Vart är vi på väg?

Sv: Vart är vi på väg?

*kl*

Jag har raderat en del inlägg som bara består av interna diskussioner om vilka tävlingar man ska rida, försök hålla den här (i övrigt intressanta) diskussionen fri från tjatter är ni vänliga.

LenaH, moderator
 
Sv: Vart är vi på väg?

Fast jag skulle vilja vända på steken och spetsa till det lite när det kommer till häst (OBS! gäller ej ponny då jag inte har ngn som helst erfarenhet därifrån) för trenden inom Häst de senaste 5-6 åren har ju varit att vem som helst som har haft en häst som hoppat lite grann har tydligen bestämt sig för att FT är nåt man "provar på"....

Och visst ska man ha en bredd men med de skräck ritterna som jag har sett de senaste åren i 90 och 100-klass så frågar jag mig om dessa människor verkligen ÄR den bredden som det sen kommer svårklassryttare/hästar ur eller är det fortfarande så att dessa ryttare kommer från "gamla led" av FT-människor?

Att man ska ha Ft-kort verkar ju inte direkt ha minskat antal starter, tvärtom så riskerar man bortlottning från var och varannan 90-klass man anmäler sig till.

Jag sticker ut hakan och hävdar bestämt att vissa tränare både släpper igenom ryttare som borde varit kvar på träningsstadiet ett bra tag till och dessutom uppmuntrar sina elever att snabbt klättra i klasserna istället för att, som vi alltid fick lära oss förr, stanna minst 1 år i varje klass.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Kan det vara så att man förr red sina ponnyer till dess man var 18? Då hade man tid att utbilda dom med målet att rida SM. Tillgången på rutinerade ponnyer blev större.
I dag har ungdomarna fokuserats på att rida EM på ponny och så fort som möjligt gå upp på stor häst för att rida junior EM.
Den intensiva matchningen med täta EM-kval för ponnyerna gör att en del ponnyer faller ifrån pga skador. Somliga kommer aldrig tillbaka.
Nu kommer vi kanske att få samma problem på häst med JSM i början på juni.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vi på väg?

Jag sticker ut hakan och hävdar bestämt att vissa tränare både släpper igenom ryttare som borde varit kvar på träningsstadiet ett bra tag till och dessutom uppmuntrar sina elever att snabbt klättra i klasserna istället för att, som vi alltid fick lära oss förr, stanna minst 1 år i varje klass.

Detta kan jag hålla med dig om, men det andra i ditt inlägg känns lite konstigt. Skall fälttävlan bara vara för dom som redan tillhör den världen :o alla är vi barn i början och jag kan inte hålla med om att det är värre nu i debutantklass är "på stenåldern"
Däremot ser man ofta folk från det "gamla gardet" som sitter bakåtlutade och hänger hästarna i truten.... och sen har mage att klaga på att folk rider för dåligt numera :devil:
Att det blir bortlottningar på tävlingar beror väl snarare på att det är för få tävlingar än att det är för många ryttare :idea:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Kan det vara så att man förr red sina ponnyer till dess man var 18? Då hade man tid att utbilda dom med målet att rida SM. Tillgången på rutinerade ponnyer blev större.
I dag har ungdomarna fokuserats på att rida EM på ponny och så fort som möjligt gå upp på stor häst för att rida junior EM.
Den intensiva matchningen med täta EM-kval för ponnyerna gör att en del ponnyer faller ifrån pga skador. Somliga kommer aldrig tillbaka.
Nu kommer vi kanske att få samma problem på häst med JSM i början på juni.

:bow::bow: Allt i ett nötskal mr Pig :bow::bow:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Kan det vara så att man förr red sina ponnyer till dess man var 18? Då hade man tid att utbilda dom med målet att rida SM. Tillgången på rutinerade ponnyer blev större.
I dag har ungdomarna fokuserats på att rida EM på ponny och så fort som möjligt gå upp på stor häst för att rida junior EM.
Den intensiva matchningen med täta EM-kval för ponnyerna gör att en del ponnyer faller ifrån pga skador. Somliga kommer aldrig tillbaka.
Nu kommer vi kanske att få samma problem på häst med JSM i början på juni.

Jomenvisst! Det är det jag menar...det hetsas väldigt på våra ungdomar att de snabbt ska ta sig uppåt uppåt istället för att utbilda sig på lång sikt. Det tar ju trots allt några år innan man har skaffat sig rutin som FT-ryttare. Dels för att det är 3 delmoment som man måste behärska och dels för att tävlingstillfällena är klart mer begränsade än om man t ex är hoppryttare.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Detta kan jag hålla med dig om, men det andra i ditt inlägg känns lite konstigt. Skall fälttävlan bara vara för dom som redan tillhör den världen :o alla är vi barn i början och jag kan inte hålla med om att det är värre nu i debutantklass är "på stenåldern"
Däremot ser man ofta folk från det "gamla gardet" som sitter bakåtlutade och hänger hästarna i truten.... och sen har mage att klaga på att folk rider för dåligt numera :devil:
Att det blir bortlottningar på tävlingar beror väl snarare på att det är för få tävlingar än att det är för många ryttare :idea:

Nej då, det är inte alls så konstigt skrivet om du tänker efter lite...Givetvis ska inte FT vara en exklusiv plats för några få, tvärtom! Men eftersom vår sport är så speciell, du måste behärska de 2 vanliga disciplinerna (och hur många renodlade hopp/dressyr ryttare hittar du på hopp/dressyrtävlingar?) och DESSUTOM ska du vara bra på att galoppera i ett högt tempo och hoppa hinder. Det är ju helt annorlunda mot t ex vanliga hopptävlingar där de flesta kommer ifrån.

"Förr" (läs 10-15 år sen) inbillar jag mig iaf, låg det mer träning och tävlingsvana från hopp/dressyr bakom innan man ens gav sig ut på FT-banan, iaf där jag kommer ifrån så var tränarna väldigt noga med vad man skulle kunna innan de ansåg det var dags för start.

Detta borde ju FT-kortet också främjat men jag kan räkna upp flera exempel på ryttare som skickats ut i terrängen efter endast en helgs terränghinder träning och utan någon större hopp/dressyr tävlingsvana.

Och jag hävdar fortfarande att du hittar extremt många 90-klass ryttare som rider i ett fullkomligt vansinnigt 190 knyck tempo nu förtiden. Det fanns en och annan förr med men inte alls på det viset som man nu kan se om man ställer sig ute på terrängbanan och tittar.

Jag tror iaf att fälttävlan kräver mer träning och förberedelse innan första start och dom som genomgår det är ju dom som egentligen vill satsa på sporten.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Ansvaret för att styra in både våra ungdomar och äldre på rätt väg ligger på alla oss ledare, föräldrar och medtävlare.

Om vi alla jobbar med det, kommer både säkerheten och prestationerna att bli bättre.

Vi måste allihop göra vad vi kan, inte hoppas på att nån annan gör det.
 
Sv: Vart är vi på väg?

En fråga, kom inte Muscot som ny ponny under 06/07? DOCK har vi förlorat honom, en ung talangfull fälttävlansponny utomlands, så jag tycker att man ska försöka hålla dessa bra ponnier inom landet...
 
Sv: Vart är vi på väg?

Btw, vilka ponnyer är kidden och räkan??? Är det några bra/rutinerade/påtänkta elitponnyer???:angel::angel:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Tack för det,:) ja det är nog så att vi t.o.m överväger att dra oss ur med anledning av risken för allt för tunnt startfält

Vi var på väg till SM även 08, men eftersom Grålle numera är en liten kat I ponny tror jag inte dottern hinner kvala och känna sig säker i en msvA för D-ponny (förlåt, kat I):crazy:

Såå, jag håller med axtelius, det blir nog tunnt i SM-klassen!!! i år
 
Sv: Vart är vi på väg?

En fråga, kom inte Muscot som ny ponny under 06/07? DOCK har vi förlorat honom, en ung talangfull fälttävlansponny utomlands, så jag tycker att man ska försöka hålla dessa bra ponnier inom landet...

Muscot fanns väl till salu för svenska ryttare under flera månader, men ingen nappade.... Ryktena om bra ponnier sprids naturligtvis och vips - gone with the wind. Det gäller ju att passa på OCH vara beredd att lägga en slant..:cool:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Btw, vilka ponnyer är kidden och räkan??? Är det några bra/rutinerade/påtänkta elitponnyer???:angel::angel:

Räkan är King's Dumbledore, bästa D-ponnyn förra året (& Sveriges bästa fälttävlansponny all over om du frågar mig :angel:). Är såld till någon yngre ponnytjej, som jag hoppas vi får se kanske inte i år men framåt, i de högsta klasserna igen.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Muscot gick EM som 8-åring, och naturligtvis hade det varit kul om han blivit kvar i Sverige, men eftersom prisläget gör att de är värda det dubbla utomlands, så är det ju inte konstigt att de inte blir kvar.. eller hur?
 
Sv: Vart är vi på väg?

Muscot gick EM som 8-åring, och naturligtvis hade det varit kul om han blivit kvar i Sverige, men eftersom prisläget gör att de är värda det dubbla utomlands, så är det ju inte konstigt att de inte blir kvar.. eller hur?

Måste säga att det är svårt att hålla de Svenska ponnyna kvar, min ponny låg endast ute på anons i någon vecka på nätet och det vara bara en Svensk familj (som höll på med FT) som ringde folk från Nogre(var och kollade), Italien, England och Franrike var snabba att nappa upp ponnyer som en är så gammla och inte jättedyra.
Min ponny blev däremot kvar ett år till på vidare utbildning eftersom jag har mit sista ponnyår kvar och ingen häst på gång då tycker jag att man kan utbilda dem yttligare och försöka befästa saker och ting som ni sa.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Kan det vara så att man förr red sina ponnyer till dess man var 18? Då hade man tid att utbilda dom med målet att rida SM. Tillgången på rutinerade ponnyer blev större.
I dag har ungdomarna fokuserats på att rida EM på ponny och så fort som möjligt gå upp på stor häst för att rida junior EM.
Den intensiva matchningen med täta EM-kval för ponnyerna gör att en del ponnyer faller ifrån pga skador. Somliga kommer aldrig tillbaka.
Nu kommer vi kanske att få samma problem på häst med JSM i början på juni.

När jag började rida FT så hade jag inte i min vildaste fantasi att min ponny skulle gå SM eller något, och när jag köpte henne sa folk att hon ej skulle kunna gå högre än LB dressyr och kanske om jag red bra LB hoppning.
Förra året kanske det inte var någon mängd 18 åringar på SM men de finns ändå där och de ska vi ej glömma. Och i år ska både jag och Elin Luuk rida på vår/våra ponnyer, Amanda som ej sålt Mossan har börjat hoppkvala vet jag, tjejen som köpt Sparkling girl är iof 16 i år tror jag men hon sattsar nog inte vad jag har hört på EM. Så glömm oss inte bara för att vi inte är ELITEN så rider vi ändå klasserna fast vi e för gammla.

Jag håller helt med om att det är intensiva matchningen till EM men tyvärr blir detta lidande för oss som inte vill rida Em för vill vi ut och kvala och utbilda ponnyna så måste vi också åka på dessa tävlingar och jag tycker inte de e sjysst att skicka en ponny som bara gått knappt två sesonger på de och det leder till tunn Elit och tunnt SM tyvärr.

Jag tycker det är lite synd det enda jag hört sen jag började rida FT var att jag var för gammal och min ponny skulle kunna gå EM med mer rutin, Sen nu när jag ridit lite mvs A er på henne så blev det hets från alla att köpa stor häst så jag skulle kunna rida in mig och sattsa på Junior och YR EM istället. Vist det skulle vart kul men aldrig att jag skulle sälja ponnyn efter allt hon ställt upp på och se en ny ryttare hetsa upp i klasserna för att rida EM när jag vet att inget är befäst.
Sen när vi var i Finnland höde man från Normänen att de tyckte det var dåligt när de kom till sverige och tävla så fick de tävla mot 18 åringar, så jag hoppas verkligen att Sverige inte faller in som andra länder och inför 16 årsgräng så vi ej får tävla för ja lovar de skulle ej gynna sporten, se på norge de har två som va bra under 07 och dom sa ju de sj att de fanns inte många fler, och ponnyer i nogre de fanns det knappt några om man ville köpa en till. Inga hela iallafall.
 
Sv: Vart är vi på väg?

...Sen när vi var i Finnland höde man från Normänen att de tyckte det var dåligt när de kom till sverige och tävla så fick de tävla mot 18 åringar... .

Det finns goda skäl till varför vi fortfarande har 18-års gräns.

Om det är viktigare att plocka rosetter för norskarna än att rida väl så...
 
Sv: Vart är vi på väg?

Jag tror faktiskt att det där med 18 års gränsen hade rätt stor betydelse, hade nästan glömt bort det. Då förr.... kunde varje duktig ryttare som fick tag på en hyfsad ponny själv hinna utbilda sin ponny till att vara på topp vid 18 års ålder och sen kanske få en skaplig slant för den och köpa sig en ridhäst. Fortfarande när gränsen sänktes internationellt fanns det ett gäng som höll på till 18 års ålder, men hur kul var det när allt bara handlade om EM och "alla andra" slutade vid 16 för att hinna vara junior och succesivt blev det bara syskon/ridlärarungar och de som kunde köpa dyrt som hann bli klara för SM/EM/NM etc före 16 år och sakta men säkert tunnades startfälten ut. Axtelius uttalande om att hon var "för gammal" (och därmed inte intressant för LL) känner man ju igen allt för väl. Vi har ju haft turen att kunna bygga upp en ponny som kunnat gå 3 EM men det beror ju enbart på en medveten satsning/chansning som gick hem, vi köpte en välstammad 3-åring,jag (ett antal kg lättare:angel:) tävlade den som 4-5 åring, dotter tog över den som 6-åring (då 11 år gammal), men den kunde ju lika gärna gått sönder eller inte hållt måttet och då hade vi aldrig haft en chans att komma fram
 
Sv: Vart är vi på väg?

Nu är ju inte jag sådär värst gammal - men för bara några år sedan så var ponnyryttarna överlag mycket äldre än de är nu.
Jag tycker sällan jag ser/hör någon 18-åring tävla ponny... TYVÄRR! :cool: Hur kan det ha blivit så? :confused:

Okej, man kan köpa en superponny, men jag tror ändå inte att man lär känna varandra snabbare för det. Lättare kanske, men snabbare? Man är väl inte ett riktigt team förrän efter åtminstone en säsong? Ekipagen behöver lite tid på sig.
 

Liknande trådar

B
Fälttävlan Eftersom ingen information finns publicerad på SvRF om championatet för kat II, med stilbedömning, lägger jag ut en tråd här så får i...
Svar
7
· Visningar
1 360
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp