vart tog det gamla måttet vägen?

Cilla

Trådstartare
kom och tänka på en sak när jag var ute i skogen med pålla igår. :love:

när jag var ung och började på ridskolan mitten av 80-talet, så sa man att en häst är lagom stor åt dig om den lägsta delen av manken är i samma höjd som fingertopparna på din rakt utsträckta hand.
detta har jag växt upp med, men nu verkar det som att man är på tok för stor om man kommer åt att ens borsta hästen på ryggen utan pall. :bump:

har hästarna blivit större/känsligare eller är det vi människor som krymper? :o
någon mer som känner igen detta?

Jag har också hört att hästen är lagom om när fingertopparna når manken när man sträcker armen rakt ut. Men det beror ju lite på hur kraftig hästen är också. Jag som är lång kan ju se stor ut på ett spinkigt fullblod på 160 cm i mankhöjd och se alldeles lagom ut på en kraftig fjording på 140 cm.

Jag har inget behov av att se liten ut på min häst, vilket jag tycker många har. Jag är 181 cm lång och min varmblodstravare är ca 155 i mankhöjd. Mina fötter går nedanför hennes mage men det bryr jag mig inte om! :D Går man efter armen rakt ut måttet så är hon lagom åt mig! :)

Jaha! Vad ska lilla Mynta, 1,58 m i mankhöjd, skylla på då??? stålfjädrar i skorna eller.... Hon hoppar ju hinder högre än henne själv...

Hur högt en häst kan hoppa har inte bara med mankhöjden att göra...

Hur högt en häst kan hoppa har inte bara med mankhöjden att göra...

Näe, det tror jag ingen menar heller!

Men om man har två hästar som hoppar lika bra - skulle jag hellre ta den som är 1,65 än den som är 1,56! Det gäller de flesta hoppryttare! :)

/C

Jag måste ner till stallet och sträcka ut handen! :D

Jag är 176 cm och lilla hästen bara ca 160 cm - så jag tror det kan funka för oss. Men jag hade då gärna velat att hon var 10 cm högre också! ;)

Gäller inte det ponny och barn?
Stora hästar har ju lite annan konstitution än ponnyer plus att vuxna kan ju variera en del i vikt...
Vilket iofs ungar också gör nu för tiden... :smirk:

Jag har själv en liten en men vad jag hört vill man ha större dressyrhästar eftersom gången då blir större och de syns mer.

Ang hopphästar är det ju troligare att en häst på 170 hoppar högre än en på 140.

Jag är också 176 cm och har en pålle på 160 cm. Hade önskat att han var lite större jag också ,men han kanske växer lite till plus att han har en stor utstrålning så vi kanske kan visa oss på dressyrbanorna framöver ändå.

Jo så sa man ju, men det var kanske mest tänkt åt andra hållet. Att man inte ska ha en häst som är lägre än så?! Sen när man lärde sig rida lite bättre så kunde man ha en större häst också.

Men visst gick man runt på alla hästar och sträckte ut armen för att se om man "passade ihop".

Numera blir inte armen så vågrät precis jag är 173 och kusen 170 cm. :)

ja, så mycket har jag åxå förstått.... :D :D

iallafall väldigt skoj att jag inte var ensom om att växt upp med den uppfattningen!

hålelr med dig, man märker ju på hästen om den passar i storlek. Red en c ponny förut och kände mig lagom på henne.
Kraftig fjorda :love: på 138 och jag e ca: 173.

Med det måttet skulle jag som bara är 158 få rida C-ponny och det vet jag itne om jag vill (och inte ponnyn heller tror jag, väger ju lite mer än de flesta ponnybarn) jag trivs bäst på hästar som är lika höga osm jag är lång eller något lägre, har iofs trivts bra även på större hästar men det är det optimala för mig känns det som, synd att det inte bedrivs nån avel för att få fram bra hästar i den storleken, men tur att avel inte alltid blir som man tänkt sig *ler*

Nej, det är väl därför som alla hästar som tävlar i världscupen är just under 160. :smirk:

Hehe, jo jag känner igen det... Men jag som är megakort på bara 151 cm trivs allra bäst på en häst runt 146-150 cm ungefär.
Tyvärr så blev min grabb jättestor när han hamnade på stall och blev kastrerad så han är 163 cm o han skulle gärna för min del vart en dm mindre...

:eek:Det kan väl inte stämma!Jag är 168,5 cm lång och om jag sträcker ut armen så att fingertopparna nuddar längst ner på manken skulle en ponny på 134 vara lagom för mig :confused:Det går ju inte. Jag är tillochmed förstor på en fjording på 143 i mkh...Hmmm

Jag lärde mig måttstocken att ryttaren skulle vara 10 cm längre än hästens mankhöjd för att det skulle passa bra :confused:

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 927
Senast: Blue
·
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 463
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur