Vattenmätning vid flera hundar

snorp

Trådstartare
Nån som har nått bra tips hur man enklast mäter hur mycket ena hunden dricker när man har flera hundar?

Tipsen hittills är:
Att dela av hemmet och ha hundarna uppdelade.
Ha vattenskålarna på bänken och servera hundarna ur olika skålar.
 
Vi började med att mäta vattnet löpande. Om Skrället drack mätte vi hur mycket det var kvar och fyllde upp till förutbestämd mängd, om Terrorn drack så fyllde vi bara upp. Funkade med våra hundar som inte drack så ofta.
Funderade på att göra markeringar i vattenskålen, för att göra den till ett mått i sig själv (alltså markera varje dl som i en literskanna, utifrån våra hundars vattenkonsumtion/dygn). Då hade det gällt att skriva upp hur stor vattenmängden var innan han började dricka för att veta hur mycket han fått i sig så det var inte så mycket mindre krävande än att mäta löpande och fylla på.
Tillslut landande vi i att dela av hundarna.
De var ändå aldrig med varandra på dagtid och inte tillsammans oövervakade den här perioden. Mätandet varade dessutom bara i några dagar. Hade det varit men långsiktigt hade jag övervägt att testa att gravera/markera vattenskålen till ett mått.
 
Vi började med att mäta vattnet löpande. Om Skrället drack mätte vi hur mycket det var kvar och fyllde upp till förutbestämd mängd, om Terrorn drack så fyllde vi bara upp. Funkade med våra hundar som inte drack så ofta.
Funderade på att göra markeringar i vattenskålen, för att göra den till ett mått i sig själv (alltså markera varje dl som i en literskanna, utifrån våra hundars vattenkonsumtion/dygn). Då hade det gällt att skriva upp hur stor vattenmängden var innan han började dricka för att veta hur mycket han fått i sig så det var inte så mycket mindre krävande än att mäta löpande och fylla på.
Tillslut landande vi i att dela av hundarna.
De var ändå aldrig med varandra på dagtid och inte tillsammans oövervakade den här perioden. Mätandet varade dessutom bara i några dagar. Hade det varit men långsiktigt hade jag övervägt att testa att gravera/markera vattenskålen till ett mått.
Smart att mäta och fylla på allt eftersom de dricker under dagen.
 
Vi hade turen att ha hundar i olika storlek så vi kunde ordna så att ena hunden alltid hade tillgång till vattenskål (som vi mätte) och den andra erbjöds vatten kontinuerligt under dagen.
 
Vi hade turen att ha hundar i olika storlek så vi kunde ordna så att ena hunden alltid hade tillgång till vattenskål (som vi mätte) och den andra erbjöds vatten kontinuerligt under dagen.
Hundar ska ha fri tillgång till vatten. Det är ett lagkrav :)
 
Hundar ska ha fri tillgång till vatten. Det är ett lagkrav :)
Och absolut ett bra sådant. Men ibland måste man tänka på den större bilden. Det var en kort period på några dagar för att utreda sjukdom och alternativet hade varit att stänga in en av hundarna i köket under hela dygnet. Är vi ute har de inte heller fri tillgång utan erbjuds om det är varmt. Så praktiskt blir det ingen skillnad.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp