Vattenfontäner!

transmission

Trådstartare
Är på gång och ska köpa en vattenfontän till mina skatter (:D) men känner mig lite lost. Det finns ju ett gäng olika modeller, men är det någon som är bättre eller sämre? Har ni någon, och vad för modell i så fall? Är ni nöjda? :)

Mina katter har aldrig velat dricka ur kranen, är det kört då? Ska man i så fall satsa på en utan "vattenfall" eller är det helt individuellt? Förstår att det inte finns några garantier men den ena katten behöver verkligen dricka bättre.
 
Sv: Vattenfontäner!

Vi började med en Catit fontän. Fungerar bra, dock tyckte jag att pumpen geggade ihop lite väl snabbt men jag vägrade iof att använda filtret till fontänen eftersom det släppte partiklar från den.

Så vi köpte en Drinkwell Original som katterna tycker om, däremot har vi så stora katter så vi måste typ palla upp den högre för att katterna ska tycka att den är bekväm att dricka från.
Har även en liknande den från Drinkwell men denna är från Freshflow.

Skulle jag köpa en fontän nu skulle jag välja en som inte är i plast däremot. Framförallt för att om du själv ställer ut skålar, en i glas och en i plast och båda med vatten i så väljer katterna garanterat den som är i glas framför den i plast.
 
Sv: Vattenfontäner!

Jag har en raindrop fountain. Den är av porslin, tvådelad och lätt att rengöra. Går att köra i diskmaskin. Den gillas starkt av katterna och jag gillar den hyfsat neutrala designen. Den finns i svart också om man föredrar det.

Gillar man inte ljudet av porlande vatten bör man dock satsa på en annan variant.
 
Sv: Vattenfontäner!

Jag hade en cat-it som var helt hopplös att hålla ren och alltid brummade om katterna kom åt kupolen. Nu har vi en likadan som Sol fast i rostfritt. Mycket bättre, men vi har haft ihjäl en pump genom att katterna slet sina leksaksmöss i bitar och la i vattnet. Blev lite ludd i pumpen och det gillade den inte :eek:
 
Sv: Vattenfontäner!

Tack för era svar! Ingen i plast alltså, och inte heller en CatIt. Det är med andra ord värt att lägga pengar på en dyrare modell?

Och det här med rengöring. Är det krångligt att avkalka fontänerna? På många beskrivningar står det att dom ska avkalkas med 2-4 veckors mellanrum.

Den där raindrop-modellen har jag tittat lite på, men det står i vissa recensioner att den låter mycket? Tycker ni också det? Det är visserligen svårt att avgöra vad som är mycket eller lite eftersom alla tycker olika men på ett ungefär? :p
 
Sv: Vattenfontäner!

Ljudet vänjer man sig vid. Många brukar säga att de kan bli kissnödiga av ljudet av fontäner som rinner mer öppet som Drinkwells fontäner. Just ljudet av rinnande vatten...
Jag slängde in mina fontäner i diskmaskinen en gång i veckan och gjorde rent pumpen för hand.

Har ingen fontän igång just nu pga att de är i någon flyttlåda någonstans.
 
Sv: Vattenfontäner!

Ljudet är en vanesak. Till en början störde jag mig lite på det, men jag vande mig snabbt.

jag har inte avkalkat någon av mina fontäner (har en Drinkwell i plast på några år också), men så har vi mjukt vatten här. Kan dock inte tänka mig att det är svårare att avkalka en fontän än en kaffebryggare. Man ska väl komma ihåg att skölja igenom den ordentligt med vatten efteråt bara.

Jag betalade 400 kr för min raindrop-fontän och det är den lätt värd.
 
Sv: Vattenfontäner!

Ursäkta att jag kapar tråden litegrann :o men jag har också funderat på att köpa liten fontän till min Alice - är lite hispig då min förra katt dog av att hennes njurar kollapsade och det hjälpte säkert inte att hon inte drack särskilt mycket vatten.

Och jag har tittat på en såndär drinkwell original då hon har gillat att dricka från kranen men gillade inte att hon blev blöt av det. Men om det är bättre med glas än plast finns det något liknande som drinkwell men i glas?
 
Senast ändrad:
Sv: Vattenfontäner!

Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll för att det är plast eftersom man har ett filter som samlar upp smuts och andra partiklar så det ska smaka fräscht.
 
Sv: Vattenfontäner!

Okej, avkalkningen kanske inte är så viktig då, vi har också mjukt vatten. :) Hur ofta byter man filter?
 

Liknande trådar

R
Övr. Katt Chefen här hemma har bestämt att man bara kan dricka vatten ur duschen när den droppar så det rinner längs väggen…. 🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️😅 Det...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: G-uldlock
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
301
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 347
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp