varmblod- är väl som andra hästar?

Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Jag är inne på min tredje travare, och alla tre har varit väldigt trevliga ridhästar. Har tävlat hoppning och ska förhoppningsvis tävla dressyr med min nuvarande. Ingen av mina tre har varit ett dugg stressade utan tvärsom, supercoola, trafikvana, osv osv.
Hittar du en trevlig travare tror jag inte alls du kommer att ångra dig. Lycka till!!

Det är väldigt individuellt för olika hästar. Jag jobbar i princip bara dressyr med min travhäst, men man måste ju låta honom gå i skogen ibland också för häststackarns skull som skiner upp så fort han får komma iväg och knappt vill gå hem sen :D

Det första jag tycker du ska kolla om du provrider är hur jämn hästen känns och om den är överdrivet stel eller spänd. Det är mest det fysiska som avgör om hästen kan bli trevlig för dej att rida. Det psykiska avgör bara ifall hästen passar dej personligen eller inte. Största nackdelen med travare är OM de blivit snedmusklade för det är tyvärr lätt hänt om de tränats fel. Då krävs det mycket jobb. Fast man får skilja på måttlig stelhet och tydligt ojämn muskulatur..

Jag tycker att travare brukar vara trevliga att jobba med. OM du känner att du har något att tillföra en inte helt utbildad häst och om du orkar ta dej tid till att göra det från grunden och inte försöka göra en massa som hästen inte är redo för.

Jag har en vbl travare på foder nu. Han är en bra ridhäst faktiskt! Det enda irriterande är att han är extremt pigg + väldigt studsig i traven innan han värmt upp...
Men han gick bara ett kvallopp och sedan omskolades han till ridhäst.

Personligen tycker jag det handlar mer om individen och vilken utbildning den har fått istället för vilken ras det är. Sen har ju alla raser olika förutsättningar men siktar man inte på att tävla höga klasser, varför inte?

Tillägg: Om du satsar på att tävla skulle jag låna en häst som redan är utbildad till det och har tävlats tidigare, oavsett vilken ras det gäller. Då vet du att hästen iaf SKA kunna tävla om du rider rätt.

Anja586 skrev:
har inte orkat läsa allt men jag såg på barbacka igår, och jag skulle bara vilja meddela dig att ROBIN Z ÄR ETT VARMBLOD! så det så.

Ja, Robin Z är ett varmblod. Han är en halvblodshäst och halvbloden, liksom exempelvis PRE, frieser, fullblod och varmblodiga travare ingår i gruppen varmblod.

Immer

fethajja skrev:
för dom är ju bara tränade att springa för livet och lite till.. en travare har ju kanske inte lust att gå efter en annan häst utan ska vara först, och stressar hela tiden, har man bara mycket tid och tålamod så går nog det mesta! Lycka till iallafall

haha å min som är tvärtemot :rofl: bakom en annan häst trivs han ypperligt för då kan han gå å sova samtidigt :D

mitt varmblod är helt hjärndöd, trafikrädd, sprättig, elak och allt man kan tänka sig, men han är så söt :) ibland kan han vara hur fin som helst men om jag inte rider på tex. 3 dagar så är han så rädd för allting , antagligen försöker han testa mig, inte för att jag bryr mig om det kommer en bil, men han blir som galen så man börjar ju fundera på om han är senil eller? jag förstår inte hur han kan vara så.

Om vi är osäkra på vägen hem när vi knallar på off-road rakt ut i skogen så får min pålle gå först. För hittills har han alltid hittat hem. Däremot får man ju passa på honom den sista lilla biten så han inte får för sej att han vill gå en extrasväng "men matte, vi kan inte gå hem nuu!" :D
Ett par gånger har vi släppt honom som handhäst och då har han gått baki rumpan på den andra hästen. Eller rättare sagt så har han stått och ätit ett tag och sen sprungit ikapp den andra, men ALDRIG gått förbi. Går lika bra att rida efter som att rida före också. Fast hantycker det är roligast när han får bestämma vägen såklart ;)

Sticka skulle han aldrig få för sej, däremot kan första instinkten vara det OM han blir rädd för något men det lyckas man lätt stoppa. Inte heller skulle han få för sej att rejsa men det är klart, travar man på en väg är det kul att få sträcka ut lite. Inte i snabb trav utan vanligt fräscht tempo. Travartraven är bortglömd tor jag..

fethajja:
beror nog på personligheten, har varit med om hästar som inte alls varit rädda men som testat, men troligen har den inte accepterat att det är dej den ska lyssna på även om den tycker det är farligt. Eller så har den en överaktiv hjärna som måste få jobba för att inte börja koka ;)

Hejhej och tack för alla svar!!

Jag har insett nu att alla hästar är olika (framsteg :D ) och att man inte kan säga såna saker om en ras.

och så kan jag ju tillägga att dom annonserna jag slänger ett extra öga på är dom som handlar om just den rasen.
Efter vad ni alla har berättat så har fördommarna flugit ut genom andra örat, snabbt som 17, och det ska dom snart få göra hos min kompis oxå!! :angel:

tacktack igen =)

Och juste, pratar just med en om provridning :crazy:

ja usch ja, varmblodstravare kan inte galoppera, dom kan absolut inte gå i rätt form, dom har ingen hoppteknik, man kan inte rida dressyr på dom, det enda man kan göra med kräken är att lalla runt i skogen!

:angel:

Tja åk och provrid är väl det enda man kan säga. Alla kan men den är frågan om hur välriden den är och hur mycket jobb det är kvar. Travare är väl ungefär som korningsponnys. De kan se ut hur som helst och de kan vara allt ifrån ök till bra häsar. Ridbara eller mindre ridbara... :D

jag har en, och han har jäkligt mkt energi, tar aldrig slut.
till en fördel tycker jag. Bara den omvandlad på rätt sätt.
Ngt stressad tyvärr, men det ska vi jobba bort, har ej haft han länge.
problem med galoppfattning, snabbtravar hellre.
travar hellre än galopperar i hagen.
det är det problem vi har å jobba på mest.
men som sagt, har bara haft pålle en kort tid så övning ger färdighet.
otroligt trevlig individ dock, o väldigt vacker :love:

Vbl,,,
Ett Vbl Med ''lÅng'' Rygg Är SvÅrare Med Galoppen,har Jag HÖrt!jag Har En,,men Han Har GÅtt Lopp PÅ Trav Flera År,storvinnare,sÅ DÅ Blir Det Ju SvÅrare.
Har Ett Sto ÅxÅ,kort Rygg,jÄttefin Galopp Å BÄttre FÖrutsÄttningar Tycker Jag.
Och Ta GÄrna En Som Varit Riden Ett Tag Å Kommit Bort FrÅn Travbanan.
Lycka Till!

Hej!
Sant som ni säger, det är mer jobb med ett varmblod, eftersom de är avlade för att springa fort i trav rakt fram. Det som är bra med varmblod tycker jag att de är oftast positiva, glada hästar som tycker om att lära.
Har själv haft ett varmblod som hade gått på trav i åtta år när jag fick honom, men som jag sedan utbildade och tävlade 120 i hoppning och han kunde skolor, galoppombyten mm och gick bra i dressyr.
Det är mycket jobb med mjukheten och samlad galopp mm, men vill man ha en häst att ha roligt med, komma ut lite på tävlingar och så så, ja varför inte!?
Man får vara beredd på att lägga ner tid, men det får man ju med vilken häst som helst som inte är utbildad.
Vill man sedan tävla högre klasser och komma långt, så är det kanske inte riktigt rätt typ av häst, eftersom den är avlad för helt andra förutsättningar.
Mvh Sophia

Men jag är ju tyvärr inte så duktig så jag kan utbilda hästar på det sättet.. :(

I sånna fall tycker jag du ska leta efter en utbildad häst, och det kan ju såklart vara en varmblodstravare, men kolla främst på att det är en häst du kan hantera och lära dig nya saker med. Det är inte rättivst mot vare sig hästen eller dig att ge dig på något du vet redan innan att du inte klarar av. Om några år har du kanske lärt dig mycket mer och kan skola om en travare själv!

Jag tävlar och tränar (4-6 gånger/mån för instruktör) hoppning med min travare.
Min har aldrig vart travhäst, inte inkörd heller.
Jag skulle inte köpa/låna en travare som vart körd på tävlingar.

Notorius skrev:
Jag tävlar och tränar (4-6 gånger/mån för instruktör) hoppning med min travare.
Min har aldrig vart travhäst, inte inkörd heller.
Jag skulle inte köpa/låna en travare som vart körd på tävlingar.

Jag skulle snarare se till hur länge den blivit riden. Eventuellt i förhållande till hur länge den gått på travet. Har den varit ridhäst ungefär lika länge som den varit travhäst, eller iaf blivit riden minst 3-4 år (av en seriös ryttare) så bör ev. skavanker från travet ha rättat till sej om det skulle finnas såna. Och hästen bör också ha anpassat sej mer till "ridhästteknik".

En travhäst som startat på travet kan också ha sina fördelar, för det första kan de vara rätt coola i psyket för att de är vana att bli hanterade i alla möjliga konstiga miljöer, är van vid traktorer och oljud m.m. Inte alla hästar reagerar positivt på det, men på de som gör det brukar den effekten sitta i (vilket man märker rätt snabbt på hästen om det gör). Även så brukar hästar som varit i travträning vara väluppfostrade, om man jämför med ridhästar som varit i proffsträning, de blir inte hanterade i lika stor grad som unga (nu ser jag generellt utefter de hästar jag varit i kontakt med).

Lazio skrev:
ja usch ja, varmblodstravare kan inte galoppera, dom kan absolut inte gå i rätt form, dom har ingen hoppteknik, man kan inte rida dressyr på dom, det enda man kan göra med kräken är att lalla runt i skogen!

:angel:
IIIIII! :crazy: Menar du allvar, snacka om att vara trångsynt. Det finns väl hästar av alla möjliga olika raser som har olika förutsättningar. VBL-travare är precis som vilken annan ras som helst INTE stöpta i samma form, har inte exakt samma bakgrund, är inte lika exteriört, har olika temperament osv. Borde rimligtvis ha olika lätt för att lära, precis som tex hbl, fjording el paint..
(jag har som jag nämnt tidigare i tråden, åtminstonde lite erfarehet av olika hästar och olika raser) hua!!

Då tycker jag du ska försöka hitta en utbildad häst, det blir mycket roligare för dig att träna och utveckla dig på en häst som kan "lära dig", det blir alltid svårt att både utbilda sig själv och en häst samtidigt.
Lycka till =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 991
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka