Vårtecken = hundbajs överallt.

Sv: Vårtecken = hundbajs överallt.

Fast med tanke på dessa otroliga mängder hundskit borde det finnas någon av de som beter sig så här på buke? Det är inte en eller två högar det handlar om.

Har tänkt på detta väldigt mycket de senaste dagarna. På ena sidan av gatan har de plogat trottoaren hela vintern, där går det att gå. På den andra sidan har de inte plogat så det har bara varit en upptrampad stig på den sidan. Där går inte att gå nu, det är hundskit precis överallt. Och överallt annars där det inte är folk runtikring precis hela tiden.

Här hemmavid är det faktiskt inte alls så farligt, och med tanke på snömängden vi haft i år kan jag inte klandra den som inte orkat klättra över plogvallarna varenda gång om man har en sk 'djupsnöskitare' - å andra sidan har vi någon halvmeter kvar innan vi verkligen får se vad som göms i tö.
Återkommer om någon månad. ; )

Jag tror faktiskt att rätt många av dem som hävdar att de naturligtvis plockar upp om hunden skiter mitt på promenadenvägen, men inte om det är "i skogen" får bära hundhuvudet(men gud, skjut mig någon, jag har blivit göteborgare... :eek: ;) ). Jag är övertygad om att det finns många som räknar minsta lilla skogsdunge som "skog" medan jag anser att det t ex här i Stockholm med närförorter i princip inte finns något som är så mycket skog att det är ok att lämna kvar hundskit i det - de lite större naturområden som finns är så hårt använda av både hundägare och andra friluftsmänniskor att det ändå är stor risk att någon hinner störas av skiten innan den förmultnats om den inte hamnat på ett väldigt svårtillgängligt ställe. Jag plockar upp så fort jag inte ser det som helt orimligt att NÅGON(hundägare som gillar att traska runt i terrängen/förskolebarn som knappast går på stigen hela tiden/vitsippsplockare osv) riskerar att klampa i det min hund klämmer ur sig.

...och naturligtvis är jag inte så perfekt som det kanske låter. Nog har det hänt vid enstaka tillfälle att jag inte plockat upp när jag kanske borde - det har varit mörkt, hunden har satt sig tio meter från stigen i djupsnö osv. Men det har rört sig om en handfull tillfällen på snart sex års hundägande och jag har varit minst sagt pinsamt medveten om att jag allt varit lite för lat.

Ja jag kan ju erkänna här då, att min ena, den sk "djupskitaren" som går 4-5 meter ifrån när han ska skita, gärna in under en buske, att han plockar jag sällan efter. Är vi däremot någonstans att där han inte kan vara lös och således inte komma så långt bort, det hamnar illa till ändå som te x runt lekplatser, dagisplatser eller bara ställen där folk kan få för sig att gena, ja då plockar jag givetvis upp efter honom!

Lilleman, som ska skita så att alla ser det, gärna högt uppe på grenar, snöklumpar och sluttningar, ja han plockar jag givetvis efter, även då vi är i skogen då han har en tendens till att sätta sig på stigen.

Har tänkt detsamma. Grymt irriterande att se allt bajs! Jag och sambon är alltid jättenoga med att plocka upp, och visst händer det att man någon gång ibland har glömt hundbajspåsarna, men då tager man vad man haver; har använt allt från kvitton, upphittade påsar till löv för att få undan skiten.

Tycker för övrigt det är väldigt jobbigt med hundskiten som ligger på just våran gata, känns som grannarna automatiskt måste tro att det är våran lille hund som går och skitar ner så mycket.. Så jag får dåligt samvete fastän de aldrig är vi som bajsar ner.

Satt på en förfest och diskuterade hundar, då en killes sambo säger "Näh jag plockar aldrig upp, det är ju inte min hund och bajs är äckligt!". Jag satt bara och gapade. Önskar att jag gett henne någon replik men jag var helt enkelt för chockad. Sådana människor borde få betala dyra böter.

+1
Jag plockar inte heller alltid upp efter min när jag är i "byn" och går med honom. Han är en "buskskitare", han trasslar sig in mitten av ett tätt buskage och dansar bajsdansen (dvs snurrar 17 varv i hypertempo innan han sätter sig) sätter sig där. Skiter han nånstans där jag kommer åt att plocka upp gör jag det.

*delvis kl*

Jag hävdar att det inte krävs många knäppa hundägare för att det ska bli grisigt.
Jag tror faktiskt att de flesta plockar upp efter sig.
Tänk er att det är två hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. De rör sig inom ungefär samma område varje dag och hunden skiter kanske 2 gånger om dagen. På en vecka blir det 14 bajshögar per hund och ett dumhuvud kanske har två hundar. Det blir snabbt mycket skit!

Att hävda att jag inte plockar upp trots att jag säger att jag gör det gör mig irriterad. Här lämnar man barnvagn på stigen och pulsar ut bland buskar och snår för att plocka. Ibland trampar jag själv i annan skit och inte sällan gör mina hundar det. Jag har ryggen fri så kommer nån fram och skäller på mig för något andra hundägare gör så blir jag förbannad. Är så trött på att behöva ta skit för saker som andra gör.

+1
Jag plockar inte heller alltid upp efter min när jag är i "byn" och går med honom. Han är en "buskskitare", han trasslar sig in mitten av ett tätt buskage och dansar bajsdansen (dvs snurrar 17 varv i hypertempo innan han sätter sig) sätter sig där. Skiter han nånstans där jag kommer åt att plocka upp gör jag det.

Kul när din hund bajsar där nästa gång. Då trampar han i hundskit som du sedan får hem på köksgolvet...

Skulle kunna hända, men de gånger om året jag knatar med hunden inne i byn är lätta att räkna på fingrarna. Och jag kryper inte in ett stort tätt buskage där jag måste knö mig fram på alla fyra, samt att jag förmodligen skulle lyckas fastna.
Och jo, även jag plockar upp bland buskar och snår, men inte just i hundens favoritbuskage. För där kommer jag inte in. Du får gärna kalla mig hänsynslös om du vill. Gärna för mig.
För övrigt så bor jag en bra bit ut på landet, så jag får min beskärda del av smuts på köksgolvet i vilket fall. Lera, grus, löv, granbarr, halm, hö, hästskit och snart kommer de lägga ut flytgödsel på åkrarna också, så SKIT på golvet får jag ändå. Men det gör mig inte speciellt mkt, jag har en bra dammsugare och en bra skurmopp. Och tapeter som är lätta att torka av i hall och kök. Hunden i fråga badar nämligen flera gånger om dagen i en bäck som rinner bakom huset.

Senast ändrad:

Vi bor på så olika ställen. Det är därför det blev konstigt för mig.
Jag bor inne i stan och här har jag hört hundägare som inte tycker att de behöver plocka upp inne i buskarna och skogspartierna eftersom ingen går där.
De tänker inte på att även om inte de går där så går hundarna där och ibland leker även barn i de här buskagen.

Jag förstår inte det där heller, det är så satans vidrigt att jag kräks.
Extra "härligt" är att i skogen här så är det bajs på stigarna också... Min lilla tik uppskattar det INTE för hon kan knappt ta sig fram utan att vada i det. :mad:

Förra året så skrev jag ut 2 st A4 papper där jag vänligt men jävligt bestämt bad folk plocka upp efter sina hundar, dessa hände jag upp på vardera träd vid dom två större ingångarna till skogen, kompletterade detta med att också hänga upp en ny rulle med bajspåsar. För att underlätta om någon "glömt" ta med sig påsar....

Tog inte många dagar innan lapparna var nedrivna och slängda på marken, men bajspåsarna hade de tagit. Jävla svin rent ut sagt.:mad::cool:

kl

Här inne i byn ser jag inte så mycket skit, men går jag bortåt ca 1km så kommer jag mot en skog, där vid brofästet längs hela gräskanten ligger numera en hel del skit, det ser vidrigt ut.

Inne i skogen nu när snön smält ligger en hel del hundskit på stigarna, man kan väl ta en pinne och hiva ut det i skogen, inte så svårt!

Jag tar inte upp skit i skogen, eller ute på gärdet här utanför, men skiter han på olämpliga ställen så tar jag upp.

Har alltid skitpåsar i jackfickan.

Ungefär samma här vad jag bor. Dock inte så farligt. Jag är uppväxt med hundar och hundskit så jag bryr mig inte om ifall det ligger hundskit mitt på trottoaren som kommit fram nu efter snön.
Jag plockar alltid upp efter mina hundar, händer dock att jag glömmer påsar, ta fel jacka och tror sen att det ligger bajspåsar i den jackan, eller så ha jag inte plockat ner tillräckligt med påsar. Tycker det är jätte pinsamt att stå där och hunden skiter och så inser man att man inte ha bajspåsar. Folk på avstånd kan ju omöjligt veta att jag hade plockat upp det om jag bara hade haft bajspåsen med mig. Nej fy så pinsamt! Men detta händer dock inte ofta tack och lov. När det väl har hänt så har jag varit stressad eller haft tankarna på helt annat håll och brukar komma på efter ett tag att jag glömde påsarna hemma. När jag väl inser att jag har glömt påsarna hemma så brukar jag ta sånna vägar där det finns skog eller andra ställen där människor inte gå så är risken mycket mindre att en stackarns människa stiger i skiten.
Som sagt jag bryr mig inte om hundbajset som nu dyker upp, men jag respektera andra och vet att andra tycker inte som jag.

Måste bara inflika att jag har tom bajspåsar i jackan när jag går ut med min katt i koppel trots att hon vägrar att ens kissa annat än i sin låda :p

Men jag tycker också det är så jäkla äckligt med all hundskit överallt. Hur svårt kan det vara liksom?

Jag plockar upp efter vovve, men tyvärr verkar jag vara rätt ensam om det i närmaste området.
Funderar nästan på att plocka upp andras skit om det är så att min vovve bajsar i närheten, men samtidigt så känner jag att varför ska jag göra det?

Annars har vi ju den skojiga varianten att folk har plockat upp bajset i påse - och slängt påsen på backen, gärna alldeles i närheten av en soptunna.:crazy: (Och jag lovar att de garanterat "tappar" påsen med flit)

Så gör jag. Bajsar min hund i närheten av nån annans skit tar jag bort båda. Däremot tar jag inte upp efter andra bara "apropå", det ids jag inte. Om jag glömmer påsar eller de tagit slut (det händer tyvärr, om än sällan) så försöker jag gå tillbaka nästa promenad och plocka upp.

Och nej, inte heller hundägare (de flesta iaf) tycker det är trevligt att gå runt i skit :grin:

Kl*

Sådär, nu har jag skrivit ut ett gäng trevliga lappar som på ett humoristiskt sätt uppmanar folk att plocka upp efter sin hund. Min sambo ska plasta in dem och sen ska jag sätta upp dem på väl valda platser. Något tips på hur jag ska sätta dem för att folk inte ska ta ner dem? Ska jag fråga människor om jag får sätta upp dem på deras staket kanske?

Som duktig bajsplockare blir jag irriterad när jag ser hur många som inte tar upp efter sin hund och tänkte uppmärksamma folk på hur äckligt det är med hundskit, för många verkar inte förstå det....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 516
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 412
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 358
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka