Vart är vi på väg?

8

80-tals rookie

Nya TR, kval mm har överskuggat debatten ett tag, men om vi bortser från detta som vi ju kan (och gör i flera andra trådar) tycka vad vi vill om så tycker jag att vi har ett jätteproblem med återväxten i sporten. Det kanske inte märks så mycket än på ridhäst sidan, men på ponnysidan har det redan fått fullt utslag.

Hur kan det komma sig att det inte kommit fram en enda ny msvA ponny 2007 och en enda 2006, tillfälligheter?, generationsväxling? knappast:cool: generationsväxling har vi alltid haft varje år.
Jag anser att bristen på tävlingar är orsaken och framför allt bristen på planering/styrning av tävlingarnas förläggning gör att både arrangörer och ryttare ger upp. I år har 5 arrangörer sökt att arrangera CNCP** av dessa ligger 3 st veckorna efter varann den fjärde med en helg emellan, den 5:e är SM.
En fågel viskade i mitt öra att man istället för att plocka om bland tävlingarna har gett EM-kval status till mittentävlingen och lagt två kval i CNCP*. Hur tror man att man får behålla de två arrangörer som blev utan kvaltävling,(som troligtvis får ställa in pga för få starter) och hur tror man att man skall få ihop ett slagkraftigt lag inför EM, NM med ekipage som har två!!! CNCP** i bagaget och viktigast av allt var skall vi få dom nya ponnyerna ifrån?

När vi sen kommer till JR / YR så har vi ju alltid tyckt att fälttävlan är för alla, för det viktigaste är att kämpa hårt och lära dig rida bra, då är du med i toppen även om du inte är gjord av pengar. Men:oom du måste åka utomlands och tävla för att överhuvudtaget kunna kvala har vi inte missat nåt då? Visst är det skitbra att få in folk med pengar i sporten, men att lägga sig platt då är risken stor att vi tappar dom som försöker "jobba sig fram" och då kommer den välkända "fälttävlansandan" vara ett minne blott
 
Sv: Vart är vi på väg?

Som mångårig arrangör av ponnyfälttävlan kan jag lämna lite siffror att betänka...
1992 ordnade vi ponnySM första gången, då var det på vippen att vi var tvugna att plocka bort några (minst kvalificerade) starter ut kat D, men tog med alla anmälda (43) och efter strykningar blev det 39 starter, totalt i alla kategorier 90 starter. :bow:
2000 ordnade vi SM igen, nu var antalet starter nere på runt 25 i D, 6 st i C och 14 B och vi skulle ha behövt ordna kringklasser för att få ihop tävlingen.:confused:
2008 har vi sökt SM igen, risken är stor att det inte ens blir 10 starter :eek: ifjol kom 7 st till EM-kvalet :mad:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Jag tror att minskat antal starter i ponny-SM är ett tecken på att något är fel i dom lägre klasserna. Vi kanske tittar för mycket på tävlingsterminen ur synvinkeln Elit. Kan vi skapa tillräckligt många bra tävlingar på lägre nivåer, väl spridda över säsongen, kommer nog fler att ha möjlighet att ta sig upp i eliten. Detta i synnerhet som antalet kval ökat.
Enligt min mening är det väldigt viktigt att vi vårdar kat II - ekipagen.
Får dom en positiv inställning så att dom fortsätter till kat I och sedan till häst, får vi den bredd som vår underbara sport förtjänar.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Självklart är det jätteviktigt också, men jag upplever det inte som att det varit jätteont om debutant klasser,åtminstånde inte färre än på 90-talet, däremot har det ju t.ex saknats lätt klass för kat C och standarden på banbyggeriet har varit högst varierande i msvB
 
Sv: Vart är vi på väg?

Jag tror att minskat antal starter i ponny-SM är ett tecken på att något är fel i dom lägre klasserna. Vi kanske tittar för mycket på tävlingsterminen ur synvinkeln Elit. Kan vi skapa tillräckligt många bra tävlingar på lägre nivåer, väl spridda över säsongen, kommer nog fler att ha möjlighet att ta sig upp i eliten. Detta i synnerhet som antalet kval ökat.
Enligt min mening är det väldigt viktigt att vi vårdar kat II - ekipagen.
Får dom en positiv inställning så att dom fortsätter till kat I och sedan till häst, får vi den bredd som vår underbara sport förtjänar.

Så sant så :bow: utan bredd i de lägsta klasserna ingen topp heller, men! det måste ju också finnas en möjlighet att ta sig upp för de som vill och det är nästan omöjligt, bara de som redan har en rutinerad ponny har chans att vara med eftersom det inte utbildas några nya.... och till slut tar dom gamla slut också :crazy:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Hur kan det komma sig att det inte kommit fram en enda ny msvA ponny 2007 och en enda 2006, tillfälligheter?, generationsväxling? knappast generationsväxling har vi alltid haft varje år.

detta kan jag inte hålla med om till 100% Räckan gick iof mvs A under 06 men han slog igenom under 07, och Nathalie och kidden kom också under 07. Jag själv har inget att säga, min ponny hade gått från sin första start i ft till SM på exakt 1 år. Vi han ändå med att rida många lätt innan vi gick upp i mvs, men inget är befäst så vi kan ej säga att hon kom upp i mvs a under 07, sen är jag för gammal. Men jag skulle inte säga att de inte finns en enda ny ponny som kom under 07 för det är fel, det kanske inte är en uppsjö men det finns ändå några som gick trotts att de är tunnt med dem så är dom där.

Under 08 tror jag tyvärr att det blir ännu färre på Sm än vad det var 07 eftersom alla kval ligger då dom ligger och som jag som sattsar på dress kan endast åka på ett, jag vet att flera kommer åka till både bollnäs, dagstorp och örebro sen vila en helg och åka till trossnäs. Jag tycker inte det är snällt moit hästarna att lägga alla kval så men men, min ponny ska ej gå Sm 08 eftersom kvalen ligger som de ligger och hon har alleles för lite rutin för att bli runtkörd så och jag kommer inte pressa henne för 5öre.

Och eftersom flera ponnyer som Sparkling, räckan och muskot bytt ägare och mossan är påväg, sen sa madde att ladys Ft karriär var över. Josef är även ha till salu så är det väldigt tunt under 08 och då kommer inte häller klass 1 c-ponnyna troligtvis hinna kvala upp till mvs a innan alla CnCp** är slut så kommer det nog bli ett väldigt tunt SM i år. Det är synd för vad man såg på Hofors Em-kval så skulle det nog blivit ett händelsrikt SM som skulle avgöras in i det sista. Hofors e en väldigt fin bana och jag hoppas det verkligen blir ett bra sm med många starter som blir kul att titta på:bump:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Jag skrev NY ponny, Räkan var ny -06 och jag hade missat din, den var då ny -07. Kidden, Sparkling, Mossan, Lady mfl har alla gått ett flertal msvA med tidigare ryttare. Vad jag menar är att tas det inte fram några nya så tar ju de gamla av naturliga skäl snart slut.

Sen tvivlar jag på att så många kommer att åka Bollnäs/Dagstorp/Örebro när inte Bollnäs & Örebro får Cup-status och man dessutom (om det stämmer) lagt in en Cup-omgång i CNCP* längre söderut helgen före Bollnäs :confused:

Om man åtminstånde vänt på omgångarna så att ponnyerna kunna stannat kvar "uppöver" mellan Bollnäs o Örebro, nä 85 mil söderut för att nästa helg dra 60 mil norrut igen :angel:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Jag ser det som ett bekymmer för sporten som helhet. Vet att några rycker på axlarna och att alla inte kommer från ponny (mina döttrar är sådana som inte tävlat ft på ponny). Men de som gör det är lika viktiga som de som inte gör det. :D
Och föräldrarna som (är jobbiga ibland) är trots allt viktiga för att sporten ska kunna leva. :D

Att då göra denna stora förändring på en gång (som drabbar ponnyerna) utan någon förvarning så planering kan ske tror jag är ödeläggande för sporten. Här vet jag också att någon vill ha bort b-ponnyerna så det spelar ingen roll enligt denne. Och om några c slutar "so what". :eek:

Igår på träningen pratade vi om de små ponnyerna och problemet med terrängbanorna som inte finns. Här i Skåne är några banbyggarna "tjuriga=besvikna" nu, de ville också haft lite förvarning. Det brukar inte vara så enkelt att få folk att bygga/ändra enstaka hinder och nu är det många hinder. :crazy:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Självklart är det jätteviktigt också, men jag upplever det inte som att det varit jätteont om debutant klasser,åtminstånde inte färre än på 90-talet, däremot har det ju t.ex saknats lätt klass för kat C och standarden på banbyggeriet har varit högst varierande i msvB

Fast lyssnar man på de föräldrar vars barn ev ska börja så anser de att 25 mil är för långt att köra. Hoppning finns närmare, oftare och blir billigare. Jag tror att det påverkar en del..
Vi kör glatt 25 mil för en debutant :crazy:
 
Sv: Vart är vi på väg?

Hur kan det komma sig att det inte kommit fram en enda ny msvA ponny 2007 och en enda 2006, tillfälligheter?, generationsväxling? knappast generationsväxling har vi alltid haft varje år.



inte häller klass 1 c-ponnyna troligtvis hinna kvala upp till mvs a innan alla CnCp** är slut så kommer det nog bli ett väldigt tunt SM i år. Det är synd för vad man såg på Hofors Em-kval så skulle det nog blivit ett händelsrikt SM som skulle avgöras in i det sista. Hofors e en väldigt fin bana och jag hoppas det verkligen blir ett bra sm med många starter som blir kul att titta på:bump:

Tack för det,:) ja det är nog så att vi t.o.m överväger att dra oss ur med anledning av risken för allt för tunnt startfält
 
Sv: Vart är vi på väg?

Fast lyssnar man på de föräldrar vars barn ev ska börja så anser de att 25 mil är för långt att köra. Hoppning finns närmare, oftare och blir billigare. Jag tror att det påverkar en del..
Vi kör glatt 25 mil för en debutant :crazy:

Ja, absolut. Och där har ni nog större problem än oss fastän här handlar det om 35 mil istället för en debutant, men folk är mer vana att resa lite här även om det stora flertalet bara åker på de tävlingar som ligger inom 15 mil, dvs man rider 2-3 debutant år efter år och i övrigt tävlar man hoppning och dressyr. Så visst är det jätteviktigt att de får "blodad tand" i lätta klasser relativt nära för att sen börja "idiotåka" land och rike runt som vi gör :angel:

Fast jag kan nog tycka att det är ojuste mot hästen att rida 3 CNCP** tre helger i rad med långa resor och samtidigt har du inte minst dessa 4 klasser i bagaget är du inte speciellt väl förberedd för att åka på EM och för den som ev. kommer ny är det ju ett absolut måste
 
Sv: Vart är vi på väg?

Fast jag kan nog tycka att det är ojuste mot hästen att rida 3 CNCP** tre helger i rad med långa resor och samtidigt har du inte minst dessa 4 klasser i bagaget är du inte speciellt väl förberedd för att åka på EM och för den som ev. kommer ny är det ju ett absolut måste

Ja där är jag uppfostrad till att INTE rida 2 tävlingar i rad mer än i undantagsfall (nåja debutant är en annan sak). Numera är det ju inte det bästa för ekipaget som styr utan terminen. tyvärr.

När det då blir så olyckligt som här ger ju en signal om att det skulle vara helt ok vilket jag inte tycker att det är, oavsett hur vältränad ponnyn är. Vi får inte glömma att man också sätter föräldrarna i en sits där de får göra val med jobb etc som inte alltid är så kul i så många veckor i sträck.. förutom då att alla kostnaderna blir på en månad. :eek: Vi diskuterade just detta igår på träningen.
Och som du säger. Att få "rutin" på få veckor isträck är ett annorlunda sätt....
 
Sv: Vart är vi på väg?

Tack för det,:) ja det är nog så att vi t.o.m överväger att dra oss ur med anledning av risken för allt för tunnt startfält

Egentligen det sjysstaste mot C-ponny equipagen skulle vara om SM gick i CNCP*. Då skulle man få ett ordentligt SM och inte bara 6 starter. Men jag håller helt med alla som tycker att SM ska gå i de högsta klasserna för det ska vara de bästa på SM. Men som min ponny är långt ifrån en av de bästa, jag kvalade i Trossnäs och hon gick helt fantastiskt där trotts att det var min första Mvs A men ändå jag vet inte om det är så många av C-ponnyna som skulle välja att ta sin första Mvs A i trossnäs utan då vill man ta dom tidigare men de hinner de knappt.
Så det är något jag tycker Hofors(om dom nu ska ha det) och förbundet skulle fundera på om man vill ha mycke starter och gynna de Cponnyer som blir drabbade och då ha SM i CNCP* eller om man vill ha de bästa och ha de i CNCP**.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Min personliga uppfattning är solklar där... ett fälttävlans SM skall vara just ett fälttävlans SM och inte ett B-SM i dressyr.

Det är också en sak som skrämmer bort kommande fälttävlans talanger.... när det blir dressyrtävling av våra fälttävlan:angel:

Dressyren är naturligtvis JÄTTE JÄTTE VIKTIG men vi får aldrig glömma att fälttävlan består av ytterligare 2 moment, och historien har visat att en (jätte-)bra dressyr inte behöver betyda en lydig, bra och säker terräng/hopp häst, speciellt tydligt är detta på ponny
 
Sv: Vart är vi på väg?

Min personliga uppfattning är solklar där... ett fälttävlans SM skall vara just ett fälttävlans SM och inte ett B-SM i dressyr.

Det är också en sak som skrämmer bort kommande fälttävlans talanger.... när det blir dressyrtävling av våra fälttävlan:angel:

Dressyren är naturligtvis JÄTTE JÄTTE VIKTIG men vi får aldrig glömma att fälttävlan består av ytterligare 2 moment, och historien har visat att en (jätte-)bra dressyr inte behöver betyda en lydig, bra och säker terräng/hopp häst, speciellt tydligt är detta på ponny


Jag håller med, men det beror på hur man vill göra med starterna, mycke eller lite starter och det kommer som sagt bli svårt för C-ponnyna. Men jag tycker sj att det blir roligare att se på och för de som rider att rida i CNCP**
 
Sv: Vart är vi på väg?

*kl* trenden jag märkt av (gäller ju naturligtvis inte alla) är ju att det rusas upp i klasserna så fort kvalen är avklarade, ingen tar sig tid till att bli rutinerad varken ryttare eller häst och när det blir svårt i högre klasser kan det bli jävligt svårt. Där tappar många självförtroendet när dom ställs inför saker som är för svåra, många ser lite prestige i att inte kliva tillbaka neråt när det blir för svårt utan antingen fortsätter i samma stil eller lägger av.

Tycker jag hör lite titt som tätt att den och den har BARA ridit ft i två säsonger och rider REDAN höga klasser :confused:

Få ryttare sitter på en Monaghan
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vi på väg?

Jag vet precis vad du menar, men som min ponny har gått upp så fort. Men det beror på hur man gör efter Trossnäs där jag debuterade fick hon gå en debutant och två lätt för att få tillbaka självförtroendet och inte känna sig pressad. Sen åkte vi till finland och där var tanken att vi skulle rida en Mvs B och jag vet att många tycker att man hetsar upp i klasserna. Jag tycker själv att min ponny var klar för det hon utförde sen att gå ner några klasser tycker jag är bra och så länge man är tränad för uppgiften så tycker jag inte det är någon fara.
 
Sv: Vart är vi på väg?

Ja, du har helt rätt, som vanligt Bettibets. Sverige är fullt av dressyrtävlingar och hopptävlingar på alla nivåer. Även i de disciplinerna går SM i de högsta klasserna, även för kat B och C. Alla kategorierna får vara med. Vi måste verkligen behålla statusen även på fälttävlans SM. Ni får inte ens tänka tanken på att dra er ur!!! :bow::bow::bow:Hofors är en av de bästa terrängbanorna i Sverige och kan hålla ett SM värt namnet.
Förhoppningsvis blir det något bra av championaten för kat II så det går att ha den finalen samtidigt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

B
Fälttävlan Eftersom ingen information finns publicerad på SvRF om championatet för kat II, med stilbedömning, lägger jag ut en tråd här så får i...
Svar
7
· Visningar
1 360
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp