Vattentäta, djupsnöklarande, VARMA, nätta vinterkängor som går att rida i?

Kaki

Trådstartare
Ja vad har ni på fötterna vintertid i stallet? :)

Just nu pendlar jag mellan iskalla jodpurs, låga gympaskor (lika dåliga dom)
och allvädersstövlar modell 10år gamla. Jag behöver köpa något nytt.
Finns det några skor/kängor som klarar alla mina krav i rubriken?
De får ju inte va för breda/klumpiga heller för de ska ju gå in i stigbyglarna :idea:
och ska väl helst ha klack så man "får" rida i dom ;)

Sv: Vattentäta, djupsnöklarande, VARMA, nätta vinterkängor som går att rida i?

Jag tänkte precis lägga ut en likadan tråd. Jag behöver ett par riktiga dunderstövlar som klarar den norrländska vintern. De får gärna vara fodrade med frigolit, folie, varmvatten och glödande kol ;).

Förra vintern köpte jag ett par vikingkängor att ha ute. När jag började på islandshästridskola och red utomhus hela vintern så upptäckte jag till min glädje att kängorna var un-der-bar-A att även rida i! Nätta i foten så de platsade i bygeln och höll värmen jättebra! Sköna och snygga, kostar runt tusenlappen.

Viking ska jag kolla upp!
Har kikat på Graninges vinterkängor också, de som är lite högre i skaftet men de kostar ju runt 2000 och över tror jag... Men skulle de lyckas hålla mina fötter varma när man skrittar en timme i -25 och snöstorm (norrland i ett nötskal ;)) så är det ju värt det.

Edit: Vilken sorts Viking-känga har du?

Senast ändrad:

Lät bra på hemsidan. Men "ner till -17" är nog för lite varmt för mina frusna fötter.. Det ska väldigt lite till innan mina tår blir vita :( Fast skulle kanske va "Tay Mid Sport".. Ner till -40 låter bra :laugh: Men de ser för klumpiga ut för att kunna ridas i och där försvinner halva användningen.

De går alldeles utmärkt att rida i! Jogga också för den delen...:angel:

Är de såpass mjuka i skaftet och hela sig? Hm... Låter bra! :D De borde finnas i någon utebutik, vill prova hur de känns :)

kl

Glöm inte bort att ha ordentliga sockar, det gör stor skillnad. Dvs ylle och silke, absolut inte bomullstrumpor.

kl

Glöm inte bort att ha ordentliga sockar, det gör stor skillnad. Dvs ylle och silke, absolut inte bomullstrumpor.

Och lämna rum för luft kvar i skon/stöveln! Packar man för tajt med för mycket strumpor fryser man snabbare.

Japp, totally agree. Har börjat med mina nu, tyckte de var för varma under sommaren. Men nu är de fantastiska!!! Trots tunns trumpa finns inte en tillstymmelse till kyla, och jag är SUPERFRUSEN!! :)

Jag har ett par La Crosse Whitney..:love: Dom klarar ner till - 40. Jag har varit på skottertur i 3 timmar i -30 grader utan att frysa. Klara att rida i dom också.. Det är kanske inte det säkraste som finns att rida i, men med säkerhets stigbyglar ska det inte vara några problem. Funkar kanon för mig i alla fall!!!

delvis KL

Jag har funderat på ett par Lacrosse Ridgetop. Är det någon som vet om dom går att rida i? Eller är de för klumpiga?

De klarar ju inte så jätte djup snö, men tror de räcker för vinterklimatet härnere i Småland i alla fall.

Vill inte beställa från internet då mina fötter är väldigt kräsna om passform. Har typ fått "överben" bak på hälen när jag skulle gå in ett par skor. Slutade med att min mor får gå in mina skor med tveksam passform - inte optimalt :p

Så de ska gärna finnas i butik. Men ska söka efter:
*Muck Boots
*Graninges kängor
*Vikings kängor

(de ska liksom fungera som en allt-i-allo-supervarm-sko som även kan följa med till fjällen och åka lite skoter :))

En följdfråga om ullstrumpor!

Finns det några som är korta och tunna i skaftet men ändå tjockare och varma runt foten? För jag rymmer inte mer än långkallingar och ridbyxor under shortchapsen.. Är det billigare från internet eller från butik tror ni?

finns ju tävlingsstrumpor som är tunnare i skaftet och funktionsmaterial i foten.

skidstrumpor brukar också finnas med tjockare fot och tunnare skaft.

En följdfråga om ullstrumpor!

Finns det några som är korta och tunna i skaftet men ändå tjockare och varma runt foten? För jag rymmer inte mer än långkallingar och ridbyxor under shortchapsen.. Är det billigare från internet eller från butik tror ni?

Jag har några såna från Granngården. Minns tyvärr inte vad dom heter. De är svarta och grå. Tjocka på undersidan av fötterna och runt tårna, men tunnare ovanpå foten och runt benet. Finns även som långa strumpor (upp till knäna), men då "jaktgröna".

Hej.
Gå in på: fjallsporttarnaby.se
(Fjällsport i Tärnaby) dom har en del nättare kängor som ser jättebra ut, varma. Hälsningar Jane och lycka till.

Har de vanliga gummistövlarna från LaCrosse vintertid när jag mockar etc och de är jättebra, de är nog lite kalla att rida i när det är många minus, men de har ju modeller som är varmfodrade - vilket inte de jag har är... :)
Ang strumpor - kolla Ullfrotté - de borde ha.

Liknande trådar

Utrustning Ja som rubriken lyder, vad är bäst ridstövlar eller shortchaps? Det är såklart en personlig preferens, men nu är det dottern som ska ha... 2
Svar
31
· Visningar
4 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka