Vattenmissbruk?

toughcookie

Trådstartare
Av olika anledningar så har jag precis blivit med boxer. Den här killen har en hel drös med problem och de flesta av dem bedömmer jag kommer ur stress.
Han är 11 månader och i sitt femte hem så trygghet är inget som finns i hans register.

Jag är övertygad om att kliandet, flåsandet separationsångesten osv kommer att ge sig när han får lite ramar och när han fattar att han faktiskt hör hemma hos oss.

Men det som bekymrar mig lite är hans vattendrickande, ger man honom fri tillgång så slutar han inte dricka, så fort han går upp i stress så rusar han till vattenskålen och ett par, tre liter drar han i sig lätt och fyller jag på skålen så fortsätter han.

Hur ska jag tackla detta? De här dagarna han varit hos oss så har han fått vatten efter maten (får han vatten samtidigt som maten så väljer han vattnet) och efter promenader och så givetvis några gånger därimellan.

Men det ultimata vore ju att kunna ha fri tillgång, inte minst för den andra hunden och katten.

Ska jag misstänka någon bakomliggande fysisk åkomma? Eller ska jag bara fortsätta som nu och ge honom vid valda tillfällen och hoppas att det ger med sig om han varvar ner?

Sv: Vattenmissbruk?

Är han genomgången av veterinär nu inför ert köp?

Jag skulle i första hand åka till veterinären och gå igenom honom ordentligt. Det är alltid skönt att veta att allt är som det ska. Är allt okej så vet du att det förmodligen är stressrelaterat och kan fortsätta jobba därifrån.

Övriga råd lämnar jag åt någon annan med mer erfarenhet..

Det låter ju rimligt att misstänka polydypsi, dvs. att hunden dricker för att den är stressad. Men eftersom du inte har haft hunden så länge så skulle jag ändå besöka veterinär för en ordentlig genomgång. Då får du ju också en bild av hundens hälsostatus i övrigt om den inte är genomgången av veterinär innan överlåtelsen.

Det här var en panikgrej att ta hem honom (hämtade sent i måndags kväll) så han är inte kollad sedan i somras.

Självklart ska han kollas av veterinär, vill bara ge honom någon vecka i lugn och ro först (har turen att ha en syster som är veterinär så hon kommer till oss för första checken). Sedan ska han genomgå en fullständig hörselkontroll och kastreras såsmåningom.

Men jag är iallafall inte helt ute och cyklar om jag tror att det i första hand är stressrelaterat? Enligt förra ägaren har han "alltid" varit hysterisk på vatten och det är bara att gilla läget...

Det kan säkerligen vara stressrelaterad, som redan skrivits, stereotypa beteenden kan se olika ut. Men jag skulle åkt och kollat upp honom hos vet, kan ju vara problem medn njurarna, eller någon form av diabetes. Better safe than sorry.

det kan ju vara som du skriver stressrelaterat, men som sjukvårdspersonal (ykresskada kanske man ska kalla det;)) hur är hans urinmängder??

det kan ju faktiskt vara så att han har diabetes!
eller några problem med njurarna...

jag skulle kontaktat veterinär..

såg att föregånde även dragit samma slutsats som jag;) så går det när man inte läser hela tråden:)

Senast ändrad:

Han kissar i mina ögon högst normalt. Visst har han dragit i sig tre liter vatten så får han svårt att hålla sig efter en stund.

Det enda vi har reagerat på är att han inte småskvätter, han kissar EN gång och det ordentligt om han har ro att stanna tillräckligt länge, annars ett par gånger per utetur.

Det skulle ju kunna ha och göra med att han inte är trygg? Finns ju liksom ingen anledning att kissa ut ett massivt stort revir om han inte är trygg nog att "försvara" det om det skulle behövts.

Med tanke på hans ålder, 11 månader, så är han kanske inte könsmogen ännu. Har han dessutom låg rang så kan det vara därför som han kissar allt på en gång, alt ett par gånger. Han har inget behov av att markera revir ännu. Lyfter han på benet eller kissar han som en valp?

Han blandar friskt, första morgonpromenaden så är det valpkiss men senare under dagen så försöker han lyfta på benet.

Vi är inte alls bekymrade över att han inte skvätter, räcker så bra med att gammeltiken ska stanna och markera överallt. Med tanke på hans "vattenmissbruk" så hade det varit mer oroande om han kissade hela tiden eller om han kissade lite och med dålig färg och lukt men på den sidan verkar allt normalt.

Fast polydipsi betyder väl bara att hunden (eller vem det nu gäller) har ett stort vattenintag, inte att det är för att den är stressad? Så har jag fattat det i alla fall efter alla vändor hos vetten med kiss- och drickproblem :confused:.

Till TS; efter att ha levt med en diabetessjuk hund och nu med en som har njurfel så sällar jag mig till resten av skaran, gå till vetten:). Det är ju lätt kollat om det skulle vara diabetes eller njurarna.

Lycka till med vovven!

Fast polydipsi betyder väl bara att hunden (eller vem det nu gäller) har ett stort vattenintag, inte att det är för att den är stressad? Så har jag fattat det i alla fall efter alla vändor hos vetten med kiss- och drickproblem :confused:.

Till TS; efter att ha levt med en diabetessjuk hund och nu med en som har njurfel så sällar jag mig till resten av skaran, gå till vetten:). Det är ju lätt kollat om det skulle vara diabetes eller njurarna.

Lycka till med vovven!

Du har uppfattat ordet korrekt.

Håller även med att TS bör ta hunden till veterinär, eller borde gjort innan den köptes iofs men det har inte med saken att göra nu.
Klådan kanske kan härledas till stress, men hudproblem kan även bero på ohyra eller ännu vanligare vara pga allergi, vilket en veterinär kan hjälpa er med.
Lycka till med hunden!

Min förra hund hade tillfällen då hon blev besatt vid vattenskålen, t.ex. om det kom besökare och stissade upp. Sade jag då ifrån gick hon och drack 3 liter vatten hastigt samtidigt som hon viftade frenetiskt med svansen och stod och tittade på gästen under lugg.
Hon var överlag en rätt stressad hund och drickandet satt ihop med det. När hon var lugnt drack hon inte mer än hon behövde. Någon form av överslagshandling skulle jag tro.

Visst kan man tänka sig att problemet är stressrelaterat, men man bör i första hand utesluta sjukliga orsaker till polydispin (PD anger bara ökad törst/vattenintag och säger inget om orsaken). En hund som dricker stora mängder vatten kissar naturligtvis också mer (polyuri) så länge vattnet inte avgår via tarmen, så urinmängden ger i det här fallet ingen ytterligare information.

Det finns många tänkbara orsaker till polydispi. Diabetes, njurar, sköldkörtel, binjurar, lever, urinvägsinfektion, prostatabesvär mm ger detta symptom.

Vid psykogent ökad törst, dvs ökad törst av psykisk orsak utan någon kroppslig sjuklig anledning, fås ofta en så kallad natriumwashout. Det innebär i princip att natrium sköljs ur njurarnas system varpå hunden inte längre kan koncentrera sin urin. Vattnet rinner bara rakt igenom. Natrium (m fl elektorlyter) behövs för att "suga tillbaka vattnet ur primärurinen". Lösning: tillför elektrolyter. MEN - inte utan att ha uteslutit andra anledningar!

Som jag har skrivit tidigare så ska hunden givetvis veterinärundersökas. Han har MÅNGA olika problem så det är inget snack om den saken.
Men eftersom han är fin i hull och päls och pigg och glad så vill jag inte susa iväg med honom till YTTERLIGARE en främmande människa och miljö det första jag gör.

Situationen är sådan att om det finns bakomliggande sjukdomar eller om han fortsätter ligga så fruktansvärt högt i stress som han gjort tidigare så ska ha tas bort men han ska iallafall för första gången i sitt liv få en ordentlig chans.

Och bara på de här dagarna som han varit här så har han börjat kunna ligga avslappnat kvar när vi går ut ur rummet, och faktiskt så kan han lämna någon deciliter vatten kvar i botten av skålen så det finns hopp!

Men bara för att understryka att oavsett hur mycket bättre han blir under de kommande dagarna så ska han givetvis träffa tant veterinär så fort hon har tid för oss!

Han börjar iallafall känna sig lite hemtam!

Dieselsover.jpg

Vad skönt att han verkar lugna ner sig! Stackars hund som är så hund och haft så många olika hem :( Inte konstigt att han är stressad.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
548
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 918
Foder & Strö Hej! Jag har precis blivit hästägare igen väldigt plötsligt. Historian om det är lång och inget jag kommer ta nu. Jag har stallat upp...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 093
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka