Värt att prova?

Melrose

Trådstartare
Hej,
jag ska troligen köpa häst och håller just nu på att provrida. Nu är det så att en häst jag är intresserad av har haft en del skador, närmare bestämt överansträngning/svullnad i has, fram knäna och en kota, under de senaste 4 åren. Har varit frisk sedan ett år tillbaka.
Ska man dra örona åt sig på en gång eller är det värt att provrida? För övrigt verkar hästen väldigt intressant.

Snabba svar uppskattas!
/ melrose

(flytta om tråden ligger fel :) )

Sv: Värt att prova?

Det beror på vad du ska ha hästen till och vilken kunskap som ryttare du har tycker jag. Överansträning betyder ju troligtvis att hästen varit feltränad. Med rätt anpassad och varierad träning slipper man överansträningar. Känner du något bra veterinär som du kan diskutera detta med?

Varför är den överansträngd? Är det dålig fysik på hästen (håller inte för ridning och blir därför överansträngd), är det ett annat grundfel? (ryggproblem brukar ju ofta yttra sig någon annanstans) eller bara SIS (Skit I Sadeln).

Allt beror helt på varför hästen har blivit överansträngd. Är det p g a att hästen inte håller för ridning, tycker jag inte du ska titta på den utan leta vidare.

Det vimlar ju av hästar till bra pris nu, så jag hade inte åkt och tittade på en häst med kända problem...

Det beror på vad du ska ha hästen till och vilken kunskap som ryttare du har tycker jag. Överansträning betyder ju troligtvis att hästen varit feltränad. Med rätt anpassad och varierad träning slipper man överansträningar. Känner du något bra veterinär som du kan diskutera detta med?

Jag är 16 och har ridit i 8 år, så när det kommer till hästhantering/ridning skulle jag nog vilja säga att jag är ganska erfaren, men när det kmr till sjukdomar/vård är jag inte lika erfaren. Iof har jag vana människor omkring mig men som sagt är jag inte själv expert. Jag ska köpa min första häst och kommer använda den till träning och en del tävling i L? Klasser typ. Jo, säljare sa att skadorna uppkommit under perioder då hästen blivit riden av många människor, just nu är den tydligen i tävlingskondition.
Nja, veterinär har jag ingen som jag känner och kan disskutera med för tillfället.

Varför är den överansträngd? Är det dålig fysik på hästen (håller inte för ridning och blir därför överansträngd), är det ett annat grundfel? (ryggproblem brukar ju ofta yttra sig någon annanstans) eller bara SIS (Skit I Sadeln).

Allt beror helt på varför hästen har blivit överansträngd. Är det p g a att hästen inte håller för ridning, tycker jag inte du ska titta på den utan leta vidare.

Jo, hästen är som sagt i tävlingskondition nu, överansträngningen hade väl uppkommit av felridning om jag förstått det rätt.

Det vimlar ju av hästar till bra pris nu, så jag hade inte åkt och tittade på en häst med kända problem...

Jo, jag förstår helt klart din poäng, å andra sidan känner jag att säljaren har varit ärlig när det gäller problemen, och jag vet inte om jag ska rata hästen bara för att den vart skadad.. Man vet ju inte hur ärliga alla säljare är egentligen.

Har de behandlat den? Med vad? Plåtar? Rena?

Generellt sett: är det din första häst, sök en annan. Vill du av någon anledning ändå ha denna, gör en REJÄL sökning bakåt och begär journaler och låt annan veterinär bedöma dem. Gör sedan en djupgående klinikbesiktning och fundera en gång till om du är beredd att ta risken.

Jag skulle personligen ALDRIG köpa en häst som har haft så mycket skador innan.

Det finns inget värre än att ha en skadad häst (pratar av erfarenhet. Min polle har under 1 år varit ridbar i ca. 4 månader. Det är pissjobbigt både psykiskt och fysiskt att vårda sjuk häst, och för att inte tala om dyrt :crazy: )

Så kolla vidare, det finns så många andra bra hästar.

Alltså, bara för att vara säker på att jag fattade rätt.
Den har haft ledinflammationer i has knän o kotor? samtidigt?
Skit samma, det är extremt få hästar som inte får det idag, av vad orkar jag inte börja dividera i, och det skulle jag inte vara rädd för iaf. Okej om den haft frakturer eller nåt "ordentligt".
Jag skulle inte strunta i att provrida om det är tal om ledinflammationer.

Varför köpa en trasig häst när det finns hela?

Jag skulle inte ens ödslat tid på att titta på den även om det är en fin och trevlig häst, det finns många hela. Och en individ som en gång varit trasig brukar lätt bli det igen, framförallt om du är lite grön på att känna vad som är tillräckligt och inte.

Det är DYRT OCH TRÅKIGT med en trasig häst.

Om överansträningarna kommer av felaktig träning/rider i fel form/på icke varierat underlag eller liknande så skulle inte jag varit rädd för att köpa hästen. (vilket det faktiskt oftast gör) Sen beror det ju på vad du ska ha hästen till. Ska du tävla och siktar på högre klasser så är det bättre att leta efter en häst som är frisk från början. Om du vill träna i hästens takt så att säga och har bra tränare så att träningen läggs upp klokt så är det inget jag skulle varit rädd för. Sen är det viktigt att veta VAD överansträningen beror på. OM det beror på att hästens fysik inte håller för ridning alls så är det inget att fundera på, men det är få hästar som inte håller för någon ridning. försök ta reda på mer och fråga dig vad du vill använda hästen till. Hästens fysik och dina önskemål bör ju gå hand i hand.

JAG hade kunnat köpa en sådan häst under förutsättning priset var rätt. Men då är ju jag också nöjd med en häst som håller för promenadridning/lättare träning. Jag är visserligen inte lastgammal, men jag vet att jag inte kommer känna suget efter att utvecklas som ryttare i sådan utstäckning att jag kommer byta bort en häst jag gillar.

I DIN situation hade jag däremot inte valt en häst med den här problematiken i bagaget. Du är ju ung och fräsch :D och kommer utvecklas mycket som ryttare när du får egen häst. Risken är att även om du idag bara tänkt tävla på lättare nivå kanske det går så pass bra att du vill avancera. Då är det ju synd att stå där med en häst som inte kommer kunna gå högre klasser.

Försök hitta en hyffsat okej häst som gått säg msv dressyr resp 120 hoppning som INTE blivit behandlad i någon led, tror inte det finns så många kvar då.
Om det är en ung häst skulle jag skita i den, unghästar ska inte ha sådana problem, en äldre som kanske haft en ledinflammation visst fine.
Tro mig, jag har haft min beskärda del av skadade/dåliga hästar och alla har varit UA på besiktningar och röntgen.
Ledinflammationer kan komma av dålig underlag lixom...
Men beror som sagt på ålder och utbildning.

Försök hitta en hyffsat okej häst som gått säg msv dressyr resp 120 hoppning som INTE blivit behandlad i någon led, tror inte det finns så många kvar då.
Om det är en ung häst skulle jag skita i den, unghästar ska inte ha sådana problem, en äldre som kanske haft en ledinflammation visst fine.
Tro mig, jag har haft min beskärda del av skadade/dåliga hästar och alla har varit UA på besiktningar och röntgen.
Ledinflammationer kan komma av dålig underlag lixom...
Men beror som sagt på ålder och utbildning.

Jag är ute och letar häst som har gått i dom klasserna, och jo det finns många som inte har blivit behandlade för inflammation. Med rätt ridning och skötsel blir hästen inte skadad.

TS: Jag skulle inte ha köpt den hästen. Med min förra ponny (jag kommer nu säga emot mig själv ang det jag skrev ovan, om att rätt ridning och skötsel så blir hästen inte skadad) började det med att hon fick inflammation i höger fram, vi höll på i nästan två år men inflammationen bara srped sig så till slut hade hon det i alla ben + rygg, det slutade med avlivning.. Hon fick diagnosen kronisk inflammation och blev utdömd av tre veterinärer. Hon både reds och sköttes korrekt.

Har hästen en gång varit skadad kan den bli det väldigt lätt igen. Så leta efter en hel häst i stället.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du säger emot dig själv;) Jag håller med Breccia om att det är väldigt få äldre, aktiva tävlingshästar som aldrig blivit behandlade i hela sitt liv.

Däremot så tycker jag nog att TS ska hoppa över den hästen hon funderar över och leta efter något annat.

Inte som första-häst.

Hade du varit inne på din fjärde och ville ha ett "projekt" som är billigt i inköp men har potential för det du vill göra och egentligen bara behöver tid och "tränas om", ja.

Så nej, leta efter en frisk, utbildad, lite äldre hel häst som du kan ha roligt med i tio år till :)

Hur vet du att de inte blivit behandlade då?

Har fått se journalerna. Ingen av dom vi har kollat på har blivit behandlad. Sen finns det självklart många som också har blivit det. Men det går att hitta hästar som inte har blivit behandlade, eller så har vi bara haft en väldans tur och hittat dom få hästar som är helt friska.

break_a_leg: Jo jag vet, men hennes skador hade inget med ridningen att göra. Så jag håller fortfarande fast vid att med rätt ridning och skötsel blir hästen inte skadad. Sen kan den såklart alltid tex springa i hagen och vricka sig så den får inflammation.

Det där med journaler är ju inget som lämnar någon garanti. Det är inte få av de slipade som åker med ett ställe för smågrejor, och till ett annat för behandling. När hästen sedan säljs så lämnar man tillträde till journaler på stället som vaccinerat, kollat hosta och kanske gjort vid något litet sår. De andra journalerna finns det ingen som ens vet existerar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
19 253
Senast: ufot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 191
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka