Hösilagebal som blir dålig

Miingla

Trådstartare
Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång.

Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör. Första balen såg jättefin ut när jag öppnade och jag var jätteglad! Rätt hög TS-halt.

Efter 2-3 dagar började hästarna lämna hö i boxen vilket inte är likt dem. Jag granskade balen extra noga när jag gjorde höpåsar. Ingen värme, men kunde se fläckvis i mitten (rundbal) vita fläckar och ibland prickig jäst. Inget på ovansida och undersida på balen. I mitten kunde det lukta lite annorlunda och det ville hästarna sortera bort även om det inte fanns några fläckar. Hö från ovansida och undersida av balen åt de utan problem.
Men jag kastade resten oavsett.

Hade den stått öppnad för länge eller var det helt enkelt så att den var dålig inifrån tror ni?
 
Troligen dåligt ensilerat om det var hög TS-halt. Om det är för torrt blir det som inplastat hö och inte konserverat som man vill.
 
Hur blir en bal som varit öppnad för länge innan den går åt? Förutom varmgång.

Jag har köpt lite större balar nu av en ny leverantör. Första balen såg jättefin ut när jag öppnade och jag var jätteglad! Rätt hög TS-halt.

Efter 2-3 dagar började hästarna lämna hö i boxen vilket inte är likt dem. Jag granskade balen extra noga när jag gjorde höpåsar. Ingen värme, men kunde se fläckvis i mitten (rundbal) vita fläckar och ibland prickig jäst. Inget på ovansida och undersida på balen. I mitten kunde det lukta lite annorlunda och det ville hästarna sortera bort även om det inte fanns några fläckar. Hö från ovansida och undersida av balen åt de utan problem.
Men jag kastade resten oavsett.

Hade den stått öppnad för länge eller var det helt enkelt så att den var dålig inifrån tror ni?
Jag har faktiskt aldrig slängt en bal som blivit dålig utan samtliga som jag kasserat har varit dåliga från början. När jag öppnar en bal, tar jag bort all plast (förutom botten) och sedan besiktigar jag den minutiöst med att känna, titta och lukta.
 
Jag har faktiskt aldrig slängt en bal som blivit dålig utan samtliga som jag kasserat har varit dåliga från början. När jag öppnar en bal, tar jag bort all plast (förutom botten) och sedan besiktigar jag den minutiöst med att känna, titta och lukta.
Ja precis så gör jag också, och denna såg jättebra ut när jag öppnade den. Det var efter några lager jag såg fläckarna.
 
Troligen dåligt ensilerat om det var hög TS-halt. Om det är för torrt blir det som inplastat hö och inte konserverat som man vill.
TS ligger på 78% enligt analysen. Kanske bör jag satsa på lägre TS till nästa säsong?
småbalarna jag köpt är torrare och de har varit väldigt dåliga därför provar jag dessa istället.
 
TS ligger på 78% enligt analysen. Kanske bör jag satsa på lägre TS till nästa säsong?
småbalarna jag köpt är torrare och de har varit väldigt dåliga därför provar jag dessa istället.
Jag har fodrat med ensilage i många år och provat balar i olika storlekar, olika ts, olika antal lager plast och olika leverantörer. Jag har lärt mig att det är många faktorer som påverkar om ensilaget håller bra kvalitet eller inte.

Tex så tänker jag idag, ju torrare desto fler lager plast behövs, eftersom risken är att stråna sticker hål i plasten. Större balar ger oftast bättre förutsättningar för ensileringsprocessen. Balarna skall hanteras så lite som möjligt.

Denna vintern köpte jag från den lokala bonden som körde hem balarna till mig direkt från gärdet, ts ligger på 77% och det är 20 lager plast. En bal har varit dålig, mögel som syntes när jag öppnade den -jag kasserade hela balen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: Mitrolle
·
Foder & Strö Jag har ca 100 rundbalar med hö som blivit förstört pga luftfuktigheten i höst. Balarna är fläckvis dåliga, mer eller mindre. Visa är...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: Inka-90
·
R
Foder & Strö Min häst har blivit lös i magen, troligen av hösilaget han fått, detta är ömsom blött ömsom torrt, tycker inte det luktar så där gott...
Svar
18
· Visningar
2 115
Senast: Red_Tee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp