varmblod- är väl som andra hästar?

Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Håller med dig!

Men när någon slänger ur sig att varmblodstravare minsann kan gå svår dressyr vill man veta namnet på den hästen, och det har inte kommit något under mina 2,5 år här på Buke...

mja.
ska väl inte säga att "jag vet varmblod som har gått svår dressyr" kanske . :o :angel: haha .
däremot läste jag någonting här på buke för ett bra tag sen om ett varmblod som vunnit någon svår dressyr.
vet inte om det var medelsvår kanske.
är däremot säker på att det var ett varmblod.
vet inte om det var en avdankad travare eller bara ett ridet varmblod. ;)

kram

Varmblod är ett samlingsnamn för ALLA varmblodiga hästraser, bl a finns ridvarianten som vi i Sverige kallar halvblod, och travvarianten som heter varmblodstravare. Briar är ett varmblod som går svår internationell dressyr :D

Du har kanske blandat ihop hästraserna?

Jag tycker inte man kan säga att det är en bärig form när hästen drar. En snygg form, men inte bärig. För HUR kan man säga att den är bärig om den inte bär? Isåfall skulle man kunna säga att hästar som tränas i tryckvagn/gående också går i en bärig form (de brukar ofta söka sej framåt/nedåt och jobba mycket med ryggen) men vad hjälper det om man sätter en ryttare på ryggen? Den är van vid att dra, inte att balansera upp en ryttare. Så nej, där tycker jag inte att halvbloden har en fördel. De var inte direkt avlade för att gå i "dressyrform" när de var draghästar, snarare så satte man gärna på hjälptyglar för att de skulle gå snyggt. Inte för ridbarhetens skull.

Jag anser inte att galoppörer går i bra form. En häst som går i bra form (som Susan så fint beskrev om galoppörer i en annan tråd..) ska ha en båge spänd uppåt dvs höjd rygg och välvd hals, rumpan astt under sej. En galoppör har snarare bågen nedåt dvs den är lite urholkad i ryggen men eftersom den ska kunna sätta bakbenen långt fram (förbi tyngdpunkten.. :angel: ) måste den höja bakre delen av ryggen. Bogarna förblir sänkta.
Så just vad gäler avel på skjutkraft/bärkraft/ridbarhet så ligger travare och galoppörer på samma nivå anser jag. Det är inte ridbarhet man avlar på, nej. Om man ser ridbarhet som bärighet. Däremot tycker jag inte att någon av raserna bör uteslutas för det, särskilt inte om man ser galoppörerna som bra ridhästar.
Nu tycker jag inte att folk ska skaffa en travare bara för det och tro att den är som vilken annan häst som helst (för träningsmässigt/fysiskt har den inte samma förutsättningar som en häst som är väl skolad i flera år) men jag anser inte att man kan skylla aveln på det. En varmblodig travare behöver ungefär samma exteriör som en gaoppör.
Bl a så kräver den ganska stor vinkel i frambenen/bogbladet för att kunna ta ut steget (galoppören i galopp, travaren i trav) till skillnad från ett kallblod som har mer sluttande bogblad och inte kan ta ut steget lika mycket. En varmblodig travare behöver också kunna sätta under sej mycket för att få ett långt steg. FÖR mycket för att vara samling men absolut inget som hindrar samling.

Det jag vill komma fram till är helt enkelt att om man tycker att Engelska fullblod är bra ridhästar så bör man tycka att Amerikanska travare är det (avelsmässigt) eftersom de avlas på nästan exakt samma egenskaper. Tycker man inte att fullblod är bra däremot, då är det en annan femma. För visst är det löpförmågan det avlas på, men det är också bland annat tecken på hållbarhet - inte alla hästar håller länge nog för att visa framfötterna i så tuff konkurrens. Ridbarheten bestäms av exteriör (vilket av det jag hört från uppfödare/tränare sammanfaller även med ridexteriör) och träning. Ingen häst är riktigt ridbar om den inte är tränad till det eftersom hästar inte ÄR byggda för ridning :p

Nu orkade jag inte läsa alla inläggen, men när det gäller travare så finns det för och nackdelar som jag ser det.

Har en i stallet som inte är min, men jag sköter honom en hel del. Och han är väldigt väluppfostrad, lyhörd och snäll. Ute är han orädd, väldigt trafiksäker och rätt så okomplicerad.
Men det går inte i ridväg att jämföra honom med mina halvblod, han har absolut inget steg. Han kan inte trampa under sig och som flera andra har skrivit så beror det ju på att han är avlad att springa fort, inte i form på en dressyrbana. Hoppa kan han, men inte flera hinder i följd, eftersom han då måste ha lite form...

//E

Jag har inte läst hela tråden och svarar med risk för att någon redan tipsat dig ;)

På travtävlingarna på Sundbyholm nu på tisdag kommer Susanne Svensson att ha en dressyruppvisning med hingsten Super Surprise. De tävlar på hög nivå dressyr i allsvenskan.

Uppvisningen är mellan lopp 2 & 3 och det borde vara strax innan kl 19:00.

Vi verkar prata om olika sorters körning. I brukskörning lägger sig hästen och drar, sänker huvudet och trampar under sig bak. I skolkörning är dock vagnen lättare och där handlar det faktiskt om att få hästen i en bärig form för att framhäva tex gångarterna. En häst ska på kördressyr och riddressyr gå i samma form. Sen jobbas dom på mycket liknande sätt i båda varianterna av körning. Jag kör tex tungt med min körhäst för att bygga muskler för dressyr. Nu är vi inne på muskler, men om man pratar om vad hästarna används till, och om man avlar på dom som funkar bra för det.

Så du säger egentligen att man kan byta plats och tävla galopp med varmbloden och trav med fullbloden? Jag har tyvärr inte kommit i kontakt med speciellt många fullblod då galopp inte existerar där jag bor. Har dock sett några och dom har kunnat hävda sig tävlingsmässigt mycket bättre än vambloden. Galoppen är en mer naturlig gångart för hästen än den trav man kör med travhästar. Och har jag skrivit någon stans att galoppören går i bra form? Däremot tycker jag den jobbar mer likt rid/körhästen än vad travaren gör.

Görel skrev:
De tävlar på LA/MB-nivå, det är inte så högt.

OBS OBS OBS !!!!!!!!!!!! :mad:

Jag har inget intresse alls av att delta i någon debatt angående ridbarhet, svårighetsgrader osv.

Mitt inlägg var enbart en info till trådskaparen angående en uppvisning.

Om prestationerna inte är goda nog för dig är inget jag bryr mig om och inlägget var inte ett svar på ert tröttsamma tjat om "bevis".......enbart en info om en uppvisning alltså :idea:

Du skrev hög nivå i ditt inlägg, och då ville jag korrigera det du skrivit.

Jag vill gärna ha namn på varmblodstarvare som tävlat och placerat sig i dressyr på högre nivå, men då menar jag från Intermediere och uppåt :)

Görel skrev:
Du skrev hög nivå i ditt inlägg, och då ville jag korrigera det du skrivit.

Jag vill gärna ha namn på varmblodstarvare som tävlat och placerat sig i dressyr på högre nivå, men då menar jag från Intermediere och uppåt :)

:rofl: Du var mig en ettrig en (inget illa ment) :rofl:

Jag skrev som det står i programmet "hög nivå, dressyr, allsvenskan"

Om du vill korrigera ansvarig utgivare får du gärna skicka ett pm till mig för att få namnet.

Jag struntar som sagt i vad som räknas till hög nivå och jag har inte något intresse av att bevisa något heller. ;)

Leta efter en häst du tror kan passa dig, om det så är ett varmblod, en ardenner, en fd. galoppör eller ett välskolat halvblod gör väll det samma? Det viktigaste är ju att du och hästen passar ihop, tycker du ska strunta i dumma kommentarer. Det handlar bara om att alla hästar har olika förutsättningar. En varmblodstravare är inte Avlad för att vara ridhäst från början, utan den är avlad i generationer för att passa just till trav.
Likaså är ju inte halvblodshästarna framavlade till travhästar.

Däremot finns det vissa travare som inte passar till travet, eller de kanske inte springer tillräckligt fort och inte hävdar sig där men de kan passa jättebra som motions och allroundhästar för hobbyryttare som inte har några ambitioner att tävla högre klasser utan nöjer sig med skogsridning, att träna och kanske tävla lite på lokalnivå.

Det man ska tänka på är att det kan vara svårt att omskola en travare, som mest bara har startat och så omskola den till bra ridhäst. Många kan då bli stressade eftersom de bara inte är vana vid de situationerna, så då krävs det både gott om tid och kunskap.

Sedan är många travare inte alltid så propitionerligt byggda, då kan de bli svårare att rida ihop dom på ett korrekt sätt eftersom det oftast kan vara jobbigare för dom (men det är ingen omöjlighet).

Tyvärr får travare ofta dåligt rykte, pga. att många hamnar i fel händer hos okunniga personer (eftersom de är billiga, och "lättillgängliga".) Detta gör att de inte kanske rids och hanteras på ett korrekt sätt när de ska omskolas och därför passar de kanske inte.
Sedan kan det säkert finnas de individer som inte alls finner sig som ridhästar heller, utan dessa kanske man mest bara kan ha som lite promenad eller bara som sällskapshästar.

Vet du inte rikigt vad du vill göra, tycker jag du ska åka och titta på lite olika sorters hästar tills du hittar en häst du vill ha, en som du trivs medd och som du passar ihop med och som kan passa det du vill göra. Det är viktigast.

Jag har svårt att tro de som har halvblod och håller på med hoppning och dressyr kommer så jätte långt i deras karriär, och oftast är de dom som klagar på varmblod, kanske för att de ända deras hästar är goda för är just skogsridning...
Nä nu ska jag ut och träna med mitt Varmblod... och det ska bli lika trevligt och roligt som vanligt!
:) :banana:

Nu kommer jag inte ihåg alla frågor som ni har ställt mej, men jag ska försöka svara på det mesta:

Jag har absolut VILJAN att utbilda/vidareutbilda etc. ett varmlbodstravare (eller heter den EN vamblodstravare :confused: ?). precis som någon berättade, var hon femton år när hennes pappa "prackade" på henne ett varmblod. Men hon klarade det ju. Så viljan, den har jag absolut.

MEN- tänk om jag förstör hästen? Jag kanske misslyckas så totalt!
då tar jag hellre en häst som kan liiite mer iallafall, men precis som någon annan sa- inte som kan allt, för att rida en välutbildad häst är ju inte samma som att utbilda en häst :D

och- såklart tar jag en häst jag trivs med, och väljer inte efter ras! Jag blev bara så nyfiken, om det stämde det min kompis sa. För dumt lät det ju, men hon brukar alltid veta mer än mej :angel:

tack så HEMSKT mycket för alla svar! Jag verkligen beundrar er alla; hur mkt ni kan och hur ni kan peppa och stödja!! :love:

Hoppas att jag lyckades svara på det mesta nu iallafall!
Jag har iallafall läst ALLA inlägg, gissa om jag har lärt mej mycket? Inte trodde jag heller att min lilla fråga skulle starta en sån diskussion, härligt!

Nej då, du har inte skrivit att galoppörer går i rätt form (dumt uttryck egentligen för det är ju "rätt" form för dom :p ), men att de går mer ridhästlikt än en travare.
Det där med att galoppen känns mer naturlig för en galoppör - nu kommer vi genast in på träningen. För nej, jag tror inte att travare skulle kunna hävda sej mot galoppörer i galopplöp men största anledningen är att man inte tränar dom för det. Däremot har travare en galopp som är mycket lik den som galoppörerna har, travare har mycket lättare att sätta iväg i kapplöpningsgalopp som är mer fyrsprång eftersom de lärt sej att hålla balansen i högt tempo (men nu kom vi in på träningen igen..). Jag vet bl a ett varmblod som nästan bara blivit galopptränad på senare år och den hade mycket rund och fin galopp, kunde även sträcka ut om man bad den. MEN den kunde inte trava mer än nåt steg :crazy: skritt, pass, grisepass och galopp fanns i registret. När den "travade" så grisepassade den i själva verket. I det fallet var det högst troligt fysiskt för den var ganska gammal och inte helt fräsch. Men galoppera kunde den trots att den gått som travare nästan hela sitt liv och bara tränats i galopp något år eller två.
Min uppfattning är att om man skulle träna in galoppen i lika stor grad och lika tidigt som man tränar in traven på varmblodstravarna skulle också de ha bra galopp. Helst inte bakom vagn dock eftersom hästen lär sej "ramen" för mycket inom vagnen och oftast tycker det är blockerande att galoppera där. Vet ett par exempel på serisa travtränare som har duktiga ryttare som tränar travhästarna i dressyr, t ex en tränare vars alla hästar (?) kan gå i form i skritt, trav och galopp, kan skänkelvikningar, byten m.m.
Vet också en Fransman (Jean Claude Racinet) som tog sej an ett antal Amerikanska travare och utbildade alla till minst piaff och passage. Galoppiruetterna hade de svårare för, men samlad galopp iaf. Vilket delvis bevisar att det är en fråga om träning.

Ang. körhästarna - är du lika insatt i hur man körde på den tiden som halvbloden användes som vagnshästar istället för bilar? Kan inte tänka mej att de gick i bra dressyrform eftersom det skulle blivit för jobbigt och slitande i längden när de går såpass mycket. Däremot kan jag tänka mej att de satte hästen i något liknande dressyrform för att de skulle se snygga ut. Dagens dressyrkörning - ja, där kan man iaf likna det med formen man behöver vid ridning, men frågan var snarare avel på den gamla tiden så att säga och då KAN man inte ha avlat på ridbarhet eftersom behovet av ridhästar inte fanns i samma grad. Snygghet kan jag vara med på däremot. Men gångarter har inte så mycket med ridbarhet att göra (den ridbarhet som syftar till hästens förmåga att bära upp sin ryttare).

Kanske det skulle vara bättre om du köpte en travare? Om du vill utbilda den? Dels för att man kan få tag på hästar till bra pris som ägarna bara vill få till ett bra hem istället för att slakta om den inte presterar bra nog på travet (och har man tur är den redan riden), och dels för att du har större frihet om du t ex vill lägga ner pengar på behandligar, träning m.m. Då kan du i slutändan få tillbaka en del av pengarna om du nån gång säljer hästen, och skulle den blir "förstörd" har du iaf inte förstört någon annans häst. Med rätt hjälp tror jag dock att det mesta går att fixa till och det är på det sättet man lär sej.

Men nu är du inne på träningen (som du själv skriver...). Då kan man ju undra varför inga varmblod tävlas i galopp och varför inga fullblod tävlas i trav om det bara handlar om träningen. På nåt vis är dom ju avlade för sin gren och att funka bäst där. Jag skrev inte heller att galoppen är naturligare för galoppörer (dock låter väl det rätt självklart?) utan att galoppen är naturligare för ALLA hästar från början, innan dom börjar tränas och muskla sig åt något speciellt håll, om man kollar på vildhästar. Det jag säger om vagnhästar är att dom arbetade på mycket liknande sätt som ridhästarna. Idag jobbas körhästar och ridhästar likadant. Vet dock inte riktigt vad det är vi vill ha fram i diskussionen... :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka