Vårshopping!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 160
G

Graendal

Nu har jag städat, rensat, lagt i flyttkartonger och burit upp på loftet. :devil: Så nu får jag fylla på igen! :idea: :angel:

Så, vilka är de bästa..
tunna svettäckena?
lite varmare svettäckena?
regntäckena?
tyglarna?
tränsen (aachengrimma helst)?
lädergrimmorna?
ridbyxorna (både helskodda och somriga)?
lädersenskydden?
handskarna (inte varma!)?

Och gärna tips på snygga schabrak, lindor och annat smått och gott. ;) Har inte köpt hästsaker på tre evigheter, så jag känner mig lite ovan.

Sv: Vårshopping!

Regntäcken jag gillar skarpt:
*Källquists Protector Outdoor (heter typ så, olkika modeller). har ett med fleecefoder, helt superbra.
*Treadstone, har ett därifrån som heter Macintosh, älskar :love:

Lädergrimma, kanske lite mer "fingrimma" än vardagsgrej, men Zaldis bruna är helt oslagbar både utseendemässigt och kvalitetsmässigt. Kostar 795 ord. pris men jag fick den för 395 på mässa.

tunna svettäckena? rambo cotton cooler!
lite varmare svettäckena? ylletäcken, välj det snyggaste
regntäckena? horseware rhino wug lite har jag till min ena, det är jättebra!
tyglarna? några i engelskt läder, finns ju massa
tränsen (aachengrimma helst)? passier, hg, dyon, hubertus...
lädergrimmorna? alla märkesgrimmor är bra!
ridbyxorna (både helskodda och somriga)?pikeur!!!
lädersenskydden? hg
handskarna (inte varma!)? roeckl är jättesköna

Snygga lindor och schabrak har tex equiline!

täcken från
horsewaere,hansbo,equiline,mias

schabrak,lindor: equiline,mias,top sport

träns: passier,hubertus,kieffer,stübben

ridbyxor: schumacher,eurostar

handskar: roeckl (stavning)

tunna svettäckena? Horseware har några fina, bl.a. Rambo Cotton Cooler eller det nya Amigo Jersey Cooler
www.horseware.com (alt. www.equinet.nu dom har inte så mycket dock) www.butikenistallet.se kan ta in det mesta tror jag

lite varmare svettäckena? Satsa på fint ylle, t.ex. Mias RS och du får välja färg + löstagbar hals till.
www.lillhastenistav.se eller www.butikenistallet.se

regntäckena? Återigen Horseware, finns från 400kr till 2000kr Amigo-Rambo. Amigotäckena är faktiskt jättefina, ska köpa hals till mitt nu snart, denna helvetesleran :devil:
Horseware Pony har ju massa söta saker, det måste du kolla. Tror det är Rhino... www.horseware.com hursomhaver.

tyglarna? Dyón flätade! Outstanding. Hubertus har också trevliga.
www.equalityline.se har bilder. eller www.equinet.nu

tränsen (aachengrimma helst)? Frank Baines alt. Riders Company (ca 400kr med tyglar och två pannband till)
www.ridsportshopen.com eller www. henrikssonsridsport.se

lädergrimmorna? Är det märken på dom också? Hujedamig! Har någon dyr jävel som är superfin men vet inte vad det är för märke alls.
www.equinet.nu

ridbyxorna (både helskodda och somriga)? Pikeur Mondega :love: Finns ju även tunnare. Victor Hugo har fina sommrigare, eller kanske Catago.
där har jag dock noll koll på sidor.

lädersenskydden? Dyón, helt klart.
www.equalityline.se

handskarna (inte varma!)? RSL Grand Prix :love:

Schabrak; RG, Equiline och Mias RS.
Lindor; Equiline och Mias RS.
Ridtäcken m.m.; Mias RS och Equiline

Tyglar har jag ett par som är jättesköna, smala och bra. Du får dessutom tävla dressyr med dem, om du nu gör det. De finns i svart och brunt. Jag tror att de kostade ca 400 kr, läder på utsidan och gummi på insidan.

Däremot kommer jag inte riktigt ihåg vilket märke det var, _tror_ threadstone man jag kan kolla om du vill.

Köpte ett par underbara riktigt tunna sommarridbyxor från Back2back idag.
Kostar typ 400:-

usch ja jag borde oxå städa. kanske ska ta tag i det idag...?
du har ju redan fått massa tips, så vill du ha mer får du väl pm:a eller nåt :)

Har ett par blåa sådana, svala å sköna på sommaren när de är så tunna.. :bow:

Enligt mig och vad jag hittills träffat på för märken så tycker jag så här:
Tunna svettäcken: Horseware, Shires, Equiline

Lite varmare svettäcken: Satsa på ett i ylle eller liknande. Kolla Mia´s, Equiline, Hansbo sports.

Regntäcken: Shires, Horseware, Mark Todd, Hansbo (Event), Källquists. Finns många bra, beror lite på hur hästen är byggd etc.
Har själv köpt två kanon fina och bra täcken för bara 349:-/st på Gekås, dom är precis som Shirestäckena, superbra!

Tyglar: Som tränsen, se nedan.

Tränsen (aachengrimma helst): Finns många, beror på inom vilken prisram du vill ha inom, men ex. HG, Dyón, Hubertus, Zaldi, Stübben, Döbert, Morris & Nolan, Prestige och Passier har fina!

Lädergrimmor: Jacsons är billiga och bra, ska du ha en av bättre kvalité är t.ex. Stübbens bra. Men finns ju stort utbud med många bra.

Ridbyxor: Pikeur, Euro-Star, Cavallo, Victor Hugo

Lädersenskydd: John Whitaker, Dyón, HG etc.

Handskarna: Roeckl, Kyra K

Schabrak: Mia´s (mycket bra kvalité till priset!), Eskadron, Equiline (men köp då ljusare eller ha som finschabrak för de blir urtvättade), Anna Scarpati, Jacson, Pessoa, Horse Saver m.fl.

Lindor: Equiline

Men de flesta ovanståenede sakerna kostar ju en del också. Kan ju vara bra att byta ut garderoben succesivt om du inte är stenrik :D. Annars finns vissa bra grejer från t.ex. Jacson, Globus och Källquists som är rätt bra och billiga. Mia´s är också relativt billiga men mycket bra kvalité för pengarna! Och Horseware har ju Amigo täcken, schabrak etc. som är lite billigare (men ändå bra!)

Har själv inte allt ovanstående men jag vet ändå att det är bra grejer då jag vet flera som har det, har bra erfarenheter av dom osv.

Nu har jag tråkigt så jag svarar jag oxå:
(du fick förresten mig att städa o rensa ut garderoben där alla ridkläder ligger förresten). Har ni tänkt på hur mkt mer praktiskt och lättillgängligt det blir att ha stången (för galgarna) högst upp o hyllorna där nere istället för en hylla längst upp där man ändå inte når grejerna?? :idea:

nu till tipsen! (kan nog skriva redan nu att du hittar de flesta grejer på www.henrikssonsridsport.se) :angel:

tunna svettäckena?
horseware rambo cotton cooler eller de klassiska combitäckena från hansbo (finns nu i blått med gula ränder, mkt snyggt o mer praktiskt än de vita)

lite varmare svettäckena?
om du menar fleecetäcken så älskar jag JW's! har även ett mer till vardags från event som e bra. bland ylletäcken tycker jag mia's är jättebra, inte så fasligt dyra heller (ca 750). många fina färger!

regntäckena?
horseware rambo o rhino, macpro från börjes, horseguard (säljs av "riktig ridsportbutik"-kedjan, pessoa, event (lite stora i bogen dock)

tyglarna?
Frank Baines, Morris & Nolan

tränsen (aachengrimma helst)?
Frank Baines, Morris & Nolan, Zaldi

lädergrimmorna?
Tärnsjö garveri, mkt bra kvalitet. kostade 500, inte farligt.
har även en jättemjuk o fin från Jacson för dryga 200!

ridbyxorna (både helskodda och somriga)?
Pikeur, Euro star, sarm hippique, cavallo, back to back (lite billigare)

lädersenskydden?
veredus (läderinsida)

handskarna (inte varma!
roeckl, sen har jag köpt en kopia av dessa på ullared för 20 kr som e asbra!

tunna svettäckena? Rambo cooler
lite varmare svettäckena? ComfortZone fleecetäcke, tjockt och superbra eller Mias ulltäcke, lagom tjockt inte som de mega tjocka
regntäckena? Rambo el Rhino
tyglarna? Eql gummityglar eller Tolga
tränsen (aachengrimma helst)? Tolga har de snyggaste tränsen av alla:love:
lädergrimmorna? Har en fin från BR men de riktigt snygga är HG, Dyon o Sabre
ridbyxorna (både helskodda och somriga)? Pikeur Cindy, helskodda och tunnt tyg och supersköna
lädersenskydden? Dyon med kardborre knäppning
:D :D :D :D :D :D :D :D

måste bara fråga, du hade en tolgasadel ellerhur?
Du har möjligtvis inte jobbat på hästgallerian? När jag var där för säkert 2 år sedan och letade ny hoppsadel var den en tjej som jobbade där som hade en tolgaflatbck och hon erbjöd sig att jag kunde få prova den. Det var inte du? :D

Japp jag har en Tolga flatback, men det är inte jag som jobbat på Hästgallerian... När jag skulle köpa min lånade vi en från H-gallerian men jag tycker att de så konstiga där, ena gången är de jättetrevliga och nästa gång man kommer dit är de ganska otrevliga mot en så vi köpte sadeln genom Skara istället.
Kan tillägga att sadeln är helt underbar:love: :D :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka