Vattenreningskanna?

Sv: Vattenreningskanna?

Jag tänkte att jag skickar in den här gratisanalysen och ser vad den visar också går jag vidare därifrån. Det är inte den som kommer upp när man googlar grovtest vatten. Jag googlade vattenanalys och hittade den på det viset.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Om du får vit beläggning är det nog mycket kalk. I Tyskland har de problem med kalk i vattnet, där använder de sådana kannor. De har alltså (där jag varit) så mycket kalk att det blir vitt grums i botten på en kanna som står. Men filterkannorna funkar kanon, vattnet blir gott! Beroende på mängd kalk får man byta filter oftare. Det var ett filter med något pulver i. Det blev vitgeggigt av kalk sedan.
Smaken på det vattnet var lite sträv och smaken var lite fadd på något sätt.

Har du lust att pm:a länken till vem som gör den där gratisanalysen?
 
Sv: Vattenreningskanna?

Det kan vara värt att kolla runt bland vatten-analysföretagen i närområdet!
Här är det i alla fall gratis minst en gång per år, de brukar annonsera i lokaltidningen.

Jag har en gammal brunn på tomten och jag lämnade in en flaska förra våren "för skojs skull", har kommunalt vatten, så jag använder det bara för att vattna i trädgården med.
Analysföretaget tyckte inte att jag skulle dricka det själv eller ge det till andra djur heller, det var visst väldigt mycket järn i det.
Här är det bara sand av olika storlekar i marken (enligt den geotekniska undersökningen jag var tvungen att göra för att få bygglov), så undrar var det kommer ifrån?

/Keb

Fast även järnmalm är ju en sten, som går att mala (inlandsisen) ned till sand.

Fast det är intressant att man inte ska dricka vatten med järn i - när man försöker få i sig järn genom att använda järngrytor och t.o.m. knapra järntabletter. Vad är skillnaden tro??
 
Sv: Vattenreningskanna?

Fast även järnmalm är ju en sten, som går att mala (inlandsisen) ned till sand.

Fast det är intressant att man inte ska dricka vatten med järn i - när man försöker få i sig järn genom att använda järngrytor och t.o.m. knapra järntabletter. Vad är skillnaden tro??

Haha, du vet där jag kommer ifrån är allt järn max en meter under markytan och i väldigt solid form! ;)

/Keb
 
Sv: Vattenreningskanna?

Fast även järnmalm är ju en sten, som går att mala (inlandsisen) ned till sand.

Fast det är intressant att man inte ska dricka vatten med järn i - när man försöker få i sig järn genom att använda järngrytor och t.o.m. knapra järntabletter. Vad är skillnaden tro??

Fast för mycket järn är ju inte bra så det tycker jag inte att det är konstigt att man avråder ifrån att dricka vatten med mycket järn i. Järn i stora doser är giftigt. Det är därför man aldrig ska äta järntabletter om man inte har konstaterad järnbrist. På häst kan för mycket järn leda till mycket svåra sjukdomar. Googla på "iron overload symptoms" om du vill läsa om det. Det är ju därför det är så vansinnigt att alla Sveriges mineralfoder till häst innehåller järn när enbart grovfodret ensamt i normalfallet innehåller för mycket järn.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Om du får vit beläggning är det nog mycket kalk. I Tyskland har de problem med kalk i vattnet, där använder de sådana kannor. De har alltså (där jag varit) så mycket kalk att det blir vitt grums i botten på en kanna som står. Men filterkannorna funkar kanon, vattnet blir gott! Beroende på mängd kalk får man byta filter oftare. Det var ett filter med något pulver i. Det blev vitgeggigt av kalk sedan.
Smaken på det vattnet var lite sträv och smaken var lite fadd på något sätt.

Har du lust att pm:a länken till vem som gör den där gratisanalysen?

Jag skickade länken men glömde ju svara på ditt inlägg :o

Att det är mycket kalk i vattnet tvivlar jag inte på så mycket kalkbeläggningar som blir överallt. Frågan är ju om det är något mer?

Men då hoppas jag att det blir en betydligt mycket godare smak på vattnet med kannan då :) Precis som du skriver så är smaken på vårt vatten fadd och det är det som blir så mycket värre när vattnet smakar sämre än vanligt och då blir smaken också sträv och det luktar illa.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Länka gärna till en sån där kanna :). Vi har väldigt mycket mangan i vårt vatten och det kanske skulle funka här också?
 
Sv: Vattenreningskanna?

Tack för länk Tinyviny!

Tja resultaten i testet stämmer ju säkert, fast det är konstigt att inte folk själva förstår att en sak som är blöt i flera veckor/ månader blir full med bakterier. Så länge skall kanske inte filtret användas.
Den kannan vi använde hade ett vanligt lock också, så man tog ur filtret så då kanske det torkade lite mellan gångerna. Dessutom kläggade det igen rätt fort, tror det byttes varannan vecka eller tredje. Man märkte på vattnet att det började smaka kalk igen, då fick man byta. Allt vatten till kaffe, te osv filtrerades, så det blev fort många liter. Kaffebryggaren tjänade på det också. ;)

Bakterier hade jag inte oroat mig för, men silver lät ju värre. Det är inte bra för naturen.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Länka gärna till en sån där kanna :). Vi har väldigt mycket mangan i vårt vatten och det kanske skulle funka här också?

Man får ju inte länka men om du googlar på vattenreningskanna så kommer flera ställen upp. Bland annat den sidan där man kan beställa en kanna mot fraktavgiften :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har mycket järn i vattnet och allt blir missfärgat, inkl mitt blonda hår... :mad: Vattnet smakar även blod, går ej att dricka...
Svar
16
· Visningar
10 226
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 599
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Lilahnee
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 392
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp