Vart går gränsen??

Sv: Vart går gränsen??

Jag tror ett taktiskt drag är att kolla sådant INNAN man bokar upp stallplats.

Att komma in sist och ställa krav på hur andra som redan står där skall göra med sina hästar är som upplagt för konflikt och stridigheter. Är deras hästar broddade redan hade mitt erbjudande som stallägare varit a) om det finns hagare lediga: egen mindre hage eller b) om det inte finns hagar: flytta eller ha hästen inne.

Att komma in sist och begära förändring gällande andra inackorderingars hästar är inte särskilt socialt kompetent i mina ögon, och lär inte gynna varken dig eller stallet i övrigt.

Jo, därför ja hade tänkt att åka dit nu - ett år i förväg. Nej, han är inte särskilt bråkig, inte bråkigare än nån annan men det spelar ingen roll, världens snällaste häst kan bli skadad av en annan som bär broddar. Bara för en månad sen fick vi avliva en häst här på ön som blivit sparkad av en annan häst på ögat (hästen som sparkade hade broddar) Och han var aldrig en bråkstake i hagen. En annan sak som hände förra vintern var att en lovande tävlingshäst blev sparkad av en annan häst på hasen och kan idag aldrig bli tävlad. Det är så onödigt att ens riskera sånt. Funderar på att försöka ta med mig min lilla häst och ha båda där, blir dyrt, men då får ägaren kanske ställa upp att betala stallplatsen.
Min häst ska inte behöva stå inne eller i en pytte liten hage för att folk bara bryr sig om att deras hästar inte halkar och bryter nacken.

Men det är ju ett val DU får göra, det är ju inte upp till stallägare eller framtida stallkompisar.

Det finns stall där hästarna antingen går ensamma eller inte är broddade på vintern, liksom det finns stall där de flesta broddar.

För egen del släpper jag inte ut min sprakfåle utan brodd för allt i världen i annat än ev. en ruta och då vill jag ha det Ordentligt sandat/saltat på vägen dit och "hem".
Dessutom bara vägrar jag numer leda ut obroddade hästar i hagen om de inte är oskodda efter att jag förra året höll på att få en obroddad ponny över mig på stallplan då hon föll omkull och fläkte sig ganska illa - i det läget hade jag nog inte haft många hela ben kvar om jag inte lyckats hoppa undan och fick tag i ett träd som höll mig uppe.

Så, åsikterna går isär, och det får man acceptera - bara att välja stallplats utefter önskemål eller låta bli att stå inackorderad. :)

Nej ja kan förstå att man inte släpper ut en skodd häst utan broddar, men jag har inte skor på mina hästar, skulle aldrig ha det heller om det inte var av medicinska skäl.

Vad hände med tråden?
Nu pratar ni broddar och stallplats.???
Handlade inte denna tråd om vart gränsen går för skitsnack!!
Aja i alla fall
Jag tycker att man kan prata med den ny h*n men att inte säja för mycket utan att man låter den personen få egna uppfattningar hur det fungerar och hur stallkamratera är.. sen beror det också mycket på hur den nya personen är. Den kanse prata mycket om sitt förra stall och det kan kanske visa sig att man har en kompis där eller nått.Det kan bli väldigt mycket fel om man pratar skit mot någon man inte känner!!! :smirk:

haha, förlåt - mitt fel...*
ehm jo, om någon snackar illa om någon med mej försöker jag oftast bara vifta bort ämnet...vill inte lägga mig i.

Min häst ska inte behöva stå inne eller i en pytte liten hage för att folk bara bryr sig om att deras hästar inte halkar och bryter nacken.

Ursäkta nu, men det där var redigt korkad skrivet! :crazy:

Du är ju lika dan själv :
Du skiter i om andras hästar bryter benen (vilket är STOR risk utan brodd) ,. huvudsaken är att din häst inte får bli sparkad. :confused:

En skodd häst SKA ha brodd i hagen annars står den bättre inne!

Hur resonerar du med skodda hästar öht?
För skor kan va bra farliga dom också.

hej jag tycket att du ska berätta lite om stallet och om ni har några stall reglem eller vad som gäller med hagarna padockarna och lite sånt...!!! till den ny personen..!! det tycket jag när jag kom till ett nytt stall förra året då berättade dom lite om stallregler och om ja lite allt möjligt :) och det tycket jag var bra att vet så slipper man hela tiden fråga en massa saker och gånger :)

och skit snak det ska man bara koppla bort när man är i stallet man ska bara njuta av häst livet och naturen så bara skit i det och koppla bort det och tänk på något roligt i stället så gör alltid jag hehe :)

ha det bra :)

Sålänge man inte trycker ner någon annan eller säger typ, ja, hon har inte vunnit en ända tävling sen hon börja tävla , (tex) men jag tycker det är okej att tex säga, hagarna är inte så jättebra, dom är leriga m.m . men något som kan uppfattas dåligt av någon annan människa tycker jag är onödigt o berätta, personen märker nog det själv med tiden :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka