västgötaspets

Fiorano

Trådstartare
Söker lite info och tankar kring denna ras:). Verkar inte vara särskilt vanlig längre? Förr tyckte jag att det vara vanligt att se tjocka pälskorvar med diverse pensionärspar men är ytterst sällsynt nuförtiden.

Har kollat runt lite men inte hittat mycket. Har bara träffat två stycken vs men båda har varit lugna, trygga och mycket kloka hundar. Vad tror ni om en vs tillsammans med en jrt? Vart ligger dom i pris?

Sv: västgötaspets

Även jag har en västgötaspets, en hane på just över året. Håller med om att de inte är så vanliga, iaf inte här uppe. Vet att det finns endel aktiva västgötar och inte bara pensionärs tjockisar. Har för mig att det var med en västgöte på agility sm i år som hamna på prispallen i lag-klassen samt att det var en som hade kvalat till lydnads sm.

Min västgöte är väldigt enkel att ha och göra med och har inte krävt särskilt mycket uppfostran. Kan ha han lös överallt, även när man möter andra hundar.
Han är heller inte särskilt skällig som endel kan vara, skäller endast när han vallar. Han kan vara lite blyg på nytt folk men när han väl lärt känna dem, efter typ 10 min, så vill han gärna sitta i knäet och bli kliad.
Enda negativa är väl att han kan ha något svårt att slappna av när det är mycket som händer runt omkring. Han är även extremt mammig och måste hålla kolla på mig hela tiden. Om någon annan håller i honom och jag går därifrån så står han och gnäller och är rätt så okontaktbar.

Han är väldigt aktiv och gillar att träna och följa med överallt. Han kan bli väldigt dryg om han inte får göra något på några dagar :p
Planerna är att jag ska börja träna agility och har även tänkt att han ska bli min blivande eftersökshund.

Här är min Malte :)
31784262.jpg

31784263.jpg

Min inhysing har en väldigt glad och charmig Västgöraherre.
Det verkar vara en mycket trevlig ras.

min bästa kompis när jag var liten hade en västgötaspets. jag spenderade inte så mycket tid med hunden, men det jag upplevde var att hon var väldigt lugn och behaglig i sättet. min kompis pappa hade tränat någon form av bruks med henne, men "bytt om sig" till en bordercollie när västgöten började bli lite gammal...
kompisen har nu själv en liten västgöte på snart två år, men jag har inte träffat min kompis irl på evigheter, så jag kan inte uttala mig om honom

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 671
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 004
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 896
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 357
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka