Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan vara värt att kolla runt bland vatten-analysföretagen i närområdet!
Här är det i alla fall gratis minst en gång per år, de brukar annonsera i lokaltidningen.
Jag har en gammal brunn på tomten och jag lämnade in en flaska förra våren "för skojs skull", har kommunalt vatten, så jag använder det bara för att vattna i trädgården med.
Analysföretaget tyckte inte att jag skulle dricka det själv eller ge det till andra djur heller, det var visst väldigt mycket järn i det.
Här är det bara sand av olika storlekar i marken (enligt den geotekniska undersökningen jag var tvungen att göra för att få bygglov), så undrar var det kommer ifrån?
/Keb
Fast även järnmalm är ju en sten, som går att mala (inlandsisen) ned till sand.
Fast det är intressant att man inte ska dricka vatten med järn i - när man försöker få i sig järn genom att använda järngrytor och t.o.m. knapra järntabletter. Vad är skillnaden tro??
I vår kommun är vattenanlys av dricksvatten gratis. Kolla om det är samma hos er?
Fast även järnmalm är ju en sten, som går att mala (inlandsisen) ned till sand.
Fast det är intressant att man inte ska dricka vatten med järn i - när man försöker få i sig järn genom att använda järngrytor och t.o.m. knapra järntabletter. Vad är skillnaden tro??
Jaha, vi bor i samma kommun. Fast vi har inga barn alls, och för oss var det gratis.
Om du får vit beläggning är det nog mycket kalk. I Tyskland har de problem med kalk i vattnet, där använder de sådana kannor. De har alltså (där jag varit) så mycket kalk att det blir vitt grums i botten på en kanna som står. Men filterkannorna funkar kanon, vattnet blir gott! Beroende på mängd kalk får man byta filter oftare. Det var ett filter med något pulver i. Det blev vitgeggigt av kalk sedan.
Smaken på det vattnet var lite sträv och smaken var lite fadd på något sätt.
Har du lust att pm:a länken till vem som gör den där gratisanalysen?
Länka gärna till en sån där kanna. Vi har väldigt mycket mangan i vårt vatten och det kanske skulle funka här också?