det är väl olika.... beror ju mycket på om de äter hö eller ensilage också... men iaf så dricker mina:
Vinter(hö)
*nr 1 & 2, ca 15-20liter/dygn, (4 resp. 6kg hö)
*nr 3, ca 10-15liter/dygn, (8-10kg hö)
Sommar
kanske 5 liter/dygn/häst. de får väl i sig tillräckligt via gräset antar jag...
 
10-15 liter till 8-10 kg hö låter också lite. Den som äter runt 10 kg hö i vårt stall drar i sig 40 liter om dagen!
Visst dricker de mindre på sommaren pga att gräset innehåller mycket vatten.
 
Min dricker mer på sommaren, eller iaf lika mkt som vintern. Ca 30 liter/dygn sommar och ca 20 liter/dygn vinter.

Därför jag undrade vad som var normalt.
 
Skulle tippa på att våra dricker runt 25-30 l nu vintertid. Welano dricker nog lite mer. Sommartid har det hänt att de hinkat i sig uppåt 60 l om det varit varmt och man ridit dem svettiga.
 
Jo det var det jag var ute efter, hur mkt dom BÖR få i sig. Men vet inte hur mkt man räknar med, men kanske är det runt 50 liter/dygn.?
 
vet att det är lite... men han verkar ej vara uttorkad eller så... han har 20liters spann både i hagen och i boxen och jag byter varje dag. och det är samma vatten som vi dricker inne så det borde ju inte vara dåligt...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag bor i en villa på landet. Ungefär 100 meter från mitt hus går tre mustanger i en väldigt stor hage. Dock har denna hage på...
2
Svar
32
· Visningar
3 615
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag drömmer just nu om en resa till Sicilien. Bara jag, bo på ett litet personligt hotell bortom turiststråken, invid havet där jag kan...
Svar
15
· Visningar
662
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp