"vattenstämpla" bilder

Sv: "vattenstämpla" bilder

Ja jobbar du kan man omsätta det till arbete.... :grin:

Smirk på dig själv.

Nej, jag jobbar inte.
Och det är klart att säljer man bilder så ska ingen sno dom bara sådär. Men det är inget jag har sagt något om heller, eller hur?

Det handlar som sagt vad inte bara om att sälja, jag har sålt bilder, men jag har även gett bort bilder, men jag skulle bli fly förbannad om man bara tar dem utan att ens kunna FRÅGA OM LOV.... Det tillhör nåt som heter UPPFOSTRAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men jag har väl aldrig påstått att jag tycker det är okej att ta dina bilder? :crazy: Det är väl upp till var och en om man tycker att det är okej. Du tycker det bevisligen inte, jag tycker det.

Jag tycker inte det är okej att ta NÅGONS saker, bilder eller what so ever utan att kunna fråga om lov... Det kan inte vara så jävla förbannat svårt att kunna FRÅGA OM LOV, eller????????????

Men hallå..?

Jag menar att man får bestämma själv om man tycker det är OKEJ att någon tar dom bilderna MAN SJÄLV HAR TAGIT?

Vattenstämpeln som finns på dA är skit bra även om den förstör lite :p

Wille_spots_our_neighbour_by_Achatina.jpg

ursäkta om jag är trög... men var hittade man den vattenstämplingen, i vilket prog?
tycker den var snygg!!!

Att tag en annars bild är olagligt. Man bryter mot lagen.
Att har fotograferat en bild utan att ge tillåtelse till någon annan att använda bilden kallas copyright.
Då nästan ingen förstår meningen med copyright så här skall jag försklara begreppet.
Copyright är engelska och betyder upphovsrätt, upphovsrätt betyder att den som har skapat verket (i det här fallet bilden) är den som äger bilden, alltså, den enda som har egentlig tillgång att använda bilden hur den vill. Inga undantag.

Den som stjäl en bild kan bli åtalad och få betala böter, ev. fängelse. (max 2år)
Så det är samma sak som om man skulle stjäla ex. en bil, det gäller samma sak. För man äger bilen och man äger bilden.
Skillnaden är att folk inte förstår att det är endast fotografen som äger bilden, kopiering är förbjuden, olagligt!

Derimot, om fotografen har sålt sin bild eller lånar ut den till någon. (lånar ut är samma sak som att "ge bort" en bild, för även om fotografen ger bort en bild så äger han/hon fortfarande bilden)
Då är det ok att "ta" bilden. Aldrig annars.

Man skall absolut inte tag det som en komplimang att någon tar ens bild.

Skulle du bli glad, ifall du kommer ut till garaget och din bil i borta? Att någon tog den för den tyckte bilen var snygg.
Det tror jag inte, och likadant skall man se på fotografens fotografier.

Vill även upplysa er om att det är 70år efter upphovsmannens död som man har fri tillgång till att använda dess verk.

Detta är inte direkt utpekat till någon specifik i denna diskution.
Bara en redogörelse för er alla var copyright egentligen innebär.

Malin

Jag vet mycket väl vad copyright betyder, om det var mig du syftade på.

Och jag skrev bara att JAG tar det som en komplimang, för jag tycker ju att det är okej om folk "lånar" mina bilder att ha till visningsbild på msn eller så. Jag sa aldirg att alla andra tog det som en komplimang, och jag tar aldrig någon annans bilder.

Jag vet mycket väl vad copyright betyder, om det var mig du syftade på. .

Jag syftade ej på någon specifik.

Och jag skrev bara att JAG tar det som en komplimang, för jag tycker ju att det är okej om folk "lånar" mina bilder att ha till visningsbild på msn eller så. Jag sa aldirg att alla andra tog det som en komplimang, och jag tar aldrig någon annans bilder.

Så, som sagt, skulle du bli glad i fall någon tog ex. din bil? din hund? eller kanske din häst?

Malin

Nej, det har jag aldrig påstått heller. Men jag tycker att det är okej om folk tar mina bilder.
Så jag får inte tycka att det är okej att någon lånar en bild av mig, bara för att jag inte vill att någon ska sno min katt?

Så, som sagt, skulle du bli glad i fall någon tog ex. din bil? din hund? eller kanske din häst?

Ärligt talat, jag förstår inte varför ni går så hårt åt Nagellacksberoende. Hon har aldrig påstått att hon tycker att alla (eller ens någon annan) ska ta det som en komplimang, hon har bara sagt att hon tar det som en komplimang. Hon har dessutom vid flera tillfällen sagt att hon aldrig kopierar andras bilder utan lov.

Det finns många människor som lägger ut sina foton/tecknade bilder/kod/grafik/videos på webben och tillåter fri kopiering. Det har de full rättighet till och det är precis lika ok som att hålla stenhårt på sin egen upphovsrätt och skicka faktura så fort man får se sin bild på andra ställen eller om en utlånad bild visas utan namn på fotografen. Så jag förstår inte varför Nagellacksberoende utpekas som bov och onding?

Tack! :bow:
Jag trodde jag var helt galen, men jag trodde att jag hade försökt förklara massa gånger nu att jag bara tyckte att det var okej att kopiera ifrån MIG, och att jag ALDRIG gör det utan att fråga.

Dessutom tycker jag det är ett konstigt synsätt att man ska vara beredd att ta det som en komplimang att få sin bil stulen bara för att man tycker det känns som en komplimang att någon vill kopiera och använda ens bild. En mer rättvisande liknelse är u i så fall att man målat sin bil på ett väldigt speciellt och personligt sätt, och sen målar grannen sin bil på exakt samma sätt. Komplimang eller upphovsrättsintrång? Tja, det är ju upp till hur man känner själv.

/moiran - som gett bort både äpplen och plommon gratis och även tillåter fri kopiering av vissa av sina bilder - när det är uttryckligt angivet och ändå inte anser att det betyder att det är legitimt att sno hennes bil.

Jag tycker du har varit tydlig, och jag vet inte om folk velat missuppfatta dig eller om de helt enkelt tycker det är förkastligt att tillåta fri kopiering på sina egna bilder.

I vilket fall kan jag sträcka mig så långt att jag önskar att du anger på de ställen du lägger ut bilder att det är ok att kopiera för ickekommersiellt bruk (eller vad du nu tycker är ok), annars blir det lätt så förvirrat för alla som inte insett att upphovsrätten gäller allt som finns på nätet så länge det inte står något annat eller om det finns andra skäl till att den INTE gäller.

*kl*

Jag har ganska ful vattenstämpel på mina bilder, men det är för att pappan till min dotter ska ge fan i mina bilder. Vill han ha bilder får han själv köpa sig en kamera och då ta egna kort!:mad:

Jag har köpt min kamera, jag har lagt in dem i datorn, och jag skriver själv ut mina bilder. Det kostar en slant att göra detta i tid och arbete och jag tänker inte bjussa på det. Detsamma gäller dotterns farmor, som ganska ofta tjatar om foton. Visst ska hon få några, men det blir de med vattenstämpel på.

Elin1142.jpg

Elin928.jpg

det kanske finns anledning till det... ;) ;) ;)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
397
Senast: Lyan
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera... 2
Svar
20
· Visningar
1 910
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
374
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 660
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka