Vad jag hört av en officer i försvaret och nära vän till mig som har jobbat en del med soldater från USA .Där var man utbildad på att just göra en sak och något annat klarade dom tydligen inte av för det ingick inte i utbildningen och amerikanarna var imponerade att svenske soldaten var så mångsidig och kunde användas på många olika saker !Det var tydligen riktigt hög kvalitet på vår värnpliktsarmé ändå har jag hört (att USA var ganska imponerade över att de tex kunde hantera skarpa skott och byta uppgifter med varandra osv).
Dessutom är ju en fördel att man sannolikt behöver mycket mer folk i krig än i fred så då slipper man betala ut löner och hitta på uppgifter till folk som för ögonblicket och för överskådlig framtid egentligen inte behövs när de väl är utbildade, utan kan koncentrera sig på att betala ut rimliga löner till de man behöver ha anställda alltid. Men så har man den där möjligheten att kalla in om utifallatt.
Med värnplikt utbildas ju grupp efter grupp och sysselsätter sig när de lär sig, men det lär väl vara trist i längden att öva samma sak i tio år när egentligen 11 månader var allt som behövdes. En del jobb som faktiskt behövs utföras är kanske dessutom bara rimligt att göra i ett år, saker på ganska låg kompetensnivå. Bara en teori.
Utbildningen är inte samma hela tiden .Först utbildas man till att klara hantera vapen sin utrustning och sådana saker som att slå upp ett tält den såkallade grundutbildningen efter 10 veckor så övergick utbildningen i befattningsutbildning som var lastbilsförare för min del .När man sedan klarat av den delen så började man öva med större och större styrkor tills man var uppe på Bat nivå och det tog för oss 7,5 månader men den nuvarande grundutbildningen är 3 månader och det innefattar ungefär det som vi fick lära oss under själva grundutbildningen