Bukefalos 28 år!

Vattenrädd häst

L

Laveyou

Hejsan!
Är det någon mer än jag som har problem med sin häst när det gäller vatten.
Jag vet inte vad jag ska ta mej till..:( Han vägrar gå i vattnet om inte jag går i först.. och det är inteså kul alla gånger om man ska vada över en liten bäck eller vad som helst.. detta är ett stort problem för mej då jag vill börja tävla fälttävlan med honom. han är en gud på att hoppa och hoppar nästan allt.. förutom vattenhinder.. Och om jag går före honom en gån så att an har gått över vattnet så e det samma bråk nästa gång igen.. nån som kan ge mej tips.... Tacksamm för svar MVH Astrid :)
 
Sv: Vattenrädd häst

Prova med en vattenmatta!:idea: Sen kan du träna på att leda/rida över andra läskiga saker (preseningar etc.) för att han ska vänja sig vid att du bestämmer vart ni ska gå och inte gå.
 
Sv: Vattenrädd häst

Bråka inte med hästen, men var envis. Ta dig tid.

Träna varje dag om du har möjlighet. Dotterns ponny var riktigt besvärlig med vattenmatta, men jag skaffade en själv och sen var det en liten stunds träning varje dag. Efter ett par veckor var det inga problem längre.

Kan du inte köpa vattenmatta själv kan man fixa med presenning i träram t ex.

Ett tips om du ska rida fälttävlan är att träna alla möjliga konstiga saker så ofta du kan. Något litet brukar man hnna med varje dag - även om man inte ska rida.
 
Sv: Vattenrädd häst

Är din häst RÄDD eller bara grinig? Är det en RÄDSLA hos hästen måste du vara jätteförsiktig när du tränar och får absolut inte pressa din häst för mycket, då kommer den bara att förknippa vatten med stress också, och det kommer göra saken värre. Prata uppmuntrande med din häst (inte lugnande) och ha små krav i början. En hov på mattan/i bäcken (Och så hällst i bäcken eftersom det är riktigt vatten på en fälttävlan). Öka efter hand. Kräv inte att hela hästen ska i första gången!

Är din häst bara grinig däremot kan du vara betydligt tuffare, men utan att bli våldsam givetvis. Driv på ordentligt och beröm massor så fort en hov är i vattnet. Backa undan hästen och börja om. Muta gärna med godis, det är väldigt lätt att träna matfixerade hästar :rofl:

Min häst har inte varit rädd för vatten, men bestämde sig för att " jag ska inte i! " men med lite träning så......

22238604.jpg


:D
 
Sv: Vattenrädd häst

Jag har inget tips, men ville bara berätta om min ene isis som inte heller riktigt vill gå ner i vatten.

Om vattnet är klart så han ser botten så är det inga problem, då traskar han glatt ut. Om det är grumligt eller om "stranden" känns mjuk däremot så vill han inte gå - då hjälper bara att jag går före, så han ser att det är OK.
Jag brukar lyssna på min häst eftersom han oftast har rätt :love: - det har hänt att vi gått ner oss ordentligt när jag bett honom gå i alla fall eller när vår andre isis (som inte är lika uppmärksam på marken) har gått först.

Kanske har du bara en smart häst som tar hand om er?
 
Sv: Vattenrädd häst

min häst vägrade oxå länge gå ned i vatten. vattenpölar var värst, och då kom vi på att det var inte vattnet i sig han var rädd för, för det gick bra med vattenspiltor och liknande. Han var rädd för reflektionen (och skuggor). Så sen när vi visste vad problemet var så var det bara att träna utfrån det och nu går han igenom vilka vattenpölar som helst. Och till sommarren ska vi testa med havet =)
 
Sv: Vattenrädd häst

Hej Astrid. Jag hade en arab som var rädd för vatten också. Varje vattenpöl 100 m upp i luften!
Detta var på sommaren så det kanske är lite lättare att träna då. Använda mig ut av sjön och vattenpölar. Det får ta tid.

Låt han bara nudda hoven i pölen från början. Samma sak med sjön. Det är modigt gjort nog.

Fortsätt så under långsam process. Mycket beröm och var lugn själv. Jag bara blaskade i pölarna som en unge bara för att visa att vattnet var ofarligt.

Här är resultatet:
http://www.youtube.com/watch?v=LUWQC_gwfVU&feature=channel_page

På slutet av filmen. Vi simmar inte där men det slutade med att vi var långt ute till sjöss:laugh:
 
Sv: Vattenrädd häst

Rid med en häst som är vattensäker och öva, öva, öva. Hästar är flockdjur och följer varandra. Tycker inte du ska sitta av och leda det ger nog inget på sikt. Om någon ska leda så sätt en longerlina och låt någon annan leda dig i vatten. Se också till att träna på bra vatten dvs där hästen ser ordentligt, inte kan spring på saker eller liknande.

Ett tips är att kontakta en bra fälttävlanstränare och förklara ditt problem, de är vana vid detta och kan hjälpa dig.

Det går att få alla hästar att gå i vatten, men det finns ett fåtal där det aldrig blir helt bra ur fälttävlans synpunkt, där måste man ju även kunna trava, galoppera och även på sikt kunna hopp i och ur vatten (iblan även hoppa hinder som står i vatten).

Lycka till
 
Sv: Vattenrädd häst

Hejsan.. tack för alla tips.
Jag kan itne svara å¨om han är rädd eller grinig på rak arm.
Då det är väldigt olika. när han ser botten och märker att det bara är att traska i utan problem så
blir han nog grinig. fast i andra hand då han inte ser botten blir han rädd.. fast han har gått där förut.
vilket är lite svårt att ta hansyn till ibland. Preseningar funkar väldigt bra
och vi gör framsteg. men har ändå problem. med bäckar. i älven vi har så går han gärna i men så fort dert kommer en bäck eller liknande han kan kliva över blir han antingen eller..( rädd eller grining )
Ni får gärna ge med mer tips på hur man kan göra.. och jag testar mer än gärna allt..MVH astrid
 
Sv: Vattenrädd häst

Ja, fast då är problemet ett annat. Jag fattade det som om han är rädd för allt vatten, men han är alltså bara rädd för smalare vatten som han kan hoppa över??

Då skulle mitt tips vara som någon skrev ovan att akaffa en vattenmatta eller tillverka en vattengrav och träna på hemma. Samma sak där som jag skrev innan, led honom inte utan navänd dig av draghjälp dvs en säker vattenhäst:D, eller allternativt någon som leder hästen men med dig på ryggen.

Sedan undrar jag hur du rider an mot ett läskigt vatten?? Många rider alldeles för starkt/vilt eller alldeles för mesigt, där kan du ha god hjälp av en tränare. Sedan en annan sak. Om hästen stannar eller liknande KLAPPA DEN ALDRIG utan beröm den med rösten när den går framåt och ignorera/driv om den backar, klappa den och berömma mer gör du när du är över vattnet inte innan det. Om hästen är lärd att en klapp betyder att den gjort något bra så tror den ju att det är bra att stanna. Samma sak tycker jag gäller vid alla hinder, även om det är en ryttarmiss att hästen stannar så klappa aldrig, självklart inte heller bestraffa utan ignorera, lägga volt och komma igen.

Det är totalt meningslöst att jaga eller piska hästen över vattnet eftersom det bara förstärker det obehag som hästen redan känner, med jaga och piska menar jag med typ longerpisk eller likande. Att rida med ett spö ihanden som en förstärkning av skänkelhjälpen kan man ha nytta av under förutsättning att hästen reagerar på hjälpen på ett korrekt sätt dvs går framåt och att ryttaren har rätt tajming i användandet.
 
Sv: Vattenrädd häst

Okeej tack. men grejjen ör att det finns inget jag kan göra om vi kommer till en sån bäck.. han blir bortom kontakt. och han har aldrig gjort illa sej eller nått.. du jag har haft han hela hans liv. så jag har inte en aning.. vatten mattor.. elelr " fusk " mattor som är blåa går bra att hoppa över.. det är när det blänker på ett litet ställe som han vägrar totalt..
 
Sv: Vattenrädd häst

Okeej tack. men grejjen ör att det finns inget jag kan göra om vi kommer till en sån bäck.. han blir bortom kontakt. och han har aldrig gjort illa sej eller nått.. du jag har haft han hela hans liv. så jag har inte en aning.. vatten mattor.. elelr " fusk " mattor som är blåa går bra att hoppa över.. det är när det blänker på ett litet ställe som han vägrar totalt..

Jag tycker iallafall att du ska kontakta en bra tränare som kan hjälpa dig, seciellt om du i framtiden tänker tävla fälttävlan.
 
Sv: Vattenrädd häst

Hejsan! jag har gjort det.. jag gjorde det igår.. och vi kan rtedan gå igenom vattenpölar och hoppa över bäckar. men han tar det inte särskillt försiktigt..?! han lixom panikhoppar. fast jag bara gör som tränaren säger. inget hårdhänt.. vi följer efter en annan häst som kan redan.. och det har hjälpt men jag vuill att han ska vara lugn när han tar sig över.. fast det kommer välk med tiden hoppas jag..:D tack för alla bra tips..^^:rofl::bump::p:laugh:
 
Sv: Vattenrädd häst

Min häst älskar inte vatten heller. Varför gå i när man likaväl kan gå runt?
Döm till min förvåning att hon utan vidare traskade över en å med halv metersdjups vatten ?
Hon fattade väl att skulle hon komma över så MÅSTE hon gå i vatten.

Men fortfarande är vattenpölar SÅÅ hemska.

Medans andra kan bada med sina hästar vägrar min lilla dam att så mycket som blöta ner sina framhovar. Farligt! :o
 
Sv: Vattenrädd häst

Snor tråden liite, men det kanske kan vara till hjälp?

Jag har ingen aning om det här kan stämma men jag har pusslat ihop en grej som verkar logisk.
Jag har läst om hästens drcik-rutiner och att hästen dricker runt 1 gång/dag
och då dricker den mycket och i flock eftersom det finns rovdjur i vattnet som kan vilja
äta upp dom, och detta sitter i sen hästen var vild.

Så det kan ju vara därför vissa hästar är rädda och osäkra när det kommer till
vatten. För i princip alla hästar jag har badat med har alltid fått den här
"titta på vattnet-frys-flykt" reaktionen. Så det kan vara en instinkt som säger till hästen att vara rädd för vattnet
Kanske värt o tänka på :banana:

det blev rätt luddigt, men ni kanske förstår :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Happimess
·
Hundhälsa Älskade Beauceronen är 11 i år, en stor kille, en bit över 70 i mankhöjd och väger 50-51 kg. Inte fet, varit vältränad och välmusklad...
2
Svar
28
· Visningar
12 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp