Bukefalos 28 år!

T

Thindra

Hur får man en häst att dricka mer vatten? En häst i stallet dricker otroligt lite vatten / dygn. Jag har länge misstänkt detta, så nu har vi noga mätt hur mycket han dricker. Har vi tur får han i sig 3-4 liter :eek: !! Jag förtår inte detta, det konstigaste är att han verkar må bra. Äter bra, använder sin saltsten ser ut att må bra och är i gott hull. Har aldrig tidigare sett en häst dricka så lite, han äter kanske mycket snö :confused: .
 
Ljummet vatten brukar smaka bättre än kallt. En näve betfor eller en skvätt melass i vattenhinken brukar ju heller inte föraktas :d
 
Man kan testa med lite äppelcidervinäger eller äppeljuice eller apelsinjuice i vattnet. Fungerar bra på den hästen i vårt stall som inte dricker så bra. :banana:
 
Blanda extra vatten i kraftfodret. Funkar givetvis bäst på sånt foder som ska blötläggas typ betfor, vetekli, lucernpellets...
 
Så var min ponny tidigare, tack och lov har han börjat dricka ordentligt nu. Det började när han flyttade till oss, han gillade nog inte smaken på vattnet, vi har egen brunn. Vattnet är kontrollerat och det är "tjänligt för människa" eller vad det hette :crazy:
Vi provade med äpplejuice i vattnet, betfor i vattnet, extra blöt betfor, allt utan resultat. När det blev frysvarning i stallet (ute-boxar), började vi ge ljummet vatten och då började han dricka. Nu dricker han minst 10 L/dag, oftast mer. :bump:
Vi fick också tipset att strö salt på höt, så att han skulle känna törst mer och då dricka mer, men det provade vi aldrig.
Vi ger fortfarande ljummet vatten och kommer väl fortsätta med det även när det blir varmare. Men det sägs ju att varmt vatten inte är lika nyttigt som kallt, någon som vet?? :confused:
 
Har du vattenkopp eller hink? Mitt råd är att ha en hink med ljummet vatten, för hur tråkigt är det inte att dricka isande kallt vatten när man redan fryser? Du kan testa att hälla lite äppelcidervinäger eller lite melass i vattnet. Äter han hö eller silage? Silage innehåller mer vatten och hästen dricker inte lika mycket då.
 
Man har forskat om hästars drickvanor och kommit fram till att dom vill helst dricka från en stor vattenspegel. Dvs hästen dricker bättre från ett badkar än en vattenkopp. Så kanske prova med en hink med större diameter?
 
I hans box finns det ingen vattenkopp så han dricker ur en murarhink modell större. Varje kväll fyller jag på hans hink med ljummet vatten (eftersom att stallet är ganska kallt), men vattnet är oftast inte ens rört på morgonen.

Han äter vanligt hö. På kvällen när han får sin betforgiva är den ordentligt blöt, och det tycker han inte heller om, han gillar när betforen inte ligger i överflödigt vatten. Dock har han tömt krubban på morgonen så det vattnet dricker han upp.

Han är ganska nyinflyttad så det kan ju vara så att han inte gillar smaken på vårat vatten. Vi har oxå egen brunn. Har gjort allehanda tester. Det påvisades att vi har agressiv kolsyra i vattnet, så filter är installerat och nu är vattnet jättbra!

Är det inte konstigt att han ändå verkar må bra, på så lite vatten?


Men jag ska prova att smaksätta vattnet efter era tips :D !

Tack :bow: .
 
Angående temperaturen på vattnet, så är ljummet vatten det bästa för hästarna då kallt vatten kan orsaka kolik. Dock fäller rören ut mer avlagringar när du spolar med varmt vatten jämfört med kallt. Därför sägs det vara bättre att värma vattnet istället för att tappa ur det varmt.
 
Synd att jag känner mig lite för lat för att värma vattnet åt honom då... :crazy:
Men avlagringarna beror väl lite på vad man har typ av rör också? Vad jag vet har vi inte kopparrör, åtminstone inte inne i stallet, vad som leder från brunnen och in har jag ju inte en aning om...
 
Jag har funderat på om det är farligt som jag har det :confused:

Jag har elledning på mina vattenrör och vattnet blir då ljummet MEN jag har funderat på om hästar kan få Legionärssjukan då vattnet inte värmts upp till 75-80 grader.
 
Hur är det med vatten ute på dagarna. Vissa nätter dricker våra hästar nästan ingenting.
De dricker nästan alltid mest ute.
PL
 
testa att lägga morotsbitar i vattnet. vissa hästar tycker att det är jättekul och slafsar samtidigt i sig en massa vatten, andra fattar ingenting. testa också ljummet vatten, fölet i vårt stall dricker endast ljummet vatten nu på vintern, kallt går inte för sig. :d
 
Lite svettdrivande träning brukar resultera i en törstig häst. Och vältränad... :)
Håller för övrigt med övriga inlägg. Ljummet, kanske smaksatt vatten, extra blöt betfor.
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 294
Senast: super
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 752
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp