Värmlandsvagnen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nellie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 12 032
Sv: Värmlandsvagnen?

Okej... det är ju väldigt delade åsikter då vissa verkligen inte gillar dem och vissa tycker de är jättebra...

Jämförde flera transporter på internet och vv international hade nästan exakt samma mått som henra contessa xl (eller något liknande hette den) utokm att henran var längre, så undrar därför vad ni som tyckte den var liten och trång har för transport?

Ni som inte gillar vv, vad rekomenderar ni i så fall?

Min häst som varit så fruktansvärt svårtlastad efter en olyck åker gärna i den transporten jag brukar låna..en en axlad vv.Vet inte modell.
Tycker den ligger stadigt och fungerar bra för oss som inte åker så ofta.

Jag har en kraftig häst på drygt 600 kg. Hon har som sagt lärt sig åka transport tack vare den dubbelaxlade värmlandsvagnen. (så jag gillar den skarpt)
Vagnen är INTE mörk och INTE skranglig. Tvärtom väldigt stadig och ligger väldigt stabilt bakom bilen. Känns knappt att jag har transport på. Vad är det för måndagsexemplar ni stött på egentligen?

Det undrar jag också. VV är INTE en lyxvagn utan budget, men så fruktansvärda är dom dårakt inte!

Ni som inte gillar vv, vad rekomenderar ni i så fall?

Jag har just nu en Thule Premium och en Ifor Williams. Är mycket nöjd med båda. Stabila och praktiska, väldigt lättarbetade och man lastar enkelt sin häst själv. Ifor släpet har fronutlastning vilket många föredrar. Thule släpet har sadelkammare och klädkammare vilket är ett stort plus. Båda ligger jätte bra på vägen och är inte speciellt vindkänsliga. Båda har en jätte bra mellanvägg där den övre delen är hård och den nedre delen består av plast/gummi som hänger ner, vilket är mycket praktiskt om man kör med torv och behöver flytta väggen åt sidan exempelvis vid lastning. Allt går snabbt och enkelt!

Beror ju på vad du har för krav/önskemål...
Jag personligen skulle aldrig skaffa ett Värmlandssläp. Vill du ha prisvärt nytt kanske Läckösläpet kan vara något?? Betydligt bättre kvalitet än VV. (hade tills för ett år sedan ett läckösläp (-98, köpt fabriksnytt) och har aldrig haft några som helst problem, och allt är mkt stadigare på ett läckösläp än på en VV. Senaste prisuppgiften jag har på dem är från -01(då en bekant köpte sitt) 52.000kr inkl momsför en boggie med takfönster och extra bommar bak...

Har också haft VV, men bytte till en beg. Kylinge och den älskar både jag och pållarna, stadig, stabil och märks knappt efter bilen.

fast visst e läckö släpet också skramligt....? men det kanske alla plyfa släpen är...?

min kompis hade ett som hon sålde just för att hästarna inte gillade att det var så skramligt...och det var ändå inte så gammalt

Har ett värmlandvagnen nu, ett sånt där grönt, boggie, -02a. Det är främst därför vi funderar på ett nytt vv eftersom man får mest för det gamla om man byter in det hos dem själva. Dessutom är vi mycket nöjda med det, upplever det inte alls som skramligt eller dåligt, det enda är att det gnisslar när man fäller ned luckan.

Men men... vi får väl se...

Plyfa skramliga? Näe...
Det är ju inte träet som skramlar, det är inredning som inte är välanpassad - oavsett byggnadsmaterial i väggarna!
Inte ens mitt gamla Fobo från -85 skramlade det minsta.

Det enda som skramlade på vårt VV från mitten av 90-talet var överluckan, men det upplever jag att det gör på den typen av luckor och är alltså inte VV-problem.

Jag tycker att det är klart överdrivet gnäll på VV.

Det enda negativa jag kan komma på är att på Scandinavican som jg tror är samma på internationalen är att om man har överluckan i plast (kommer inte på vad det heter) så fälls den ner före lämmen. Många hästar tycker inte om det men dom vi kört har inte reagerat alls på det..

Men annars så är dom inte alls skramliga och inredningen är lätt att plock ur o sätta tillbaka.
Det vet jag att det kunde vara lite bökigt på dom gamla modellerna.

Sen så har ju Scandinavican och International kombi ramp.

Sen så är det inte ens riktig boggi p dom utan varje hjul är enskilt med egenfjäder så det ligger ännu bättre..

Av alla vi kört, (Boj, Ume, Trane, Kylinge, Cheval, Fautras mm) Så ligger VV Scandinavican bäst efter bilen faktiskt.. Och då har vi en studsig häst som står helt still i denna..

På vårt gamla Trane (-89) skramlade skötardörren, som inte hade någon list på insidan. Löste det med att sätta ny list :idea: Nemas problemas.

fast visst e läckö släpet också skramligt....? men det kanske alla plyfa släpen är...?

Det är inte plyfan som skramlar :D Plyfa är ju trä. Det är lösa skruvar/skruvar som där den där gummiringen trillat bort på, skötardörrar och allmänt "lösa" grejer. Ev att skruvarna i väggarna har "lostnat" så de sitter lite löst i ramen, då skramlar de ju lite när man kör.

min kompis hade ett som hon sålde just för att hästarna inte gillade att det var så skramligt...och det var ändå inte så gammalt

Vet du vad det var som skramlade? Kan ju vara något på just det släpet... Min erfarenhet säger att det enda som kan skramla på dessa släp är mellanväggen, om den bakre sprinten inte är nedtryckt ordentligt i sitt hål i golvet. Annars kan jag inte komma på något skrammel. (Var tvungen att gå ut o rycka i mina föräldrars som f.n. står på min garageuppfart, men det var tyst som graven...;))
Min ena häst var jättekänslig för ljud (jag kunde inte rida med vindjacka om det blåste, då blev han näst intill panikslagen) och särskilt i transport (eftersom han skadade sig allvarligt i transport i samband med resa (skramligt hyrsläp) och förknippade sedan allt skrammel i transport med att det var farligt och då försökte bryta sig ut)
Denna häst åkte utan problem i mitt Läckösläp -98 (och även i mina föräldrars -01), och just därför kan jag utan tvekan säga att dessa släp INTE skramlade (isf hade jag haft en hoppande, sparkande häst i trailern...)

Eftersom det var stora glapp så hade det varit rejäla lister som hade fått monteras på. Jag sålde skiten i stället :angel:

Det här med skramliga släp är rätt så intressant. Ingen köper vi ju sådana med "vilje".
Jag var runt hos en försäljare av släp och gick runt och tittade i ett 20-tal kärror som alla förmodligen var mindre än 5 år gamla.
Brukar alltid göra "skrammelprovet" när jag tittar på släp genom att ställa mig i fronten och svikta hårt med benen, som om jag hoppar i släpet utan att fötterna lämnar golvet om ni förstår vad jag menar.
Flera av dem skramlade rejält, trots att de stod för försäljning hos någon som borde gått över dem alla innan och åtgärdat sådana "skitsaker". Förvånande kort sagt.

Överluckan verkar vara svårt att vara tyst på många släp, mellanväggar på andra m m. Men allt är ju sådant man kan fixa till om man är lite händig själv faktiskt! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Emiro
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 832
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur