Vart vänder man sig..

Fibusen

Trådstartare
Om man tycker att en familj behandlar sin hund fel,men det ej är ren misskötsel? Kan man öht göra något?

Sv: Vart vänder man sig..

Du gör som så att du bakar en kaka och tar en eftermiddag då du sätter dig ner och fikar med familjen och berättar om dina känslor.
Så kanske de kan förklara, fundera och kanske ändra sig?

Man kan ju ta kontakt med djurskyddsinspektören så får de kolla upp detta...
Är det misshandel(?) kan man väl polisanmäla händelsen...

Hunden är av en (rätt ovanlig) ras som måste få jobba,(och det får den inte göra) är en slags fågelhund. Korthårig,och den sitter ute i hundgård,och idag har den skrikit (ja,skrikit!!!) hela dagen,och jag funderar på om den fryser (blötsnö hela dagen) eller om den bara gör det av ren understimulans... Hunden bor en bit ifrån (ca 600-800 meter kanske) och ändå så hör man henne väl..

Jag kan inte se att den har något att gå in i,mer än att gå upp på trappen,men dom har staket runt hela gården,så det kan gott och väl ha en koja bakom huset,eftersom man inte kan se det från vägen.

Har pratat tidigare med ägarna,men tji fick jag! Hunden kunde inte vara inomhus av den enkla anledningen av att när hon är hemma själv tuggar hon sönder saker...:crazy: Hunden sitter fortfarande ute även efter att jag pratat med dom,så det hjälpte inte.

Japp... Har du erfarenhet av dom? Då kanske du kan svara på om det är ok för denna ras att leva så här? Har ingen aning om hur tåliga för väta och kyla dom är,om dom verkligen klarar av att vara "utehund" en del av dygnet?

Testa och prata en gång till, och meddela dem att det måste bli ändring annars kommer du kontakta kommunen.
Och allt med god ton.

Eller kontakta kommunen och få reda på vad som gäller.
Vi skikade en hel del till grannen om vad som gälde, efter flera års samtal med dem.
Deras hund skällde konstant. Vilket inte vi godtog och de ansåg att vi skulle finna oss i.
Men efter det tystnade hunden.

Ring eller maila din kommuns djurskyddsavdelning eller miljövårdsavdelning (kolla i telefonkatalogen eller på Nätet). Du kan vara anonym om du vill. Mailar du får du förmodligen svar.
Det finns numera regler om hur man får hålla hund, speciellt om den hålls utomhus hela tiden. Dessutom får en hund inte sitta och skälla/yla halva dagarna, då räknas det dessutom som störande.
Landet kryllar av utslängda, bortkastade hundliv och kan någon göra något för en enda av dem är det värt en stjärna på himlen! Lycka till!! Händer inget så maila/ring igen!

Det är självklart inte okej, men jag har 2 själv och de gapar ihjäl sig om de lämnas så, så jag förstår att den hunden beter sig så.

PMa gärna namn på dem som äger hunden, kan tänkas att jag vet vilka de är och kan ta ett snack med dem. Det är inte okej att ha det så.

Såg att du svarat nu! Tack! :bow:

Helst så skulle man ju vilja lösa det öga mot öga,men jag vet inte om det kommer att gå... Grannen till dom har också sina hundar ute (men dom hundarna klarar klimatet utan problem),så det kan ju hända att dom trissar varandra och det kanske låter värre än vad det är...

Hur som helst,ifall det är samma sak i morgon så ringer jag kommunen,så får dom åka ut och kolla! Kan som sagt inte göra intrång på gården för att se om hon har nån koja... Vill ju inte göra en höna av en fjäder.

Var ett tag sen jag hörde henne nu,men tyckte bara det var extra hemskt idag när det varit blötsnö hela dagen....

Senast ändrad:

Som sagt, jag vill gärna veta vem det är :D

Mina hundar kommer från Dalarna så jag känner ganska många däruppe som har rasen. Men vissa är bara hopplösa...

Tja, jag har ju 2 stycken själv och vet hur de är. Dessutom finns det ganska många såna i Dalarna eftersom det finns minst 2 uppfödare där... Kände dessutom igen "skrikandet" som är ganska rastypiskt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 580
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka