Vatten som fryser i stallet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bullfia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 034
B

Bullfia

Blä. Idag hade vattnet frusit i stallet o det är bara slutet på november...
Vet man kan köpa nån eltråd som man kör ner i röret...är det någon som har någon erfarenhet?
Är det dyrt?
Eller finns andra käcka tips?
Bära vatten är ju bra träning visserligen men ganska jobbigt....speciellt när det skvimpar ut på benen....

Sv: Vatten som fryser i stallet

Bullfia skrev:
Blä. Idag hade vattnet frusit i stallet o det är bara slutet på november...
Vet man kan köpa nån eltråd som man kör ner i röret...är det någon som har någon erfarenhet?
Är det dyrt?
Eller finns andra käcka tips?
Bära vatten är ju bra träning visserligen men ganska jobbigt....speciellt när det skvimpar ut på benen....

föröska isolera röret istället ,
elkabel/värmekabel ska du inte köra ner i röret, får du minsta skada på isoleringen blir vattnet strömförande eller blir kortis,

vi har vattnet utanför stallet och när det började frysa så satt vi en värmefläkt inne i sadelkammaren som värmer ledningarna (som går där inne) nu fungerar vattnet hela tiden! :)

Det finns värmekabel som är gjord för invändig montering i vattenledningar!:banana:
Går nog att få tag på lite varstans ex. nordpost, bole, clas olsson m.fl.

Jag hade värmekabel som vi satte på efter att ledningarna var dragna så vi lindade dem utanpå och isolderade runt sen. Fungerade fint, men skall installeras med jordfelsbrytare om du inte har det sen tidigare!

Jag har en sån som ligger i röret tillsammans med en "frostvakt" som startar den när det blir för kallt.
Men sen kan man ha cirkulerande vatten oxå.....

Har ingen aning om pris m.m. eftersom jag inte har något med "stall grejer" att göra. Men vi har en värmeslinga i vatten röret till stallet:D Jag vet inte om den går utan på eller i samma rör som vattnet, men det fungerar bra och vi slipper att vattnet fryser.
Dessutom så värmer det vattnet lite lite grann så det är inte iskallt:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 916
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 621
Senast: mackan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 865
Senast: Luleå
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka