varmblod- är väl som andra hästar?

Sv: varmblod- är väl som andra hästar?

Det förekommer ofta kommentarer i såna här trådar i stil med "travhästarna är avlade för att springa snabbt" vilket förbryllar mej eftersom det inte är en av de största orsakerna i sammanhanget. :confused:

Galoppörer är avlade för att springa snabbt. Sådana ser man relativt ofta i fälttävlan och hoppning.. Om inte annat ser man förädlade halvblod väldigt ofta.
Kallblodstravare är avlade för att springa snabbt, ändå finns det en ganska stor skara i sverige som påstår att kbltravaren är en mycket ridbar ras (AR-ryttare syftar jag på..).
Varmblodiga travare kommer främst från Engelskt fullblod, och travaveln har inte hållit på SÅ länge med tanke på hur lång tid det tar att få fram en ny ras av att bara avla på hästar inom en redan existerande ras (fullblod).
Med i beräkningarna får vi också ta att Halvblod från början är avlade till körhästar. Ridaveln på dom har då inte försiggått längre än för varmblodiga travare. :angel:

Slutsatsen jag drar av det är att många exteriöra fel snarare beror på så kallad linjeavel. Och att det visst finns många travare med fin exteriör. Tänk också på att många exteriörfel på äldre hästar (som inte fanns när de var riktigt unga) uppstår pga att hästen är eller har varit ofräsch - som att den står under sej, sabelben, koben, karprygg, "ful" hals, osv. Inte att det ALLTID beror på ofräschhet men det förekommer oftare än man tror. Många exteriörfel på äldre hästar försvinner med rätt behandling.
Nästa slutsats är alltså att det mesta kommer från träningen. Vilket som jag skrivit tidigare är lätt hänt med tanke på att de mest tränas i trav (vilket för övrigt är den gångart som ET brukar avråda ifrån att använda om hästen har ryggproblem, och ryggproblem kommer ofta av andra orsaker - i pincip alla krämpor sprider sej till slut till ryggen). Vilket betyder att man BÖR kolla upp sin travare regelbundet om den tränas aktivt. Och skaffar man en travare som travtränats BÖR man kolla upp den också. Även småfel är bra att rätta till i tid.
Träningen skapar också ett annat rörelsemönster. Vilket behöver skolas om då man vill ridutbilda den. Precis som man lär en unghäst att bära upp sin ryttare successivt mer och mer.
Att travhästar inte skulle ha galopp när de har anlag för andra gångarter såsom pass och tölt, det är i mina öron otänkbart. Däremot kan de fysiska "felinlärningarna" ställa till det om det inte rättas till först.

Till alla som orkat läsa igenom och begrunda: :bow: :bow: :bow:

Ett bra inlägg tycker jag, håller med massor :bow:

Turnar0und skrev:
Men jag är ju tyvärr inte så duktig så jag kan utbilda hästar på det sättet.. :(

Om du VILL lära dej att utbilda hästen går det att skaffa sej kunskap och hjälp. Det är mycket lärorikt. Jag skaffade väl egentligen en travare för tidigt, var 15 år och hade bara ridit några år på ridskola (var min pappa som mer eller mindre prackade på mej hästen, jag hade tänkt låna en utbildad ponny på foder). Men jag hade varit medryttare på några travare innan och lärt mej att tänka rätt så att säga - att utbilda hästen från de allra mest basics saker från början och sen jobba fram mer och mer med hästen, att tänka pedagogiskt -så för min del var det en rolig utmaning. Visst fanns det tillfällen då jag önskade att jag kunde göra mer med min häst (men det berodde också en del på just den hästens psyke) men i det stora hela så lärde jag mej MYCKET dom åren jag hade honom. Man får lära både sej själv och hästen från grunden, får lära sej att tänka rätt.
Såna saker har man också nytta av när man sitter på en mer välutbildad häst eftersom det oftast ändå finns detaljer man bör lägga märke till - att hästen trycker in eller ut med bog eller rumpa, att den är spänd i hals/nacke (vilket påverkar rygg- och bakbensundersättning också) att vara pedagogisk om hästen är lite ringrostig osv...

SÅ det beror helt på din inställning. Känner du att du behöver en färdig häst? Har du tävlingsambitioner inom en snar framtid? Har du motivation och intresse av att LÄRA dej utbilda en häst? Det är ju inte heller säkert att du behöver lära den allt, däremot är det bra att vara inställd på det eftersom det oftast är grunderna det sitter i om hästen så att säga stannat på en nivå och är svår att utbilda vidare.

Hmm.. För att förtydliga *kom på mej själv med att flumma iväg* så menar jag att om man har en häst med MÅNGA faktorer man måste jobba med och tydliga symptom - då får man också STOR erfarenhet om man lär sej övervinna hindren. Skaffar man en färdig häst lär man sej bara att rida färdiga hästar.

Totola skrev:
Jag skulle snarare se till hur länge den blivit riden. Eventuellt i förhållande till hur länge den gått på travet. Har den varit ridhäst ungefär lika länge som den varit travhäst, eller iaf blivit riden minst 3-4 år (av en seriös ryttare) så bör ev. skavanker från travet ha rättat till sej om det skulle finnas såna. Och hästen bör också ha anpassat sej mer till "ridhästteknik".

En travhäst som startat på travet kan också ha sina fördelar, för det första kan de vara rätt coola i psyket för att de är vana att bli hanterade i alla möjliga konstiga miljöer, är van vid traktorer och oljud m.m. Inte alla hästar reagerar positivt på det, men på de som gör det brukar den effekten sitta i (vilket man märker rätt snabbt på hästen om det gör). Även så brukar hästar som varit i travträning vara väluppfostrade, om man jämför med ridhästar som varit i proffsträning, de blir inte hanterade i lika stor grad som unga (nu ser jag generellt utefter de hästar jag varit i kontakt med).

Jovisst, men det är ändå mer jobb med dem.
Min häst är nyligen fyllda sju, har haft honom snart ett år. När mamma köpte honom åt mig så var han riden i 3år, mest rakt fram i skogen. Men jag började rida för tränare rätt omgående och så la mamma, pappa och jag ner massor med pengar på det. Många travarägare verkar tro att man inte behöver rida för tränare, det är synd, för oftast kan ju travarna om inte annat iaf bli bra allroundhästar.

Säger inte det mer om utbildningen av hästen från början än att det är just en travare?
Det jag menade med "tiden den varit ridhäst" var förutsatt att en seriös ryttare utbildat den och tagit det från grunden. Säger någon att de ska köpa en häst så pratar de i allmänhet om en utbildad häst (i ridkretsar då..) inte en outbildad unghäst vilket jag tycker man kan jämföra det med.. Då säger man att man ska skaffa en unghäst. När det gäller travare så betyder det tyvärr ofta - "jag vill absolut ha en häst men jag får nöja mej med en billig outbildad" men egentligen borde det vara självklart att en travhäst som är "inriden" har en bra grund. Inte bara uppsuttna och ridbara på rakt spår..

Om en seriös, duktig ryttare rider en häst 3-4 år ska det vara stora fysiska eller mentala fel på hästen om den inte får en bra grundutbildning. Eller att man fått uppehåll i träningen en längre tid. Å andra sidan, hur många såna ryttare tar sej an travare? :crazy:

Amen ;)
...och därmed borde den oändliga diskussionen om travarens möjlighet som ridhäst vara avklarad.

Senast ändrad av en moderator:

Totola skrev:
Det förekommer ofta kommentarer i såna här trådar i stil med "travhästarna är avlade för att springa snabbt" vilket förbryllar mej eftersom det inte är en av de största orsakerna i sammanhanget. :confused:

Galoppörer är avlade för att springa snabbt. Sådana ser man relativt ofta i fälttävlan och hoppning.. Om inte annat ser man förädlade halvblod väldigt ofta.
Kallblodstravare är avlade för att springa snabbt, ändå finns det en ganska stor skara i sverige som påstår att kbltravaren är en mycket ridbar ras (AR-ryttare syftar jag på..).
Varmblodiga travare kommer främst från Engelskt fullblod, och travaveln har inte hållit på SÅ länge med tanke på hur lång tid det tar att få fram en ny ras av att bara avla på hästar inom en redan existerande ras (fullblod).
Med i beräkningarna får vi också ta att Halvblod från början är avlade till körhästar. Ridaveln på dom har då inte försiggått längre än för varmblodiga travare. :angel:

travaren är avlad för att springa snabbt i trav med påskjutet bakåt medan galoppörer ska springar snabbt i galopp, en gångart då ryggmusklerna används mer och hästen även sätter under sig mer än snabb trav. kallblodstravaren har inte avlats på lika länge som varmblodstravaren och har därför inte kommit lika långt, den har snarare blivit mer "ridhästtyp" då den blivit lite lättare. Samtidigt har ju nordsvensken gått även åt andra hållet och blivit mycket tyngre (bruksnordis). I körning arbetar ju hästen precis likadant som under ryttare så i och med det skulle jag nog vilja säga att halvbloden kommit längre i sin utveckling. Med detta säger jag ju absolut inte att varmblodstravaren inte är en bra ridhäst utan syftar till första meningen i ditt svar.

Travhästar prestations-/exteriöravlas. Man har inte särskilt olika krav på exteriören hos ett varmblod mot för en ridhäst, tvärtom har man ganska stora krav på att hästarna ska vara hållbara = bra exteriör. Nu pratar jag alltså om de seriösa uppfödarna/tränarna, inte en glad amatör som gärna skulle vilja ha ett föl efter sin märr.

Kallbloden har inte avlats för trav särskilt mycket kortare tid än varmblodstravare. Kan röra sej om 20-30 års skillnad (hur många generationer blir det? 4?) vilket inte är mycket vad gäller att forma om en ny ras. Hur länge har varmblodiga travare överhuvudtaget avlats fram? Max hundra år, hur många generationer blir det? 11-14? För att vara avlade från en och samma ras är det INTE mycket.

Galoppörer använder ryggen mycket, så långt är jag med. Satter under sej mycket är jag också med på. Men det har med gångarten att göra, för den skull är de inte BÄRIGA, galoppörer går mycket på bogarna och använder nästan uteslutande skjutkraft. Bland BRA tränade travare/galoppörer ska båda vara välmusklade i rygg och bakdel, men det har inget med bärande muskler att göra i något av fallen. Musklerna har inte heller något med aveln att göra så det vet jag inte ens varför jag kom in på :p

"I körning arbetar ju hästen precis likadant som under ryttare"
Där säger du emot dej själv lite. När en häst körs så har den ingen vikt uppifrån, den behöver alltså inte bära ett dugg. Visst kan den arbeta i en annan form, men om du tittat på vissa travhästar när de "joggar" så ser man ganska ofta travare som arbetar i samma "form". Så länge hästen drar och rör sej framåt använder den skjutkraft likförb*nnat. Om du inte märkt det så har halblod ofta långa ryggar vilket sitter kvar sen "draghästtiden". Så tidigare (för ca 60 år sen?) avlades halvbloden för dragbarhet, inte bärförmåga.

Kan tillägga att det inte är ett "försvar" eller påhopp, och du skrev ju också att du inte påstår att travare är sämre ridhästar för det, så jag hoppas du har överseende med mitt stora intresse av att diskutera ;)

Håller för övrigt också med om att halvbloden kommit längre fast på olika sätt. Just halvblod anser jag inte vara bäst exteriört för t ex samling, där finns det raser som kommit längre inom aveln. Men för hoppning/fina gångarter är de klart bland de bästa :)

det där håller jag Absolut inte med om .
varmblod är ju avlade för trav men om man rider in dom så kan dom bli minst lika duktiga som ett halvblod.
vet varmblod som gått svåra klasser i dressyr och även hoppning.
låt inte detta hindra dig, åk dit och pröva :)

Jag har ett sto som har gått löp.och hon är mer som en ''d-ponny''än en ''travare''=)
lugn å snäll,lätt att lära,fin galopp.så det är nog inte bara ''rasen''det sitter i.
Jag har en vallack åxå som har blivit riden längre,men inte alls lika som stoet,,

Ursprungligen postat av Lazio
ja usch ja, varmblodstravare kan inte galoppera, dom kan absolut inte gå i rätt form, dom har ingen hoppteknik, man kan inte rida dressyr på dom, det enda man kan göra med kräken är att lalla runt i skogen!

Jaja,,he,he :D låt mej säga så här:kan din travare galoppera?
ja,kan ditt halvblod trava :D
vissa människor e så dumma så det är ingen ide' att slänga bort energi på det,,,
men alltid retar det nån :D :D :D

Menar du att du känner till varmblodstravare som gått svår dressyr?
Vad heter den eller dom? Här på Buke har det påståendet framförts i flera år, men hittills har ingen kunnat namnge någon häst. Kanske kan du lösa gåtan? :idea:

Om du bara menar vanliga varmblod är väl det inget märkvärdigt eftersom så gott som alla stora hästar som tävlas internationellt är varmblod :D Av ridhästtyp och inte av travhästtyp!

I hoppning vet jag en travare som heter Bionic som gått svår klass. Men det var läänge sen (såg en gammal tidningsartikel) finns säkert hästar som gjort det mer nyligen. Kan förresten ha blandat ihop hoppning/fälttävlan, bilden jag såg var när hästen hoppade en lånt trippelbarr på ca 150.

I hoppning och fälttävlan finns det en del varmblodstravare som gått i svåra klasser, som Coursier Rogue och Columbey. Men däremot inte i dressyr. En gång i tiden hade jag en instruktör som ridit Intermediere på en travarkorsning, men jag kommer inte ihåg hästens namn så det kan jag inte bevisa...

Nej jag tycker också detta är intressant att diskutera!!

Klart att en travare ska ha ryggmuskler men den formen dom går i behövs det inte lika mycket som för galoppörer eller "ridhästar". Och muskler är såklart något helt annat än exteriör. mycket hinner hända under 30 år... Jag har sett mycket fina varmblod med "ridhästexteriör" men dom flesta är av den äldre varianten. Sen tror jag också att kallbloden har en "längre väg att gå" till utpräglad travarexteriör än varmbloden. Dock är ju mycket upp till individen men så uppfattar jag det som av dom travarna Jag kommit i kontakt med. Jag skrev aldrig något om att galopphästen bär sig men att den trampar under sig mer än travaren.

En körhäst (skolkörning!) ska gå i bärig form precis som med ryttare på men också dra. Den ska ha samma muskler bara att ingen sitter på ryggen. Det anser jag mig veta rätt bra då körning är min inriktning. Ridhästar tömkörs ju ofta för att bygga muskler för ridning! Sen ang halvblodets gångarter. Det är ju halvblodsgångarter man utgår ifrån vid dressyrtävlingar (både ridning och körning) och därför anses dom som bäst, men du kan ju ändå ha tex ett russ som rör sig mycket fint fast den har inte halvblodsstilen...

Intressant ämne!!

stall banal skrev:
IIIIII! :crazy: Menar du allvar, snacka om att vara trångsynt. Det finns väl hästar av alla möjliga olika raser som har olika förutsättningar. VBL-travare är precis som vilken annan ras som helst INTE stöpta i samma form, har inte exakt samma bakgrund, är inte lika exteriört, har olika temperament osv. Borde rimligtvis ha olika lätt för att lära, precis som tex hbl, fjording el paint..
(jag har som jag nämnt tidigare i tråden, åtminstonde lite erfarehet av olika hästar och olika raser) hua!!

Nej, jag menar inte allvar, därav denna :angel:
Jag är bara så trött på trådar ang travare och dess ridbarhet osv. Har själv 2 st, en som är ridhäst och en som tränas för trav.

Troligtvis har inte någon vbl-travare gått svår dressyr. Å andra sidan vet jag inget hbl som lyckats i travlopp, heller.

Ändå är båda hästraserna lika bra inom sina discipliner! :)

Vbl-travare kan bli jättetrevliga ridhästar om ryttarna är medvetna om vilken slags häst de har, och om de har realistiska förväntningar.

Norrland (som har kbl- och vbl-travare :) )

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025