Vart göra av dåligt foder?

Inka-90

Trådstartare
Jag har ca 100 rundbalar med hö som blivit förstört pga luftfuktigheten i höst.
Balarna är fläckvis dåliga, mer eller mindre. Visa är dammiga, de luktar inte illa och jag hittar ingen mögel men det är väl en tidsfråga eftersom de är dammiga.

de är för dåliga för att fodra hästarna med men det går säkert o ge till vilda djur som bara äter det som de vill ha.

Nu till min fråga, vart gör man av allt detta hö?
Om jag ska elda upp det har jag o göra i flera år..:D
och så mycket kan jag ju inte dumpa i skogen, skulle ju bli en jättehög!
 
Sv: Vart göra av dåligt foder?

Det finns speciellt bönder som eldar med gammalt halm/hö, kanske man kan sätta ut en annons om att du har. Du kan nog inte få direkt mkt i betalt, men förstår att det inte är lätt att göra sig av med det.

Får är väl inte känsliga mot sådant foder heller??. Dräktiga får kanske inte ska äta det, men kanske växande djur eller ngt?.
Vet inte hur det är med nötkreatur, kanske ungdjur kan äta det?.
 
Sv: Vart göra av dåligt foder?

om du har någon kycklingproducent i din närhet tar de säkert gärna emot det för att elda upp. det går åt massor med värme i kycklingstallar och de flesta jag har träffat eldar med bl.a halm i rundbal, så hö borde funka lika bra.
 
Sv: Vart göra av dåligt foder?

Men har de verkligen varit fräscha och torra när de pressades?
Annars är det ju bara de yttersta centimeterna som blir dåliga av yttre fukt.

Vi har en del höbalar som stått i flera år, och när man skalat av det yttersta är de jättefina inuti.
 
Sv: Vart göra av dåligt foder?

Har ni ingen återvinningscentral i närheten?
Vi har jättenära till en bra ÅC där man kan slänga höt som trädgårdsavfall kostnadsfritt...jag slänger mitt dåliga hö där :)
 
Sv: Vart göra av dåligt foder?

Vissa är okey och vissa är som hårda kakor i, så förmodligen var de tussar som inte har torkat ordentligt. det var väldigt blött i backen då.

och jag har en häst som har börjat hosta lite till o från, jag trodde först att det berodde på vädret men började fundera då hon bara hostade på morgonen.
så jag har köpt mig lite ensilage och hon har inte hostat en host sen dess så jag vill inte fodra med höt mer utan ska försöka ragga mer ensilage.

jag har själv några får, de får äta de bästa partierna men de kan ju inte äta upp allt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång. Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör...
Svar
6
· Visningar
1 162
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 900
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp