Sv: Värt att prova?
Generellt skulle jag undvika "skadade" hästar men det finns inget som säger att någon annan häst har mindre skador.
Går hästen igenom besiktning UA och det inte finns några röntgen fynd ser jag ingen skillnad i att köpa denna mot någon annan.
Enda skillnaden är att idag när köpare vill lämna tillbaka hästar hela tiden för dolda fel tror jag är att vi kommer att se fler och fler säljare som drar upp varenda åkomma hästen haft för att inte riskera att få hästen på retur ett antal månader senare.
Be någon mer erfaren följa med dig på provridningen.
Lägger till lite tankar som kanske kan vara bra:
Mina tips för provridning är: Kom före utsatt tid så att de inte har värmt upp hästen innan, känn igenom alla ben, rygg och lyft alla hovar, be därefter att få se hästen lös i alla gång arter, var uppmärksam på om hästen till exempel inte tar någon galopp självmant, nickar i steget eller ser oren ut. Be någon annan filma så att du kan titta på film efteråt i långsamt tempo för då är det lättare att se orenheter. Därefter be dem visa hästen uppsutten i alla gångarter och om du tänkt hoppa även något skutt. Sen kan du provrida själv.
När jag tittat på hästar så stoppar jag visningen om jag i något skede känner att det är ointressant, ex om hästen har pålagringar (på "fel" ställen), visar värme eller ömmar någonstans. Jag sitter endast upp om jag är intresserad på allvar och då är jag mest ute efter att få rätt känsla. Känns hästen trygg när jag kommer ner i sadeln, lyssnar den på fina hjälper osv. Jag är helt ointresserad av att prova vad hästen går för, det har förhoppningsvis säljaren visat och det tar tid att lära känna nya hästar ordentligt. Det är dock inget som säger att man inte får prova man ska göra så som det känns rätt det är en stor affär att köpa häst och det måste få ta den tid det tar att känna efter.
Lycka till