Vart går gränsen??

95johsv

Trådstartare
Alltså vid vad är skitsnack i stallet?

Om man står och pratar med en tjej som precis flyttat sin häst till ens stall. Vad kan man berätta? Vad bör man inte berätta?

Den egentliga frågan är: När blir det skitsnack? Att man berättar att stallägaren är helt underbar när det gäller hagar är ju en positiv engenskap och inga problem att berätta ens vy på. Men när man berättar vad man tycker är sämre? Vart går gränsen?

Givetvis tycker jag att säga att någon är dum i huvudet eller liknande är skitsnack men låt oss säga att jag tycker att det är dumt att valacker går för sig och ston för sig eller liknande (bara som exempel nu). Är det OK att berätta? Eller är det HUR man berättar det som spelar den egentliga rollen?

/95johsv som är lite av en filosof idag :p

Sv: Vart går gränsen??

Om man står och pratar med en tjej som precis flyttat sin häst till ens stall. Vad kan man berätta? Vad bör man inte berätta?

Den egentliga frågan är: När blir det skitsnack? Att man berättar att stallägaren är helt underbar när det gäller hagar är ju en positiv engenskap och inga problem att berätta ens vy på. Men när man berättar vad man tycker är sämre? Vart går gränsen?

Givetvis tycker jag att säga att någon är dum i huvudet eller liknande är skitsnack men låt oss säga att jag tycker att det är dumt att valacker går för sig och ston för sig eller liknande (bara som exempel nu). Är det OK att berätta? Eller är det HUR man berättar det som spelar den egentliga rollen?

Jag har blivit luttrad med åren och berättar inte för en människa jag inte känner om jag tycker att nånting som någon annan gör är "dumt", du vet inte vad det där är för människa, rätt vad det är kanske hon har sprungit till andra och ställt in sig och sagt att du har minsann sagt att den och den är dum. :smirk:

Jag skulle hålla min åsikt om vallacker och ston för mig själv, ta det med stallägaren om det är en riktigt allvarligt menad synpunkt. Ge den nya tjejen faktaupplysningar bara.

Jag brukar hålla tyst så långt det går och låta folk bilda sig en egen uppfattning, och så vill jag även att andra gör mot mig om jag kommer in som "ny i gänget".

Det värsta som finns är när en person hugger tag i en direkt och vitt och brett berättar om de andras små egenheter, fel och brister. Jag vill gärna upptäcka sånt själv, och en person som går på så avslöjar ju en hel del om sig själv...:cool:

Sen blir det en annan sak när alla känner alla och har bilden av varandra klar, då kan det ventileras på ett annat sätt.

Angående ditt exempel så är det väl bara att tala om att "jag tycker det är lite onödigt/konstigt/dumt att dela upp ston och valacker, vad tycker ni andra om saken?"

Och så får ni helt enkelt komma överens om hur det ska vara.
Det är ju så om man är flera i ett stall, man måste få framföra sina åsikter, men räkna med att alla inte håller med. Och är det en stallägare som är "envåldshärskare" så är det nog bara att rätta sig eller flytta.

Senast ändrad:

låt denne få sin egen bild av allt och ju närmare ni lär känna varnadra ju närmare kommer snacket också om jag säger så ;)

Tack för era synpunkter!

Jag har aldrig stått i ett stall där någon helt ny har kommit in så jag vet inte. Därav min fråga... Man märker på många andra diskussioner att det finns många sätt att tolka samma sak så därför kom jag att tänka på hur ser de flesta på det hela med när någon flyttar in.

En ny kille ska komma nu i veckan, därav min fundering.

En annan fråga är ju om man står bara två personer eller om man är en grupp och pratar. Tycker ni att det skiljer sig åt?

En annan fråga är ju om man står bara två personer eller om man är en grupp och pratar. Tycker ni att det skiljer sig åt?

Ingen skillnad hur många det är. Säg inget som kan rapporteras tillbaka som "HON sa....."

hehe :D

Då vet jag din syn :)

Hmm ingen mer som är på filosofiskt humör idag???

jag har soom pricip att jag håller käften,yttrar mig endast när jag behöver - bästa sättet att slippa tjafs och trams

Att introducera en ny person som kommer till en ny miljö är alltid svårt och har komplikationer. Vi människor talar gärna om hur vi upplever saker och ting men det behöver inte betyda att det är sanningen. Undvik att säga till en ny person vad du tycker och tänker om de personer som rör sig i stallet. Ifall du inte kan låta bli så kan du åtminstone betona att det är din uppfattning av personen (eller varför inte hästen!) ifråga.

Bara för att man själv uppfattar en person på ett visst sätt så kanske en annan inte uppfattar det så. Vi trivs olika med varandra och att gå och tala illa om folk kan bara leda till bekymmer.

Att introducera en ny person som kommer till en ny miljö är alltid svårt och har komplikationer. Vi människor talar gärna om hur vi upplever saker och ting men det behöver inte betyda att det är sanningen. Undvik att säga till en ny person vad du tycker och tänker om de personer som rör sig i stallet. Ifall du inte kan låta bli så kan du åtminstone betona att det är din uppfattning av personen (eller varför inte hästen!) ifråga.

Bara för att man själv uppfattar en person på ett visst sätt så kanske en annan inte uppfattar det så. Vi trivs olika med varandra och att gå och tala illa om folk kan bara leda till bekymmer.

Håller med och tycker övriga som svarat i tråden svarat klokt de med.
När jag kommer till ett nytt stall så vill jag inte dras in i folks intriger och åsikter sekunden jag kommit innanför stalldörrn.
Man vill ha tid att landa, bo in sig, och bilda sin egen uppfattning.
Jag skulle få spel om folk slängde sig på mig och började peppra åsikter och snack och gnäll om saker och personer helt enkelt. Har stått i tillräckligt många stall för att veta och orkar inte med sånt.

Jag utgår från hur jag själv vill ha det, och ger samma respekt till andra som flyttar in.
Om tanken dyker upp i ens huvud huruvida det är skitsnack, så har man antagligen svarat på sin egen fråga genom att tanken väckts . :angel:

Jag tycker att gränsen går när man klargör för någon att ens stallkamrater inte håller måttet. Tex. H*n rider så dåligt. Och man går till personangrepp. Jag tycker dock inte att det är skitsnack när man diskuterar något problem som inte alltid kan vara till allas fördel. Men, jag tycker samtidigt, att om man tex starkt ogillar en person, så måste man ibland få prata av sig lite. Till en viss gräns.

Jag tycker det är mer OK att snacka skit om attityder (inte för att man egentligen är bättre själv) än om saker personen gör. Tex att hon är tock, är över gränsen. Men att diskutera att någon inte mockar åt sin häst och tycka att det är dåligt är ok.

Dubbelmoral kanske... vad vet jag. :crazy:

Håller med pinky. Håll så tyst som möjligt och låt andra få en uppfattning om personen.

Jag tycker att det bästa är att bara hålla sig till fakta. Man kan berätta hur något fungerar utan att tala om ifall man själv tycker att det är bra eller dåligt. Sina egna åsikter väntar man med tills man känner personen, och om man får en fråga om personliga åsikter så får man låtsas att man är politiker och svara på någon lämpligt (själv)-vald fråga med anknytning till ämnet.

Om jag säger något om en person men egentligen inte hade velat/vågat säga det till den personen själv- då är det skitsnack.
Jag håller med de flesta. Man ska låta folk bilda en egen uppfattning. Hur kul är det liksom att bli stämplad i förväg?;)

Det enda man ska säga till en ny människa är hur stallet fungerar och gärna tips och råd.
Ex om en häst sparkar hästar/folk - de är ju ren fakta och en bra upplysning för den nya hästägaren.
Något sådant skulle iaf jag vilja veta i ett nytt stall.

Man ska alltid vara trevlig mot en ny person - tänk på att den ger pengar åt stallet ;)
Nej men allvarligt. En ny människa måste få bilda en egen uppfattning om stallet och det är ju bara ett plus i kanten om man är extra trevlig och berättar hur saker och ting är.

Jag skall antagligen flytta till ett inackorderingsstall hösten 2008 och har aldrig gjort det förut, har ju stall hemma men ska nu kanske börja på hästgymnasium och tar då med mig min då 2,5 åriga valack.
Jag hoppas jag slipper kommentarer som:
Gu vilken djurplågare hon är som inte har skor på sin häst!?
varför har hon inga täcken på hästen för!?
Varför låter hon hästen gå ute i mörkret och inte låter den komma in och stå inne i en liten box i...15 timmar?

Jag är väldigt orolig...
Men så länge det inte går ut över min häst så kommer jag självklart inte bry mig, men vad gäller egentligen? dom har tre hästar i varje hage och jag vill absolut inte ha min häst tillsammans med nån som har broddar på sin, kan man kräva sånt? Den hästen kan ju skada min häst, så då går det ut över min lille pojk och om det händer något med honom ja då ska den skyldige få veta att han/hon lever! :devil:
Jag är bara så orolig... folk får gärna snacka skit, de skiter jag fullständigt i, men de vore skönt att kunna känna sig trygg och veta att allt är bra när man lämnar hästen där för att gå till skolan...

Om du ska ha hästen på skolan så tror jag du får nöja dig med det dom erbjuder.
Skolor brukar ha schemalagda in/utsläpp och bestämt vilka som ska gå i vilka hagar (om det nu är så att du ska ha hästen på skolan)
Så du bör nog inte ha alltför höga förväntningar/förhoppningar ;)

Om du ska ha hästen på skolan så tror jag du får nöja dig med det dom erbjuder.
Skolor brukar ha schemalagda in/utsläpp och bestämt vilka som ska gå i vilka hagar (om det nu är så att du ska ha hästen på skolan)
Så du bör nog inte ha alltför höga förväntningar/förhoppningar ;)

Nej, den kommer inte gå på skolan, utan i ett privat stall precis bredvid skolan. Men jag måste självklart åka upp dit och prata med hyresvärden innan men att ha broddar eller ej borde alla komma överrens om, för det går ut över andras hästar ifall hästarna börjar bråka :mad:

Vi har ca 20 hästar fördeladew på 2 hagar och de har inte sparkat varandra än.. :smirk:

Har du en bråkstake till häst så är det ju upp till dig hur du gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka