Sv: varmblod- är väl som andra hästar?
Nej då, du har inte skrivit att galoppörer går i rätt form (dumt uttryck egentligen för det är ju "rätt" form för dom

), men att de går mer ridhästlikt än en travare.
Det där med att galoppen känns mer naturlig för en galoppör - nu kommer vi genast in på träningen. För nej, jag tror inte att travare skulle kunna hävda sej mot galoppörer i galopplöp men största anledningen är att man inte tränar dom för det. Däremot har travare en galopp som är mycket lik den som galoppörerna har, travare har mycket lättare att sätta iväg i kapplöpningsgalopp som är mer fyrsprång eftersom de lärt sej att hålla balansen i högt tempo (men nu kom vi in på träningen igen..). Jag vet bl a ett varmblod som nästan bara blivit galopptränad på senare år och den hade mycket rund och fin galopp, kunde även sträcka ut om man bad den. MEN den kunde inte trava mer än nåt steg

skritt, pass, grisepass och galopp fanns i registret. När den "travade" så grisepassade den i själva verket. I det fallet var det högst troligt fysiskt för den var ganska gammal och inte helt fräsch. Men galoppera kunde den trots att den gått som travare nästan hela sitt liv och bara tränats i galopp något år eller två.
Min uppfattning är att om man skulle träna in galoppen i lika stor grad och lika tidigt som man tränar in traven på varmblodstravarna skulle också de ha bra galopp. Helst inte bakom vagn dock eftersom hästen lär sej "ramen" för mycket inom vagnen och oftast tycker det är blockerande att galoppera där. Vet ett par exempel på serisa travtränare som har duktiga ryttare som tränar travhästarna i dressyr, t ex en tränare vars alla hästar (?) kan gå i form i skritt, trav och galopp, kan skänkelvikningar, byten m.m.
Vet också en Fransman (Jean Claude Racinet) som tog sej an ett antal Amerikanska travare och utbildade alla till minst piaff och passage. Galoppiruetterna hade de svårare för, men samlad galopp iaf. Vilket delvis bevisar att det är en fråga om träning.
Ang. körhästarna - är du lika insatt i hur man körde på den tiden som halvbloden användes som vagnshästar istället för bilar? Kan inte tänka mej att de gick i bra dressyrform eftersom det skulle blivit för jobbigt och slitande i längden när de går såpass mycket. Däremot kan jag tänka mej att de satte hästen i något liknande dressyrform för att de skulle se snygga ut. Dagens dressyrkörning - ja, där kan man iaf likna det med formen man behöver vid ridning, men frågan var snarare avel på den gamla tiden så att säga och då KAN man inte ha avlat på ridbarhet eftersom behovet av ridhästar inte fanns i samma grad. Snygghet kan jag vara med på däremot. Men gångarter har inte så mycket med ridbarhet att göra (den ridbarhet som syftar till hästens förmåga att bära upp sin ryttare).