veck i munnen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Muffins
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 106
M

Muffins

Alltså, hur många veck i mungipan får era hästar när ni har tränset på?
Bakkus får 1, det tycker jag är alldeles lagom. 3 veck (som enligt hööks är det "normala") borde ju vara jättehårt spänt?! :confused:

Sv: veck i munnen?

Muffins skrev:
Bakkus får 1, det tycker jag är alldeles lagom. 3 veck (som enligt hööks är det "normala") borde ju vara jättehårt spänt?! :confused:

Tjaa...det är väl individuellt. men två brukar väl vara lagom.

Muffins skrev:

Helst vill jag att det inte ska "strena" något i mungipan på hästen, men alla hästar har ju olika långa munnar i förhållande till lanerna. Jag brukar låta hästen tala om för mig när bettet är lagom högt i munnen. Så länge det är för lågt skramlar hästen med bettet och gapar å grejar. Då hissar jag ett hål i taget till hästen blir lugn i munnen och suger tag i bettet. Drar man upp bettet hårdare än så bara för att få till "de där vecken" så är man helt ute å cyklar, tycker jag...

Innan så spände jag sidostyckena så det blev två veck av bettet, för det hade man sagt på ridskolan.

Men för några år sedan berättade en tränarare för mig att det var lättare/bättre att låta hästen tala om var den ville ha bettet istället och det tycker jag är väldigt vettigt.
Så här gör man enligt henne;
Spänn ner sidostyckena så långt du kan, så bettet hamnar på tänderna. Hästen kommer då att själv ta/suga upp bettet där den vill ha det. Då spänner man sidostyckena så hästen slipper hålla i bettet.

Ofta så upptäcker man att hästen har ett för stort bett eftersom det sticker ut på sidorna. Då får man helt enkelt köpa ett mindre. Men tills dess får man rida som "vanligt".
Min hästs bett stack säkert ut 1 cm på var sida. Jag fick köpa den minsta storleken till henne och hon är en arab. (Fast de har ju ganska så mular.)

När man spänner tränset efter hur många veck som det blir i mungipan så hamnar bettet ofta i en vinkel i hästens mun. (om det är delat.) När man behöver ta i bettet så resulterat det ofta i att vinkelns spets åker upp i gommen, inte så skönt.
Om man gör som jag beskrev så hamnar bettet rakt.

Senast ändrad av en moderator:

Snälla, gå inte efter Hööks råd när du väljer och tillpassar bett. De är helt galna.

Lyft på din hästs läppar, se var den har tänderna och anpassa bettet efter det. Låt det bli det antalet rynkor det blir.

Min häst går utan rynkor i mungipan.

Geisli skrev:
Helst vill jag att det inte ska "strena" något i mungipan på hästen, men alla hästar har ju olika långa munnar i förhållande till lanerna. Jag brukar låta hästen tala om för mig när bettet är lagom högt i munnen. Så länge det är för lågt skramlar hästen med bettet och gapar å grejar. Då hissar jag ett hål i taget till hästen blir lugn i munnen och suger tag i bettet. Drar man upp bettet hårdare än så bara för att få till "de där vecken" så är man helt ute å cyklar, tycker jag...

Oxå mina erfarenheter/funderingar. Speciellt nu när jag fått en häst som inte är riktig ngnstans. ;)

Min tränare säger att bettet ska sitta ungefär två fingrar nedanför kindtänderna som sitter ovanför lanerna. Jag passade in bettet på min medryttarhäst enligt den metoden och hon är jättenöjd hittills :)

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 239
Senast: Reshästen
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
888
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 355
Senast: Tossa90
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka