Bukefalos 28 år!

vart ska vi resa?

TeamLundVer

Trådstartare
Det börjar bli hög tid för oss att boka bröllopsresan nu (gifte oss i höstas men det fanns inget roligt då) eftersom vi tänkte åka i maj /juni.

Vi vill bo all inclusive med bra pooler och ok avstånd till stranden. Ett plus om det finns bra aktiviteter (motion) på hotellet. I övrigt vill vi ha natur (jag) och kultur (mannen) så det ska finnas möjligheter till sådana utflykter. Vi vill inte flyga för länge utan håller oss gärna under 6 timmars flygtid.

Har tittat på nätet nu i några veckor men blir inte direkt klokare av det. :crazy:
Har ni några bra förslag på vart vi bör åka och vad vi inte ska missa när vi är där?
 
Sv: vart ska vi resa?

Ett förslag som är helt annat än vad du kanske tänkt dig, men du får allt vad du vill ha. En kryssning i Medelhavet! Vi har åkt på tre kryssningar med Royal Caribbean och det är fantastisk mat, underhållning med shower varje kväll, varje morgon vaknar du upp på ett nytt ställe och kan få så mycket kultur du vill (t.ex Rom, Pompeji....), tre pooler, gym, aktiviteter varje dag.

Det enda som inte finns är badstranden, annars ingår allt! Tror inte ni skulle bli besvikna.:)

A
 
Sv: vart ska vi resa?

Vi har varit lite inne på kryssning innan men i Karibien. Tyvärr känns det för långt att flyga i nuläget. :(
 
Sv: vart ska vi resa?

Dubai är ju jäkligt fränt, synd bara att det är väääldigt varmt i maj, juni! Rekomenderas att åka senast i april. Norweiganair flyger direkt, tar ganska exakt 6 timmar! Hotell kan du ju hitta på booking.com eller liknande:) annars verkar italien väldigt fint! Har dock inte varit där..
 
Sv: vart ska vi resa?

Ja Italien lockar en hel del faktiskt. Vi är oerhört sugna på Kalabrien men det verkar bara vara solresor som har Kalabrien och då kan man inte boka utflykter hemmifrån vilket vi gärna vill göra då vi vill kunna utnyttja våra presentkort vi fick i bröllopspresent.
 
Sv: vart ska vi resa?

Dubai är ju jäkligt fränt, synd bara att det är väääldigt varmt i maj, juni! Rekomenderas att åka senast i april. Norweiganair flyger direkt, tar ganska exakt 6 timmar! Hotell kan du ju hitta på booking.com eller liknande:) annars verkar italien väldigt fint! Har dock inte varit där..

Fast natur och kultur är väl inte riktigt något man får så mycket av i Dubai. Jag kom därifrån i förrgår och visst öknen är en häftig naturtyp men den klarar man av på en halv dag och kultur finns väl inte så mycket att tillgå?
 
Sv: vart ska vi resa?

Det verkar finnas en hel del olika resor till Greklands öar. Men finns det egentligen så mycket att se där? På öarna alltså, begränsas man inte en hel del?
 
Sv: vart ska vi resa?

Fast natur och kultur är väl inte riktigt något man får så mycket av i Dubai. Jag kom därifrån i förrgår och visst öknen är en häftig naturtyp men den klarar man av på en halv dag och kultur finns väl inte så mycket att tillgå?

Det är väl klart dom har en kultur? Det är väl snarare så att kultur är ett så vitt begrepp att väldigt mycket ryms inom det, men om man har besökt ett land och fått intrycket att de saknar kultur har man nog inte tittat så noga.
 
Sv: vart ska vi resa?

Håller med. Och kan tillägga att upptäcka den lokala kulturen, vad den nu består i, tycker jag är otroligt kul. Dubai har väl för övrigt mycket häftig arkitektur exempelvis?

TS, jag har inte varit där själv, men bland de resmål som ligger högst på min lista och bör uppfylla era önskemål att döma av den research jag själv har gkort(all inclusive-hotell har jag dock ingen koll på) är Oman och Jordanien.

Var hemma hos en vän i helgen som varit i båda länderna och hon var helt frälst, kanske mest på Oman men de hade haft fantastiska semestrar.
 
Sv: vart ska vi resa?

Det är väl klart dom har en kultur? Det är väl snarare så att kultur är ett så vitt begrepp att väldigt mycket ryms inom det, men om man har besökt ett land och fått intrycket att de saknar kultur har man nog inte tittat så noga.

Jag själv är intresserad av arkitektur och modern arkitektur finns det mycket av genom alla fantastiska skyskrapor. Museer kan du räkna med ena handen och att hitta genuin inhemsk kultur tycker jag var svårt. En stor del av befolkningen är inflyttad arbetskraft och har tagit med sig sin matkultur etc, så det finns mycket indiskt och libanesisk. Men att hitta något genuint är svårt.

Jag var där bara på snabbstopp 3 dagar och av de 30-tal länder jag besökt är det ett av de som jag upplevt haft minst "egen karaktär". Jag kom iofs dit från Indien så jag var fullproppad med intryck från den indiska kulturen och det kanske gjorde mig lite blind, vad vet jag?
 
Sv: vart ska vi resa?

Jag har varit i dubai, bodde hemma hos mammas kompis, lärde även känna två pakistanier, så vet inte om jag har bättre erfarenhet av dubai än dig men vi fick se mkt nytt och spännande varje dag!

Till TS: jag är extremt sugen på Kefalonia, verkar ha en del sevärdheter om man googlar lite:)
 
Sv: vart ska vi resa?

Dubai är ju jäkligt fränt, synd bara att det är väääldigt varmt i maj, juni! Rekomenderas att åka senast i april. Norweiganair flyger direkt, tar ganska exakt 6 timmar! Hotell kan du ju hitta på booking.com eller liknande:) annars verkar italien väldigt fint! Har dock inte varit där..

Ja i juni är det varmt i Duabi!

Men jag begriper mig inte alls på den där rekommendationen om att åka senast i april. Och svenska charterbolags idé om att december är en bra månad är lika konstig. Jag har varit i UAE många gånger, och tycker tidigast mars! Kom hem från Dubai senast för två veckor sedan. Det var kallt i havet (eller ja ungefär som svenska havet på sommaren). När vi har varit där i början av februari har det var långbyxor största delen av tiden..
 
Senast ändrad:
Sv: vart ska vi resa?

Skulle säga att Kroatien kan vara ett bra alternativ. Finns mycket kultur och historia och också mycket vacker natur. Finns bra hotellalternativ med.
 
Sv: vart ska vi resa?

Beror på vad du menar med "All inclusive"? I Italien är det mycket vanligt med helpension på hotellen. Har bara prövat chartervarianten av All inclusive en gång. Men min erfarenhet är att normal helpension på Italienskt hotell är väsentligt mycket bättre.

Det brukar gå att boka flyg (reguljärt) och hotell via vanlig resebyrå. Med reguljärflyg kan man skräddarsy resan. En kollega snickrade häromåret ihop en bröllopsresa där de flög till en plats, åkte senare snabbtåg till ett annat ställe och flög hem därifrån. På så sätt kan man också kombinera kultur/natur och bad.

Hur det är med att köpa utflykter hemifrån vet jag inte. Brukar inte behövas organiserade utflykter tycker jag, men det finns på de flesta större turistorter lokala företag som har det. Kanske kan de bokas via resebyrå hemma? Mitt råd är att hitta en resebyrå med bra service. Varierar stort har jag märkt, även olika butiker inom samma kedja.

Natur och kultur finns överallt i Italien. Det är också nära mellan höga berg och havet i nästan hela landet, det gör det lätt att på kort stund förflytta sig mellan helt olika natur. Kultur - ja var finns inte det? Rom, Milano, Ravenna, Venedig, Verona, Sicilien, Firenze, Bologna.... m fl. Man kan kombinera "fastland" med småöar, te x Eoliska öarna (i kombination med Sicilien), Ischia eller Capri.

I Grekland kan jag rekommendera Samos som har lite finare natur än de flesta andra öar. Men har tyvärr ingen aning om där finns All Inclusive. Mallorca har en fantastisk natur och även mycket intressant kultur. Att hyra en bil och köra runt där är fantastiskt. Mitt senaste favoritresmål är annars Baskien. Där får man både kultur, natur och god mat.

Ett tips (oavsett land) är att titta på kartor med både naturreservat och världsarv markerade. Då ser ni var era intressen lätt kan kombineras.
 
Sv: vart ska vi resa?

Att kombinera All-inclusive med utflykter är lite motsägelsefullt, då A-I bygger på att du är på hotellet hela tiden.
Använd pengarna på en lyxig halvpension och sen ät enkla luncher. Pengar kan kanske läggas på hyrbil om ni vill använda presentkort?
 
Sv: vart ska vi resa?

Ja i juni är det varmt i Duabi!

Men jag begriper mig inte alls på den där rekommendationen om att åka senast i april. Och svenska charterbolags idé om att december är en bra månad är lika konstig. Jag har varit i UAE många gånger, och tycker tidigast mars! Kom hem från Dubai senast för två veckor sedan. Det var kallt i havet (eller ja ungefär som svenska havet på sommaren). När vi har varit där i början av februari har det var långbyxor största delen av tiden..

Jag har bara varit där en gång, i månadsskiftet mars april och det va ruskigt varmt! Runt 30-35 grader! Eller ruskigt o ruskigt men vill inte ens veta hur varmt det är i juni! Mammas kompis som bodde där, va sällan i dubai över sommarn för att det inte ens gick att vistas ute. Mamma va där i december, dom låg och solade hela dagarna. Jag tyckte nog vädret var perfekt när jag var där:)
 
Sv: vart ska vi resa?

Jag själv är intresserad av arkitektur och modern arkitektur finns det mycket av genom alla fantastiska skyskrapor. Museer kan du räkna med ena handen och att hitta genuin inhemsk kultur tycker jag var svårt. En stor del av befolkningen är inflyttad arbetskraft och har tagit med sig sin matkultur etc, så det finns mycket indiskt och libanesisk. Men att hitta något genuint är svårt.

Jag var där bara på snabbstopp 3 dagar och av de 30-tal länder jag besökt är det ett av de som jag upplevt haft minst "egen karaktär". Jag kom iofs dit från Indien så jag var fullproppad med intryck från den indiska kulturen och det kanske gjorde mig lite blind, vad vet jag?

Jag har lyssnat på ett föredrag från en man som jobbar på Dubai architectural heritage department, så det finns, jag lovar :D

Nej men det gamla "riktiga" Dubai finns absolut, både i Bur Dubai och i Deira. Problemet är väl att de tycker det är roligare att marknadsföra alla skrytskrapor.
 
Sv: vart ska vi resa?

Jag har bara varit där en gång, i månadsskiftet mars april och det va ruskigt varmt! Runt 30-35 grader! Eller ruskigt o ruskigt men vill inte ens veta hur varmt det är i juni! Mammas kompis som bodde där, va sällan i dubai över sommarn för att det inte ens gick att vistas ute. Mamma va där i december, dom låg och solade hela dagarna. Jag tyckte nog vädret var perfekt när jag var där:)

Aha! 30-35 grader är inget jag skulle beskriva som ruskigt varmt, snarare varmt och skönt. Det är väl förklaringen till att vi tycker olika :D

Det kan ju absolut vara sommarvärme i Dubai i december, iaf svensk sommar. Men inte lika säkert, och i havet är det ju kallt.
 
Sv: vart ska vi resa?

Jag har lyssnat på ett föredrag från en man som jobbar på Dubai architectural heritage department, så det finns, jag lovar :D

Nej men det gamla "riktiga" Dubai finns absolut, både i Bur Dubai och i Deira. Problemet är väl att de tycker det är roligare att marknadsföra alla skrytskrapor.

Åh, det skulle du tipsat om innan jag var där ;) Får bli nästa gång om jag kommer dit igen :)
 

Liknande trådar

Fritid Vi är ett kompisgäng, 6 st damer, som planerar att åka till Grekland (någon ö) eller Kroatien i början av juni. Vi önskar bo i samma...
Svar
6
· Visningar
501
Senast: Karfitsa
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Fritid Vi har aldrig åkt utomlands över jul eller nyår, men är sugen! Sambon o jag fyller båda 40 och barnet 10 i nov/dec så det vore ju en...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 755
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp