Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bitch1

Jag har en 12-årig pojk (M), som blir 13 om nån vecka. (M) fick en tjej (3 år äldre) i julas. Pojken min bor hos sin far och är hos mig varannan helg och på loven. (Bror till M bor hos mig.) För några veckor sen ville M sova över hos sin flickvän. Jag sa bestämt NEJ! (Inget att tveka över tycker JAG!) Men pappan tyckte inte att vi skulle neka M till "allting" för han mår inget bra av det och han gör som han vill ändå tillslut... OCH tjejens föräldrar var hemma och skulle kika in till dem under natten. (M+tjejen skulle få sova i varsin säng/soffa på varsin ände av rummet.) Så blev det... Jag hade ju ingen talan, så det var ju bara att ringa upp tjejens mor o berätta att jag är OROLIG o fråga om hon kollar upp dem... Ja. Det skulle hon absolut. (Jag är totalt emot detta, men det är PAPPAN som har huvudansvaret för gossen. Och mina desperata försöka få pappan att fatta att M är för liten för sådant här än helt lönlöst!!!) Så detta slutade med att han "fick" sova över hos henne-en hel helg!

Igår fick jag reda på att M ville på en 16-års fest med sin flickvän och några andra kamrater. JAG sparkade bakut med en gång! NEJ och ingen disskution!!! Men, men... Han skulle ringa o prata med pappan sa han. Då kände jag att det är bäst att JAG ringer! Pappan blev sur/arg för att jag ringde och frågade HONOM! När M är hos mig, så ska JAG bestämma vad han får och inte... Då sa jag att han vill på nå`t "raveparty" med 15 o 16-åringar. "Det får han INTE" sa pappan. Och vi gjorde upp att JAG skulle bestämma över honom själv när han är hos mig! Sen ville pappan prata med pojken vår. De började disskutera festen. Sen fick jag telefonluren igen och pappan sa: "Du sa till mig att det är ett "raveparty" och M sa att det är en vanlig fest/kalas"! Jag sa: Jag VET vad 15-åringar gör! Jag är INTE dum! (Har själv varit en (lugn) 15-åring som har festat runt me sprit o haft sex vid 15-års ålder.) Du tror väl inte att de ska sitta med saft o bullar o titta på film?!! Pappans svar: "Prata inte bort dig nu. Du sa ju att det var ett "raveparty" och att det inte stämmer!"
Så med andra ord blev det helt andra ljud i skällan när pappan fick reda på att det är ett "vanligt kalas" istället för ett "raveparty". M sa att han TRODDE att födelsedagsbarnets föräldrar skulle vara hemma och att han kunde ringa o ta reda på det! OCH M ville sova över hos tjejen efter festen oxå. "Onödigt att jag hämtar han när det blir sent." Pappan började skrika o skälla i luren åt mig och jag var lika arg tillbaks! (Han som först sa att JAG skulle få bestämma?!!)

Så kära vänner... Jag är i DESPERAT behov av att få höra vad NI tycker?! Hur gör NI med era tonåringar?! Vad får- och får de INTE göra?! VART GÅR GRÄNSEN EGENTLIGEN?!!!? :mad: :eek: :mad: :eek: :mad:
(Vore VÄLDIGT trevligt om även pappor svarar på min tråd!!!) :bow:
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag hade inte låtit honom sova över eller gå på festen och därmed basta.
12 år är man ett barn fortfarande och långt ifrån mogen till sex och skall absolut inte dricka sprit !
Cetzy
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag förstår hur du tänker och håller med dig av princip, men försök vara resonabel med pojken.

Är det inte rave kallar man det inte rave. Att överdriva gynnar ingen.
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag lovar dig, bara för att dom sover ihop behöver de inte ha sex. Vill dom ha sex kan dom gå ut i skogen mitt på dagen, ha sex när ingen är hemma, på en offentlig toalett, det är inga problem. Det är nog bättre att du pratar med honom om det och inte förbjuder direkt.


Festen, njae. Nu är jag ju 14. Skulle jag gå på en fest med 16 åringar är det nog väldigt lätt att få tag på sprit och liknande och det är nog mindre bra ;)
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Tycker du överreagerar.
Typiskt sätt att skapa en dålig(oöppen) relation mellan förälder och barn, genom att överdriva på typiska "mammasätt", det kallas att ljuga vet du.

Dessutom så tycker jag att han självklart ska få sova hos sin flickvän. Vill de ha sex har de det i alla fall, och man KAN sova över hos varandra utan att ha det också!
Dessutom verkade ju hennes föräldrar införstådda.

Visst kanske det inte är optimalt för en 13:åring att gå på fest på 16-17åringar eftersom de med all säkerhet krökar rätt bra, men man kan ju inte heller förbjuda honom att vara med sin flickvän tycker jag. Bättre att låta honom gå och kanske kräva telefonsamtal och så, än att han i fortsättningen festar med dem utan att säga någonting till sin hönsmamma.
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Finns det inga FÖRÄLDRAR med TONÅRSBARN som kan ge lite tips på hur just NI gör?!! :bump:
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag har varit tonåring och hade då (och har även nu) en mamma som gjorde precis som du. Överreagerade och var oresonabel.

Kan ju säga som så att vår relation var och är riktigt dålig och att jag har gått bakom ryggen och ljugit för henne väldigt mycket just för att hon har och hade en tendens att överreagera, överdriva, överbeskydda och vara oresonabel.

Ditt sätt är det absolut bästa sättet att kvadda en barn-förälder relation och om han inte ljuger för dig och går bakom ryggen redan nu så kommer han att börja göra det snart.

Den fördel han har är ju två boenden så han kan ju komma undan. Mina föräldrar var inte frånskilda.
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Min dotter är 11, så jag är på väg mot tonårsförälder i alla fall.
Det stora problemet här är ju att du och pappan inte är överens. Ni två måste sätta er och snacka om hur ni ska ha det med gränserna. Och gör det omedelbart - snart kommer frågor om sprit, tågluffa, rockfestivaler osv. Är ni inte överens kommer ni att stångas mer och mer och grabben kommer aldrig att få raka regler som han kan följa.

Jag vet precis vilket helvete det är att kommunicera med ex, så jag VET att det blir jobbigt, men ge dig inte. Sätt er ni två och gör upp det här. NU! Gör det när grabben inte är hemma, och inte via telefon. Kan ni inte klara det så ta hjälp att göra upp regler om sånt här. Familjeterapi kan hjälpa er. Se till att ha skrivna regler mellan dig och exet. Sova över - 13 år. Fest med övernattning - 14 år. Eller vad ni nu kommer fram till.

Om det är ok att han sover över hos flickvännen vet jag egentligen inte. Det beror på individerna. Tjejen är 16 år, de har varit ihop 3 månader. Är det en tjej som är väldigt avancerad och dominant så hade jag inte tillåtit det. Lätt att det händer saker som han kanske inte riktigt vill ännu. Är det inte så så är det säkert ok. Beror på individerna som sagt. Jag tycker inte att det är självklart.

Festen beror ju också på. Är det här ett gäng han brukar umgås med? Är det 16-åringar som brukar festa rejält med sprit osv, eller är det ett stillsamt gäng? Är det ett gäng 16 åriga party-nissar hade jag försökt få honom ur gänget helt. Han är inte redo för det ännu. Sova över efter festen tycker jag är helt fel. Det ger en "vind-för-våg" mentalitet. Att tonåringar festar och super till då och då vet vi alla, men de ska fasen i mig hem, oavsett i vilket tillstånd.

Sen är det inte alls förbud och nej som skapar kvaddade barn-föräldrarelationer osv utan inkonsekvens och velande. Därför måste du och exet försöka reda ut det här så grabben vet vad som gäller.

Att det var dumt att kalla festen rave har ju alla konstaterat, men det blir så när man blir förbannad. Och det var du ju.
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Tyvärr kan du ints sätta gränser eftersom du inte kan följa upp att du blir åtlydd. Om ni bestämmer (du och pappan) att du har bestämmande rätt när han är hos dig så ska din son veta att det inte blir någon ändring för att han ringer pappan!

Om ni gör som ni gör nu så kan du bara acceptera läget om du vill att din son ska vara hos dig. Du hör med pappan vilka regler som ska gälla och sedan följer du dem.

Hur jag gör:
Jag accepterar inte att min 13 åring sover i samma rum som sin äldre pojkvän. Dock får han komma med på semestrar osv. men då får han sova i samma rum som jämnårig storebror. Ska de ut informerar jag dem om att jag hämtar dem och vid behov informerar jag att jag även tänker kolla andning. ..
Detta för jag vill att mina barn ska vara så gamla som möjligt innan de testar alkohol. I mitt hem får inga barn/ungdomar svära när jag hör för att de ska träna ordföråd.

Jag bjuder gärna barnens kompisar på mat och kräver då vettigt bordsskick..Trots detta är jag ganska poppis och huset är ofta fullt med 12-18+ ungar...

Ditt problem bottnar i att du och pappan inte är överrens. Jag tycker synd om dig för tonåringar är utmanande ändå....
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag är tonårsförälder och skulle inte tillåta att min 12-13 åring sov över hos sin kille/tjej. Jag skulle inte heller tycka att det var lämpligt att 12-13 åringen gick på fest med äldre ungdomar, såvida jag inte känner föräldrarna till de övriga och festen är övervakad av vuxna. Jag känner inte heller någon annan förälder som skulle ha tillåtit detta.

Jag köper inte argumenten att "det är klart att ungdomarna ska få sova över hos varandra - för vill de ha sex så hittar de tillfällen för det ändå. Bättre att de har det under ordnade former". Jag tycker att vuxenvärlden ska sätta gränser. Föräldrarnas uppgift är att bedöma vad som är rimligt och göra gränssättningen därefter.

Jag tror att många tonåringar VILL att föräldrarna ska sätta gränser - även om de skriker, svär och tycker att livet är förstört. Det är en trygghet.

Sen måste ju naturligtvis tonåringarna ha ett visst mått av frihet under ansvar. De måste få frigöra sig och bli vuxna. Har man en bra grundrelation med sitt barn så tror jag att tonårsperioden kan gå rätt smidigt - med ömsesidig respekt.

Hälsn Norrland
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag tror det beror lite på vart man har varandra i sin relation också. Men att sova hos flickan vid 12 års ålder? Hur farligt kan det vara. Jag har sovit hos pojkar i hela mitt liv, både vänner och närmre. När ska man sluta med sånt då? Man sov ju hos både kill och tjejkompisar när man var liten, ska man plötsligt inte få göra det? Eller får man sova hos killkompisar men inte pojkvännen? :crazy:

Tycker att det är att överdriva lite faktiskt men så har vi en ganska ärlig reltion i min familj, det kan ju påverka inställningen.

Kan hålla med om att det är tidigt att ha sex, iaf för en tjej. Även om jag känner många som haft det tidigare än så, utan skador. ;)
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Jag tycker du överreagerar.
Det var inte "så länge" sen jag var 12/13 år, och hade min mamma satt upp dom reglerna som du gör, hade jag blivit galen!
Jag har fått sova över med mina (kill)kompisar under hela min uppväxt, även sådana som mina föräldrar inte träffat.
Varför? Jo, dom LITAR på mig och respekterar mig, och genom att dom alltid har låtit mig ta eget ansvar så respekterar jag dom, och litar på dom...
Och skulle dom säga nej till något så accepterar jag det.
Med en förälder som blankt vägrar saker på det sättet du gör, så uppmuntrar du snarare din son till att göra uppror och bryta mot reglerna än att följa dom!


Men, jag menar såklart inte att man ska tillåta dom att gå på stora fester & dricka sprit(det kommer iaf såsmåningom :angel: )... Men sova över kan dom gått få göra!
 
Senast ändrad:
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

Snuffsan skrev:
Sen är det inte alls förbud och nej som skapar kvaddade barn-föräldrarelationer osv utan inkonsekvens och velande.
Förbud och nej kvaddar inte relationer.

Men lögner och överdrifter gör.
 
Sv: Vart GÅr GrÄnsen Egentligen?!!!?

norrland65 skrev:
Jag tycker att vuxenvärlden ska sätta gränser. Föräldrarnas uppgift är att bedöma vad som är rimligt och göra gränssättningen därefter.

Precis Norrland!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: manda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 909
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp