Mitt argument emot obligatorisk värnplikt är inte att jag själv inte (då) kunde göra värnplikten. Du har verkligen missförstått mig.
Du verkar illa påläst, och tänker lite underligt.
Att du, eller jag, eller min granne med Downs Syndrom inte kan (kunde), eller är lämpliga att göra värnplikt, är väl inget argument EMOT en företeelse som värnplikt?
Det är snarare en förklaring till varför några enskilda individer inte gjort värnplikt.
Även när jag var "i den åldern", och värnplikten verkligen var allmän för alla män, så var det många som inte gjorde värnplikt. Vissa av medicinska skäl, andra därför att de helt enkelt inte "var lämpliga" enligt mönstringen, några kunde få inkallelsen uppskjuten p.g.a. att studerade till "viktiga yrken". Vissa som, inte borde hålla på med vapen, fick uppgifter under värnplikten, som inte hade vapen i utbildningen. Andra, som hade samvetsbetänkligheter, kunde få vapenfri tjänst. Ett litet fåtal totalvägrade, och sattes fängelse.
Att några, av olika skäl, inte var med, är fortfarande inte skäl emot, utan enbart en förklaring för varför några inte var med.
När det gäller en pliktlag, som värnpliktslagen, så handlar det inte om vad man som individ har lust med hit eller dit, utan det handlar om en viktig samhällsfunktion, där man under en relativt kort tid får sätta sitt egenintresse på hold, för att bidra till en viktig funktion för hela samhället.
En armé av värnpliktiga, sprunget ur ett tvärsnitt av befolkningen, är sannolikt den bästa garanten för att försvara och vidmakthålla en demokratisk stat.
En yrkesarmé kan bli en maktfaktor i sig, som bokstavligen håller i vapnen, och som i värsta fall kan leda till en militärdiktatur.