Värme från grovfodret

Ellyne

Trådstartare
Att tugga grovfoder producerar värme i hästkroppen vet jag. Men är det nån som vet efter hur lång tid hästen kan utnyttja värmen från grovfodret? :confused:
Tex om min häst får mycket hö på natten, men bara lite i hagen kan det då vara risk att han blir kall och fryser i hagen? Eller gör en stor grovfodermängd/dag nytta hela dagen?

Sen undrar jag också hur vanligt det är att hästen springer i hagen för att den fryser?

Sv: Värme från grovfodret

Att tugga grovfoder producerar värme i hästkroppen vet jag. Men är det nån som vet efter hur lång tid hästen kan utnyttja värmen från grovfodret? :confused:
Tex om min häst får mycket hö på natten, men bara lite i hagen kan det då vara risk att han blir kall och fryser i hagen? Eller gör en stor grovfodermängd/dag nytta hela dagen?

Sen undrar jag också hur vanligt det är att hästen springer i hagen för att den fryser?

Det bildas en hel del värme när hästens matspjälkningssystem bryter ner födan till mindre delar. Det är egentligen energiförluster från alla de kemiska reaktionerna som sker men hästen utnyttjar denna värmeenergi til att behålla kroppstemperaturen. Det gäller alla typer av foder och inte bara grovfoder även om det bildas olika mkt energi beroende på vad fodret innehåller. Men att det skulle vara ngt speciellt med själva tuggandet tror inte jag. Det går åt energi att tugga liksom att andas, springa osv. Det är klart att det blir en del värme över även då.

Denna värme måste alltså bildas så länge kroppen håller på att omvandla maten. Men jag tror att den mäste fylla på med nytt hela tiden för att verkligen hålla sig varm. Jag tror inte att de springar för att hålla sig varma.

Jag tror att det rör på sig mycket mer när det fryser/ tappar i hull. Har sätt det detta senaste veckorna. Nu när vi har fodrat upp hästarna ordentligt så har de lugnat ner sig i hagen. Hästen har fått en beräknad foderstat som har visat sig vara alldeles för lite mat så har ökat på ordentligt.

Tror inte att det är så vanligt när de verkligen fryser. För då står de gärna stilla ihop kurade och skakar. Men om känner att det är kallt så vissa hästar springa lite innan de börja frysa så att de får upp värmen i kroppen. Tror inte att de fårstår vad de gör men det blir ju resultatet ändå.

Många hästar blir dessutom, utan att frysa, livligare och piggare i början på vintern när kylan kommer, eller de klipps.

Min erf är som någon annan redan skrivit, att frusna hästar står still och kurar, för att minimera energiförlusterna.

Många hästar blir dessutom, utan att frysa, livligare och piggare i början på vintern när kylan kommer, eller de klipps.

Min erf är som någon annan redan skrivit, att frusna hästar står still och kurar, för att minimera energiförlusterna.

Ja jag tycker också jag mest sett att de står uppkrupna stilla. Stallägaren påpekar att hästen springer i hagen för att han fryser. Jag tvivlar detta lite, för han springer ibland annars också. Han har sprungit i somras också, överskottsenergi.

Det bildas en hel del värme när hästens matspjälkningssystem bryter ner födan till mindre delar. Det är egentligen energiförluster från alla de kemiska reaktionerna som sker men hästen utnyttjar denna värmeenergi til att behålla kroppstemperaturen. Det gäller alla typer av foder och inte bara grovfoder även om det bildas olika mkt energi beroende på vad fodret innehåller. Men att det skulle vara ngt speciellt med själva tuggandet tror inte jag. Det går åt energi att tugga liksom att andas, springa osv. Det är klart att det blir en del värme över även då.

Denna värme måste alltså bildas så länge kroppen håller på att omvandla maten. Men jag tror att den mäste fylla på med nytt hela tiden för att verkligen hålla sig varm. Jag tror inte att de springar för att hålla sig varma.

Ok, det kanske är från nedbrytningen av fodret som mesta värmen produceras. Tror mig ha hört att även själva tuggmekaniken bildar värme?

Hur länge omvandlas maten då? Är det bästa mycket foder i hagen på dagen eller räcker det om han äter mycket i boxen på natten? (i uppvärmningssyfte) Fri tillgång kanske vore bäst men nu har jag inte den möjligheten.

Ok, det kanske är från nedbrytningen av fodret som mesta värmen produceras. Tror mig ha hört att även själva tuggmekaniken bildar värme?

Hur länge omvandlas maten då? Är det bästa mycket foder i hagen på dagen eller räcker det om han äter mycket i boxen på natten? (i uppvärmningssyfte) Fri tillgång kanske vore bäst men nu har jag inte den möjligheten.

Jag förstår inte varför just själva tuggandet skulle bilda värme? Alla rörelser måste väl göra det men vet inte vad det är för speciellt med att tugga maten. Var har du hört/läst det? Det är naturligtvis helt möjligt att det är så - jag vet inte. Jag tror att maten omvandlas så länge den finns i systemet och antagligen ett tag efter det att resterna har lämnat kroppen. Men på ngt sätt så tror inte jag att en häst klarar sig utan mat i en hage en längre tid. Om inte annat så är det olämpligt av andra anledningar.

Men på ngt sätt så tror inte jag att en häst klarar sig utan mat i en hage en längre tid. Om inte annat så är det olämpligt av andra anledningar.

Även om det är stor gräshage. Han får 3 kg vid utsläpp, sen ingår ingen fodring förrän till intag vid 16.30. Tänkte köpa till några kilo hö för att han ska hålla värmen och dessutom få mer tuggtid och av praktiska skäl ge extrakilona på kvällen, i boxen (känns onödigt att ge extra i hagen då man inte är säker på att just han får i sig de kilona man betalar för). Är det bortkastat ur värmesynpunkt? Jag känner att jag inte riktigt fått svar på min fråga än.

Hästar mår ju bäst av att småäta hela dygnet runt, men kan man inte ordna det så för dem så kan man kanske låta dem ha grovfoder under så många timmar man kan.

Kan du du kanske ordna så att hästen har tillgång till hö, lucern eller halm under hela tiden den står inne?
Då behöver du inte ha lika dåligt samvete över att den är utan mat många timmar på dagen. Många hästar har ju så fast omvänt (dvs fri tillgång i hagen men inte på natten).

Edit: Glömde bort ursprungsfrågan. Jag tror inte intag och utnyttjande står i så omedelbar relation till varann. Det tar ju ett par dygn för maten att passera från mun till bak, så han kan nog använda nattmaten som värme dagen efter. :-)

Senast ändrad:

Jag tror att dom håller värmen bättre när dom är utomhus av att ha i princip fri tillgång på grovfoder. Vi ser en markant ökning av ätandet på lösdriftshästarna när temperaturen sjunker. Tror inte att dom blir hungrigare för att det blir kallare utan att det är deras naturliga sätt att äta mer för att hålla värmen.

Jag förstår inte varför just själva tuggandet skulle bilda värme? Alla rörelser måste väl göra det men vet inte vad det är för speciellt med att tugga maten. .

Jag vet inte vart jag fått det ifrån, kan vara helt fel. Men jag har kollat runt på nätet nu och bara hittat att grovfoder värmer mer än kraftfoder, inget om tuggandet.

Hästar mår ju bäst av att småäta hela dygnet runt, men kan man inte ordna det så för dem så kan man kanske låta dem ha grovfoder under så många timmar man kan.

Kan du du kanske ordna så att hästen har tillgång till hö, lucern eller halm under hela tiden den står inne?
Då behöver du inte ha lika dåligt samvete över att den är utan mat många timmar på dagen. Många hästar har ju så fast omvänt (dvs fri tillgång i hagen men inte på natten).

Edit: Glömde bort ursprungsfrågan. Jag tror inte intag och utnyttjande står i så omedelbar relation till varann. Det tar ju ett par dygn för maten att passera från mun till bak, så han kan nog använda nattmaten som värme dagen efter. :-)

Han får den större delen hö på kvällen och dessutom 3 kg lusern delat på två fodringar. Mest för att han står inne många timmar (tyvärr) och så han inte ska bli så himla uttråkad av att inte göra nåt. Halm kan tyvärr inte ordnas.

Har tyvärr väldigt dåliga förutsättningar när det gäller foder på detta stall, så man får försöka pyssla ihop det utan att göra stallägaren upprörd... :cool:

Tack för ditt svar på min fråga. Det var vad jag hoppades på.

Det har du säkert rätt i. Läste om en undersökning om camarguehästar och deras födobeteende. Det visade sig att ättiden per dygn ökade under vintern när det var lite bete och att de då inte betade så selektivt som under sommaren. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
22 313
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka