Vårtecken

Tjuvstartade förra helgen genom att gå upp på ett fjäll och kunde då se solen! Så jag vet att den finns kvar :)


Jag hade nog inte överlevt i mellansverige... I perioder är jag knappt vaken alls, men jag vänjer mig, och jag gillar mörketiden, den är verkligen speciell. Mörker i Sverige upplevde jag bara som trist.

Det är en djävla skillnad på mörkret nere i landet och i norr.

Här nere är det bäcksvart...
 
Det enda vårtecken jag sett ill än är att det blivit svarthalka på gången ner till pannrummet. Börjar alltid i januari/februari.:crazy:

Väntar ivrigt på att få höra fåglar. Det finns massor av fåglar runt huset eftersom jag har skog plus en gravt övervuxen salixodling invid tomten. Aldrig tidigare bott med så många pippisar inpå.
 
Tjuvstartade förra helgen genom att gå upp på ett fjäll och kunde då se solen! Så jag vet att den finns kvar :)


Jag hade nog inte överlevt i mellansverige... I perioder är jag knappt vaken alls, men jag vänjer mig, och jag gillar mörketiden, den är verkligen speciell. Mörker i Sverige upplevde jag bara som trist.


Men vänta, går du o klättrar fjäll i mörkret?!
 
Men vänta, går du o klättrar fjäll i mörkret?!
Så mörkt är det ju inte :) Fast eftersom vi bara har några timmar ljus per dag så har alla bra pannlampor och är ute som vanligt. På kvällarna ser man pannlampor på flera kilometers håll uppe på fjällen!
En bild från förra helgen med årets första sol.
31513963293_a760e2e230_z.jpg
 
När jag såg den här tråden var jag tvungen att gå ut och kolla i rabatterna - och se på katten - där var den ju!
[URL=http://s39.photobucket.com/user/stalltarga/media/_20170122_110441_zpsdqcmvkfu.jpg.html][/URL]
M a o - dags att börja vårstäda rabatterna. Fast sådär tänker jag varje år när de första vintergäcken börjar titta upp. Och sen kommer det alltid ett bakslag i februari med vinter och isande kyla. Som jag hatar...
Bor i södra Skåne.
 
Jag hade iofs knopp i julrosen redan för några veckor sedan. Men plantan ligger under en dm snö nu så jag tänker inte gräva fram den. Den får komma fram på naturlig väg
 
När jag körde ved till pannrummet under eftermiddagen hörde jag en fågel som kvittrade envetet. Det är ingen talgoxe - så mycket har jag googlat mig fram till. Det är ett lite smattrande, knackande läte Men det är nytt för säsongen så det är väl nån form av vårtecken?
.
jag är urusel på fåglar. Jag fick en flora i handen av min far. Ingen fågelbok. Ingen av mina föräldrar visste ett skvatt om fålar och jag hade aldrig något eget intresse för att lära mig. Ser jag dem kan jag skilja på dem men läten - näe. :(
 
Nässlorna bränns redan. Fick jag erfara, när jag inte kunde hålla mig från att börja fixa och dra bort ogräs där det inte blev höstgrävt i fjol.
 
Mellersta Sverige. Hör massa fågelkvitter på morgonkvisten och snödropparna är framme. Solen känns lite värmande när den väl är framme och snön börjar töa. :up: Den friska fläkten bär med sig en doft av vår också. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Det är väl dags för en tråd om vårtecken? Hur långt har våren kommit hos dig? Jag hörde talgoxen sjunga sin vårlåt nyss. Så härligt!
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 415
Senast: pepp
·
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
777
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 059
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp