Vårt Öländska hus!

Sv: Vårt Öländska hus!

Huset är bara 30 år gammalt så det är inget helgerån på så sätt!

Inte nu ännu - men sedan.
Det är ett dokument av sin tid, väldigt typiskt och välgjort dessutom.
Gammal mörknad furu däremot, gör ju ingen glad och är heller inte som det var menat då furun var ljus från början.

Jag tror att man kan både vara aktsam och få det trevligt om man håller sig till färg och aktar sig för skivor, samt inte river bort något.

Jag hade dock för den historiska dokumentationens skull bara gjort rent och lackat om det var mitt hus.
Och för att stå ut så hade jag hängt tyg i rätt färg på väggarna.
Typ panelgardiner.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Huset är redan omgjort - ordentligt till och med. Det är nämligen ett gammalt folkets hus som en gång stått i Mörbylånga men som sedan flyttades till Vickleby där det stod övergivet i många år innan en duktig snickare köpte det och totalrenoverade det.

Det såg rätt sunkigt ut på den tiden - och fungerar givetvis utmärkt som bostad i nuvarande skick! Den brun-oranga furupanelen gör dock ingen människa glad. Övriga väggar är ljusa, men mörk furupanel i kombination med mörkt oljat furugolv skapar bara känslan att man kliver in en grotta.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Häftigt, då så har ju huset dessutom en historia.
Vilket gör det ännu mera värt att bevara.

Gillar inte du grottor?
Det gör faktiskt jag.
Men jag skulle i alla fall inte tycka att det var fint med den mörknade furupanelen.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Inte nu ännu - men sedan.
Det är ett dokument av sin tid, väldigt typiskt och välgjort dessutom.
Gammal mörknad furu däremot, gör ju ingen glad och är heller inte som det var menat då furun var ljus från början.

Jag tror att man kan både vara aktsam och få det trevligt om man håller sig till färg och aktar sig för skivor, samt inte river bort något.

Jag hade dock för den historiska dokumentationens skull bara gjort rent och lackat om det var mitt hus.
Och för att stå ut så hade jag hängt tyg i rätt färg på väggarna.
Typ panelgardiner.

Jag är också en sån som är rädd om historien i hus och saker, men det som de ska göra så förstör de inte panelen. Färgen går att ta bort sedan och lacka/olja som ursprunget var. Och sätta skivor för t.ex väggarna är heller inte att förstöra, om man inte går vårdslöst fram utan bara spikar på skivorna. Då finns allt kvar under och går att ta fram om man vill i framtiden.

Vi har gamla spegeldörrar från mitten av 1800-talet och när de skulle sätta dit skivor över så högg de bort de utstående listerna runt speglarna. DET var att förstöra. Vi måste ta reda på hur de såg ut engång och be en snickare göra nya.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Vi vitlaserade vårt furutak i förra huset (jag ville vitmåla, sambon ville lasera och någon gång måste ju han också få bestämma). Det blev alldeles för gult.

Haha, ja och se hur det gick! :p


(ursäkta, tråkig humor)
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Det finns bot för furupanel! Sigma Renova Träprimer har jag nyligen målat möbler med, och den är grymt lättarbetad:

Jag tillhör dem som vid målning kör linoljefärg för att det blir så himla vacker och när de med tiden slits så blir det bara snyggt inte flagit och så. Då måste lacket bort. Men ska du använda någon annan typ av färg så kanske det finns något som funkar på lackat trä.

Nu undrar jag: tror ni det skulle funka att först grunda med Renova och sedan måla över med linoljefärg?

Det gäller paneltak i furu i ett gammalt hus.

(Det nya fina taket är insatt tidigt 90-tal... jag tycker det är så synd, för precis som i TS fall så är det ju en massa möda nedlagt på att göra ett "fint" tak, det har kostat både pengar och arbete, och så kommer vi och liksom spyr på det... :( men, men.)

Jo, alltså, jag är en stor vän av linoljefärg och att måla taket med det skulle nog bli väldigt fint. Men att gå över hela taket med shellack, det orkar jag bara inte.
Så Renova vore perfekt.
Men blir det meningslöst med linoljefärg sen, försvinner typ dess goda egenskaper då?
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Uppdatering:

De två senaste helgerna har tillbringats på Öland. Förra helgen ägnades åt trädgårdsarbete och en del brainstormande. Den gångna åt fortsatt idékläckande och att mäta.

En del av den befintliga träpanelen har provmålats med panellasyr som trots att det tillsatts extra vitt pigment ändå resulterade i något som mest såg trist och nikotinfärgat ut. Vi har därför bestämt oss för att vitmåla alla tak.
Våra hjärnor har utöver detta löpt fullständig amok, vi har i tankarna gjort om hela kåken, flyttat på rum, vänt och vridit på planlösningen bara för att i slutänden inse att vi faktiskt har ett hus som på det hela taget fungerar alldeles utmärkt, men som behöver en del praktiska förändringar - och dessa uppnår man utan att behöva göra revolution.

Ett oanvänt gästrum i direkt anslutning till köket blir matrum. Väggen till köket tas bort, en altandörr med fönster sätts in ut mot Alvaret och utanför den blir det ett litet trädäck för härliga sommarfrukostar eftersom den sidan är vänd mot öster.
Köket behåller i stort sett sin nuvarande utformning, fast skall ändå ersättas med ett nytt och fräscht. Badrummet behöver också en rejäl ansiktslyftning.

Nu ska vi leta reda på hantverkare och så räknar vi med att köra igång direkt efter nyår. Deadline har vi satt till början av juni när svärmor brukar vilja åka dit.

Kul som fasiken är det - och ni kan bara inte ana vilka sympatiska grannar vi har...

 
Sv: Vårt Öländska hus!

Du lovar väl att uppdatera oss med info och bilder på renoveringen? Det är så himla kul att följa med steg för steg, tycker jag :laugh:
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Planerna fortskrider med vårt hus. Det är nästan helt tömt på sitt innehåll och om allt går vägen efter mötet med stadsarkitekten i Mörbylånga på tisdag räknar vi med att hantverkarna kan börja i februari.

Själv ägnar jag mycket tid åt att leta kök. Med den nya planlösningen blir det kök och matrum i vinkel. Taken blir i vitmålad spont, väggarna ljusa.

Själv har jag fastnat för shakerstilen som jag tror kan passa i ett gammat hus från 30-talet. Vad tror ni andra?

 
Sv: Vårt Öländska hus!

Själv har jag fastnat för shakerstilen som jag tror kan passa i ett gammat hus från 30-talet. Vad tror ni andra?


Älskar också shakerstilen :love: Fast den på bilden är inte den stilen. Snyggt är det men inte shaker. Då ska det vara totalt avskalat, enkelt men funktionellt.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

I tisdags tömde vi huset på det allra sista. Nu ser det ut som om vi får flytta tillbaka det mesta igen...

I går meddelade vår tilltänkte byggmästare att firman fått ett jättejobb som skulle hålla alla sysselsatta till november. I dessa tider förstår man givetvis att ett 125-kvadratsprojekt inte smäller så högt.
Ny kontakt med ny byggare togs samma dag och i dag susade maken över till östsidan för ett möte. Allt verkar toppen - men.... - man kan inte börja jobba förrän tidigast maj och möjligheten att svärmor skall kunna fira 85-årsdagen i ett nyrenoverat hus seglade därmed ut genom fönstren.

Med andra ord blir det till att kånka tillbaka möbler, porslin, grytor, bestick, mattor och tavlor igen så hon har ett hus att vistas i under sommaren.

Usch, vad trött man blir...
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Kanske ta bort lite furu in nåt rum med? OCh tapetsera eller måla. Annars kanske det blir lite samma orgie fast i vitlasyr...;) Och så typ Marimekko-textilier och annat trendigt!! Det blir kanon!!

Var ligger det förresten? *nyfiken sommarölänning*

Läste just idag att furu är på väg tillbaka! Kanske ska det vara kvar?!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Oh så snyggt.
Ett sådant kök vill jag ha.
Det skulle passa alldeles underbart i min 40-talskåk.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Uppdatering:

Efter en terapeutisk flaska rött i går enades vi om att söka möjligheter istället för att fokusera på förseningar och problem. Vi har bestämt oss för att satsa på delprojekt. Vi gör om badrummet i vår, snyggar till träpanelerna i köket och ser till att huset blir beboeligt över sommaren utan att vi för den skull bär tillbaka varenda pinal som packats ner (svärmor är ännu inte informerad om detta... :angel: ).

Fast tjatigt är det... :(
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Angående målning av panel och tak,
kika på möjligheten att sprutmåla det.
Har inte gjort det själv men verkar skonsamt mot kroppen och verkar gå fortare! Man kan nog hyra maskin.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Vi har gamla spegeldörrar från mitten av 1800-talet och när de skulle sätta dit skivor över så högg de bort de utstående listerna runt speglarna. DET var att förstöra. Vi måste ta reda på hur de såg ut engång och be en snickare göra nya.[/QUOTE]


Hittade också spegeldörrar i mitt lilla hyrda hus! En hade de inte förstört under skivan (som satt med en miljard nubb)men den andra var yxad :mad: Tror dessutom att han som renoverat tidigare hade fått mkt bra pris på furu.... det var antingen panel(väggar o tak) eller mörkbruna "skivor" :crazy:i köket satt det dessutom kontaktplast med furumotiv :eek: på samtliga dörrar och skåp....Har behållt en del av furun faktiskt men den är numera målad !

Så måla ni på :D var dock beredda på att måla minst två lager....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp