varmblod , hoppa?

E

emilia_

tips på hur man skolar en gammal travar bäst till lättare hopphäst?

Livet är pigg, mkt egen motor. Ej tittig & det enda buset är att det kan gå lite för fort ibland. Tränar mkt kavaletti-bommerserier!

men fler tips skulle vara bra! hon är den första travare jag rider. så det skulle vara bra att veta :)
 
Sv: varmblod , hoppa?

okej. men vill lära känna henne på egen hand först
 
Sv: varmblod , hoppa?

hej
du kan börja med att bara gå över olika bommar från marken och sen rida över, börja med en bom sedan flera, jag har lite enfarenhet att travare är väldigt långa av sig i gången osv så lär han kort asig om han itne redan kan det. efter du ridit över bommar lägger du upp ett jätte litet hinder men dwet kan ta tid dit, stressa inte fram och träna inter för mkt så han tycker det är tråkigt, du kan även lägga upp ett liten pinne på en stig och hoppa över ( en liten till och börja med ) men hästen tycker allt är jätte läskigt och svårt så lär honom att lite på dig, mycket från marken olika läskiga grejjer kan du lägga fram och träna med osv, det är inte så svårt använd fanatasin och gå inte för fort fram och kom ihåg att berömma så går det fint :)

Lycka till!
 
Sv: varmblod , hoppa?

det sak stå om hästen tycker det är läskigt (:

/ slarven
 
Sv: varmblod , hoppa?

Man rider dressyr på hästen tills den är lydig och balanserad med ryttare och är hyfsat grundskolad. Med det menar jag att debh arbetar i en bra form, är avslappnad, förstår galoppskänkel och är stark nog att bära sig i galoppen, travar lugnt och kan lite lättare sidvärts.
Cavalettibommar i trav och enstaka enkelhinder, med en rytinerad hopphäst framför om du behöver draghjälp att komma över, funkar oftast finfint! Sedan är det bara att bygga på, galoppbommar och senare studs när hästen är redo för det för att få in teknik och kvickhet i benen. Travhopp för att hitta avståndsbedömningen.
En kompis till mig hoppade en liten bana på ca 50 cm redan andra gången hon hoppade travaren hon rider, enkla svängar. Lägg in titthinder ganska tidigt, så slipper man det senare. Travare hoppar ofta villigt och med lite skolning hoppar de oftast bra!
 
Sv: varmblod , hoppa?

hej.
tack för bra tips! :)
hon är hoppad en del terräng, där tvekar hon inte en sekund. jag tror det är df hon river i hoppningen, hon har van vid fasta hinder. Men jag ska träna. Håller på med mkt bommserier nu. Ca 1-2 dagar i veckan, och hon tycker det är superkul. Men min lilla dam har för brått. Hon måste ta & tagga ner, så kommer det gå gallant :) . Tack igen!:p
 
Sv: varmblod , hoppa?

Polly_Mulle skrev:
Man rider dressyr på hästen tills den är lydig och balanserad med ryttare och är hyfsat grundskolad. Med det menar jag att debh arbetar i en bra form, är avslappnad, förstår galoppskänkel och är stark nog att bära sig i galoppen, travar lugnt och kan lite lättare sidvärts.
Cavalettibommar i trav och enstaka enkelhinder, med en rytinerad hopphäst framför om du behöver draghjälp att komma över, funkar oftast finfint! Sedan är det bara att bygga på, galoppbommar och senare studs när hästen är redo för det för att få in teknik och kvickhet i benen. Travhopp för att hitta avståndsbedömningen.
En kompis till mig hoppade en liten bana på ca 50 cm redan andra gången hon hoppade travaren hon rider, enkla svängar. Lägg in titthinder ganska tidigt, så slipper man det senare. Travare hoppar ofta villigt och med lite skolning hoppar de oftast bra!


tack :) . superbra tips !
 
Sv: varmblod , hoppa?

jag har ett 5 årigt varmblod som jag tränar både hoppning och dressyr på.. jag har ridit in honom själv och haft honom sen han va 1:)

Innan jag började hoppa med honom så red jag mycke dressyr.
Både med och utan gummisnodd. Efter mycke slit så lärde han sig
själv.. Sen började jag hoppa ute i skogen över allt som låg ivägen.
Eftersom de är naturligt så hoppar oftast hästen i skog och mark..
Sen när jag väl börja träna så gick de jätte bra, de är ju så klart från häst till häst men om man gör klart allt i grunden först så blir de lättare..

/ Linn
 
Sv: varmblod , hoppa?

Nu fick du många bra tips av alla här. Hållet helt med om att det är bäst att börja grundligt med dressyren och att sen börja in bom arbete. Precis så jag gjorde med min och hon har visat sig vara helt suverän:rofl: Men det var inte därför jag slrev på den här tråden. Antar att alla som svarat här är lite av ridtravar människor och det skulle va kul ifall det fanns en tråd som hette "Ridtravare" (precis som det finns hoppning, dressyr m.m) Ridtravare kräver väldigt mycket arbete och skulle va kul ifall vi ficken egen tråd där vi kan diskutera fritt, utan alla "anti ridtravare" fniss fniss ;) inget illa ment men tycker bara det är en bra idé´. Säg vad ni tycker också :bow:
 
Sv: varmblod , hoppa?

Nu fick du många bra tips av alla här. Hållet helt med om att det är bäst att börja grundligt med dressyren och att sen börja in bom arbete. Precis så jag gjorde med min och hon har visat sig vara helt suverän:rofl: Men det var inte därför jag slrev på den här tråden. Antar att alla som svarat här är lite av ridtravar människor och det skulle va kul ifall det fanns en tråd som hette "Ridtravare" (precis som det finns hoppning, dressyr m.m) Ridtravare kräver väldigt mycket arbete och skulle va kul ifall vi ficken egen tråd där vi kan diskutera fritt, utan alla "anti ridtravare" fniss fniss ;) inget illa ment men tycker bara det är en bra idé´. Säg vad ni tycker också :bow:

Hade varit överlycklig för en sån tråd!
 
Sv: varmblod , hoppa?

;)Jag har haft en foderhäst i två år nu som jag "vidareutbildat". Han var också travare och 10 år när jag fick honom. I början hade han superdåligt självförtroende vad gäller hoppning. I början kunde man rida på ett och samma hinder 15 (!) gg innan han faktiskt hoppade... Men nu, 2 år senare, hoppar han oxer på 100x100... :banana::banana: utan att tveka! Jag jobbade mycket för att få honom i rätt form och göra honom stabil. Han lärde sig lite på min hand och mig så tillslut litade han på att det jag gjorde var rätt och gjorde därav också det jag bad honom om. Men det krävdes mycket kärlek och tålamod... :love::idea::crazy: Men att ta hjälp av tränare är en väldigt bra idé... Min tränare är helt fantastisk! Han tränar en gammal elithopphäst, SM ponny, en übertrög c-ponny, en unghäst på 4 år och Medici, min travare, oftast på samma lektioner. Och det passar alla!! Det jag lyckades åstadkomma på 1 år ensam hjälpte han mig åstadkomma på 2 månader! :love: Han heter förretsen Christer Roos, bara så ni vet! ;)

Men all lycka till dig och din travare!
 
Sv: varmblod , hoppa?

Nu fick du många bra tips av alla här. Hållet helt med om att det är bäst att börja grundligt med dressyren och att sen börja in bom arbete. Precis så jag gjorde med min och hon har visat sig vara helt suverän:rofl: Men det var inte därför jag slrev på den här tråden. Antar att alla som svarat här är lite av ridtravar människor och det skulle va kul ifall det fanns en tråd som hette "Ridtravare" (precis som det finns hoppning, dressyr m.m) Ridtravare kräver väldigt mycket arbete och skulle va kul ifall vi ficken egen tråd där vi kan diskutera fritt, utan alla "anti ridtravare" fniss fniss ;) inget illa ment men tycker bara det är en bra idé´. Säg vad ni tycker också :bow:

VERKLIGEN EN BRA IDE!!! :love::love::love::love:
 
Sv: varmblod , hoppa?

Du kan väl hoppa lite naturhinder med henne? Det är ju naturligt och inbjudande! :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 190
Senast: Ramona
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp