämpande stoppar inte AVA-flödet vid akut fång, möjligen lindrar det processen i lamellranden, fast se upp med kortison som snarare utlöser fång.
 
Här är forskningen knappast klar än men det anses nog allmänt att smärta ger prostagladinutsöndring vilket ökar reaktionen i hoven, NSAID hämmar prostaglandinsyntesen. NSAID hämmar effekten av endotoxiner vilka anses deltaga påverkan på shuntningen av blod. Lindringen av processen i lammelranden är nog så viktig eftersom det är "släppet" här som ger hovbensrottation/sänkning.
PL
PL
 
Nej, det är mycket kvar att göra, men lite hittar du HÄR, där man har försökt beskriva processen och följa upp med praktik. Man visar även att om man hindrar shuntningen så slipper man problemen med lamellranden helt, varken smärta eller släpp uppstår. Kan man gå på så tidigt så är det mycket bättre än om man, som sker idag, försöker lindra en skada som redan har skett eller håller på att ske. Tidpunkten för sådan behandling är dock kritisk. Referenslistan är relativt omfattande.

(tryck proceed på URL'en)
 
Har du några intressantare länkar så så vill jag gärna veta.
Länken du gav var lite gammal o sade i stort sett att temperaturen blev högre i hoven när man förgiftade hästar med en överdos stärkelse. Att kapillärgenomblödningen är stor trots öppna shuntar är författarnas egen tolkning. Om behandlig sägs stort sett ingenting.
PL
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp