Vart vänder man sig..

lillamy73

Trådstartare
Har en bekant som har problem när han dricker.
Han blir elak och hamnar i slagsmål.
När han inte dricker så är han världens goaste kille men när han dricker så blir han ett monster.

Nu funderar hans flickvän på att lämna honom trots att hon älskar honom över allt annat. Men hon orkar inte med hans "kränkande" sätt mot henne när han är full. Han har inget stopp vad det gäller alkohol. Har suttit i fylle cell.

Hur hjälper man killen innan hela hans liv raseras. Han själv inser inte vilket problem han har. Vart kan man vända sig???

Han är bara 20 år gammal. :(
 
Sv: Vart vänder man sig..

Det är ju det som är det största problemet. Han ser inte att han har problem.

Men problem har han när han hamnar i slagsmål, är kränkande mot flickvännen, hamnar i fyllecell.

Hans mamma är rädd att ett slagsmål leder till någon form av olycka att någon slår ihjäl sig i ett fall. Eller att han själv blir ihjälslagen.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Filma med mobilen när han uppför sig illa och visa honom när han nyktrat till? Tyvärr är han vuxen och det går inte att tvinga någon som inte vill, men om han får se sig själv på film kanske han förstår hur illa det är?
 
Sv: Vart vänder man sig..

Han måste inse att han har ett problem och vilja ha hjälp själv.
Han är alkoholist och det krävs att han kommer till insikt med det. Innan dess kommer alla försök vara tröstlösa. Det är bara han som kan hjälpa sig själv där. Andra kan bara stötta (låna ej ut pengar) men ta kontroll över sitt beroende det kan bara han göra.
AA hjälper däremot om man försöker bli helt ren. Ibland behöver man få prata med personer som förstår vad man pratar om och redan varit där själv och sedan ändrat sig.

Ibland får de falla djupt ned innan det som behövs för att få till att en förändring inträffar. Man skall inte underlätta hans missbruk.
Hans flickvän gör rätt som vill separera. Är hon inte nog för att ta tag i sig själv så är alkoholen viktigare och hans älskarinna. Hon kan finnas som stöd på en kant men är hon kvar är risken att hon snart blir slagen också eftersom han blir så aggressiv av alkoholen.

Så peka ut problemen med alkoholen eller ha en film eller bok om ämnet och sedan vänta på att han skall acceptera problemet. Kan ta år och många svåra saker som besök i fängelse pga att han slagit någon fördärvad i fylleslagsmål.
När han har fallit djupt nog och accepterat att han har ett alkoholproblem då finns det kliniker för honom och det finns AA. Innan dess är det meningslöst för han måste vilja själv.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Hade ett par unga grannar med samma problematik. Dvs han blev aggressiv när han drack. Kulmen kom när han bankade sin älskade flickvän sönder och samman så hon hamnade in på sjukhus. Då la han in sig på klinik för alkoholmissbruk och fick psykologkontakt och bestämde sig för att lägga om sitt liv och sluta med spriten. Separation blev det dem emellan, de flyttade bort och isär och han påbörjade en ny utbildning. Vet inte hur det gått och om han klarat att hålla sig nykter. Han bytte telefonnummer för att inte bli kontaktbar för de gamla kompisarna, han bröt med hela sitt gamla liv. och det är kanske inte så lätt att genomföra.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Det är ju det som är det största problemet. Han ser inte att han har problem.

Att inte dricka tillsammans med en sådan person är första steget att skydda sig själv och andra personer. Att tillsammans med föräldrar, flickvän och kompisar berätta för honom hur han uppför sig och vilka konsekvenser det får för andra kan också vara verksamt. Kanske visa en film som Mia_R föreslog. Men vi pratar om en väldigt ung och som det verkar ganska omogen person. Hur ser hans liv ut i övrigt? Sköter han jobb/studier? Finns det något annat problem, t ex en obehandlad depression, som gör att han väljer att dricka? Vilka människor lyssnar han på och ser upp till? Hur hanterar han det när man dagen efter konfronterar honom med vad han gjort på fyllan?
 
Sv: Vart vänder man sig..

Dricker han sprit?

Vet flera som blir på detta sätt när dom dricker sprit. Men som kommit på att om dom håller sig till öl (och vin) så uppstår inte problem.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Min pappa är sinnesbilden av dåligt ölsinne

Bara sprit eller bara vin går hyfsat, då blir han bara full och larvig
Men en enda öl med i bilden så blir han rent elak

En kompis brorsa var likadan, sprit=full och larvig, öl=full och slåss med första bästa
 
Sv: Vart vänder man sig..

Han måste inse att han själv har ett problem innan någon kan hjälpa honom med det och jag misstänker att det kan ta ett tag innan han inser det. Han behöver inte vara alkoholist för att ha de problemen, däremot har han problem med alkoholen.

Vad säger han om att flickvännen har funderat på att lämna honom?
 
Sv: Vart vänder man sig..

Första steget är som andra säger: att han själv inser att det är ett problem. För honom. D v s att det kommer konsekvenser av beteendet.

Fyllecellen är tydligen inte särskilt allvarligt i hans värld. Att hans flickvän lämnar honom kanske är?

Innan han själv förstår vidden av sitt beteende finns det ingen i hela världen som kan hjälpa honom. Han måste vilja ändra sig för att någon ändring ska komma till stånd.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Som jag antar att alla svarat redan.

Det går inte att hjälpa en som inte vill bli hjälpt, men det går att inte bli medberoende. Alkoholism är förnekelsens sjukdom och det är mycket svårt att göra ngt åt utifrån sett. Och ja, jag anser att en person med de vanorna som du beskriver är en alkoholist
 
Sv: Vart vänder man sig..

Det är svårt. Att filma honom som någon nämnde kan vara en god idé. Annars är det enda att samtliga runt honom vågar vara raka och tala om hur han blir, och vägrar umgås med honom när han inte är nykter. Eftersom han inte har insett själv att det finns ett problem hjälper det inte att bara flickvännen säger ifrån, då ser han det som att hon är dum och gnällig. Men om hela umgängeskretsen ordagrant säger ifrån: Vi vill inte vara med dig när du dricker. Då kanske han fattar att det faktiskt är så. Flickvännen skulle jag råda att lämna honom för att möjligen komma tillbaka när han blivit nykterist.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Det är svåra och kloka råd du ger.

Mina döttrar som är i ungefär samma ålder som den som TS beskriver konfronterade en vän som också har taskigt ölsinne och som dricker för mycket. Vi tänker inte umgås med dig om du inte skärper dig när du är full alternativt slutar dricka. Den vännen sa direkt upp bekantskapen med mina döttrar och ansåg att hen inte hade det minsta problem utan det var mina döttrar som var dum i huvudet. Förnekelsens sjukdom. Hen har fortsatt på detta spår och missbrukat sina vänner att ingen finns kvar av de som umgicks med henom för ett par år sedan.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Har en bekant som har problem när han dricker.
Han blir elak och hamnar i slagsmål.
När han inte dricker så är han världens goaste kille men när han dricker så blir han ett monster.

Nu funderar hans flickvän på att lämna honom trots att hon älskar honom över allt annat. Men hon orkar inte med hans "kränkande" sätt mot henne när han är full. Han har inget stopp vad det gäller alkohol. Har suttit i fylle cell.

Hur hjälper man killen innan hela hans liv raseras. Han själv inser inte vilket problem han har. Vart kan man vända sig???

Han är bara 20 år gammal. :(

Två delar, det ena är hans sätt mot flickvännen, det andra är alkoholen. Även om de uppträder samtidigt behöver det inte vara samma sak eller hänga ihop.

Få 20-åringar i är alkoholister i gemene mans betydelse av alkoholism, men det ser ut som han har ett problematiskt drickande.

Hans kränkande beteende sitter förmodligen djupare, men är dessvärre svårare att få hjälp med.

Men krasst, nej ingen människa förstör sitt liv för att flickvännen gör slut när man är 20.

Den lite större frågan är vad han lär av det?
 
Sv: Vart vänder man sig..

Nej, det är inte säkert att han har ett beroende av alkohol. Däremot verkar det ju klart att han fortsätter dricka trots att det medför konsekvenser som vem som helst skulle bli avskräckt av.

Man behöver inte tuta en sjua varje dag för att vara alkoholist. Det handlar mer om hur ens spritförbrukning påverkar livet än hur frekvent man intar den.

Från Wiki:

I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Två delar, det ena är hans sätt mot flickvännen, det andra är alkoholen. Även om de uppträder samtidigt behöver det inte vara samma sak eller hänga ihop.

Få 20-åringar i är alkoholister i gemene mans betydelse av alkoholism, men det ser ut som han har ett problematiskt drickande.

Hans kränkande beteende sitter förmodligen djupare, men är dessvärre svårare att få hjälp med.

Men krasst, nej ingen människa förstör sitt liv för att flickvännen gör slut när man är 20.

Den lite större frågan är vad han lär av det?

Mycket klokt!

TS: Man kan inte hjälpa någon som inte inser ett problem eller ens vill bli hjälpt. Förhoppningsvis lär pojken sig något av att flickvännen lämnar honom. Hon gör det enda rätta och jag hoppas hon står fast vid sitt beslut. Det suger att vara medberoende och dessutom bli dåligt behandlad.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Säger som många andra: det första steget är väl att omgivningen säger ifrån och förklarar att de inte vill umgås med honom när han är berusad eftersom han blir elak. Han kanske inte tycker att hans beteende är ett problem, men om andra är uppriktiga och säger att de far illa av det och inte tänker ta det längre kanske han vaknar upp lite. Kanske tar det lite att få höra att de nära och kära inte klarar av att bli kränkta gång på gång och att de även är oroliga för hans hälsa. Att hamna i slagsmål är allvarligt. Det är inte peanuts att hamna i slagsmål. En smäll på fel ställe och man kan vara invalidiserad för livet eller värre.
 
Sv: Vart vänder man sig..

Säger som många andra: det första steget är väl att omgivningen säger ifrån och förklarar att de inte vill umgås med honom när han är berusad eftersom han blir elak. Han kanske inte tycker att hans beteende är ett problem, men om andra är uppriktiga och säger att de far illa av det och inte tänker ta det längre kanske han vaknar upp lite. Kanske tar det lite att få höra att de nära och kära inte klarar av att bli kränkta gång på gång och att de även är oroliga för hans hälsa. Att hamna i slagsmål är allvarligt. Det är inte peanuts att hamna i slagsmål. En smäll på fel ställe och man kan vara invalidiserad för livet eller värre.


I bästa fall så kan personen ta det till sig. Men förnekelsens sjukdom lär nog göra att personen inte tar det till sig, det är ju nån annan det är fel på. Skulle jag tro
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp