De gör vi faktiskt 🤣 men de är för vi har en som vill ha nötter och apelsinjuice och en som vill ha pringels med päronmer om barnen får välja 😅 men man får äta i alla skålar om man vill, här finns inte alternativet att inte dela med sig och är aldrig någon diskussion om det 😊

Då är det ju en annan sak! De jag såg det hos hade samma godis i skålarna men det var ett väldigt starkt mitt och ditt tänk. Jag kommer ihåg att redan som liten tyckte jag att det såg väldigt otrevligt ut. Hemma hos oss var allt sånt gemensamt och man delade på det.
 
Då är det ju en annan sak! De jag såg det hos hade samma godis i skålarna men det var ett väldigt starkt mitt och ditt tänk. Jag kommer ihåg att redan som liten tyckte jag att det såg väldigt otrevligt ut. Hemma hos oss var allt sånt gemensamt och man delade på det.

Här hemma är vi otrevliga vi 😎

Nej men pga diabetes så är det väldigt mycket lättare om det barnet får en liten skål som är uppmätt. Den kan ju fyllas på men då behöver man inte räkna kolhydrater precis hela tiden. Och då får alla barnen på samma sätt.
 
Här hemma är vi otrevliga vi 😎

Nej men pga diabetes så är det väldigt mycket lättare om det barnet får en liten skål som är uppmätt. Den kan ju fyllas på men då behöver man inte räkna kolhydrater precis hela tiden. Och då får alla barnen på samma sätt.

Ja, fast återigen. Hos er finns en bra anledning!

Hos en del av mina vänner när jag var liten var det BARA för att de och deras syskon aldrig fått lära sig att vara måttliga. Istället för att ta tag i det och lära barnen att inte roffa åt sig allt de kunde så fort skålen med godis landade på bordet så fick alla barn vars en egen skål. Mitt och ditt blev alltså mycket viktigt i deras värld!

Hemma hos mig så roffade ingen åt sig för att i min familj hade vi inställningen att om en roffar åt sig alla chokladbitarna betyder ju det att ingen annan får och med omtanke om sin familj så tog man måttligt och såg till att alla fick chansen att äta godiset.
 
Vad skulle er 7-åring köpa för 50 kronor i veckan? Absolut om det är för sparande men tänkte eftersom du skrev "så att det faktiskt räcker till något".

Jag kan inte komma på vad vår 8-åring skulle köpa om han fick 50 kronor i veckan. Eller ja han skulle säkert kunna köpa Pokemonkort men då har vi ju skapat en vana och ett "behov" som inte finns idag.
Vi satte första veckopengen efter kostnaden på en Bamsetidning eller Kalle Anka. Det är ett trevlig vana att skaffa sig. (tyvärr köpte vi sedan Kalle begagnat eftersom han föredrog de gamla :) )
 
Köper fredagsmyset själv? Sitter ni i familjen med vars en skål? Jag vet att jag stötte på det hos vänner när jag var liten. Ett väldigt starkt mitt och ditt gällande godis och snacks men jag tyckte alltid att var lika udda. Jag är uppväxt med att sånt är hela familjens och man delar med varandra. Alltså köper vi godis och snacks till fredagsmyset.
Om det är med släkt och vänner kan jag köpa godis i en påse och ha i en gemensam skål. Men jag köper normalt lördagsgodis i den minsta storleken påse och man väljer själv till sin påse och kan sedan hälla upp det i sin skål och gå in på sitt rum och äta godis, dricka te och läsa en bok.

Iofs gör det att det inte hinns ikapp riktigt med mycket kusiner och stor godisskål som går åt på tio sekunder.
 
Då är det ju en annan sak! De jag såg det hos hade samma godis i skålarna men det var ett väldigt starkt mitt och ditt tänk. Jag kommer ihåg att redan som liten tyckte jag att det såg väldigt otrevligt ut. Hemma hos oss var allt sånt gemensamt och man delade på det.
Fördelen är att barnen kan äta godiset så långsamt de vill, de blir inte pressade av den som äter godis snabbast om man har ett begränsat antal bitar.
 
Fördelen är att barnen kan äta godiset så långsamt de vill, de blir inte pressade av den som äter godis snabbast om man har ett begränsat antal bitar.

Det är ju precis det jag menar. Att istället för att lära barnen att visa hänsyn till andra (och inte roffa åt sig så mycket som möjligt på andras bekostnad) så tar man den lätta vägen ut och har enskilda godisskålar och skapar ett mitt och ditt som blir nästan heligt. Jag minns när jag var liten att det var så otroligt märkligt!
 
Det är ju precis det jag menar. Att istället för att lära barnen att visa hänsyn till andra (och inte roffa åt sig så mycket som möjligt på andras bekostnad) så tar man den lätta vägen ut och har enskilda godisskålar och skapar ett mitt och ditt som blir nästan heligt. Jag minns när jag var liten att det var så otroligt märkligt!
Det är ju inget fel i att ha ett heligt mitt när det gäller smågodis, så länge man kan dela i annat.

Det är ju lika viktig tradition i en familj att varje barn får stå och välja helt själv och plocka sin egen påse med några bitar efter ålder som det kan vara för en annan familj att ha en stor skål med godis som en person valt som alla får dela på.

De äts också vid olika tillfällen, ena familjen kanske äter det en fredagskväll till film och en annan familj kanske har en påse var som ätes på lördag eftermiddag.

Jag är ju barnslig och gillar smågodis, det är verkligen en oändlig skillnad för mig om jag får tio bitar som jag gillar mest och tio random bitar som någon annan valt eller tio bitar som blev över. Det är också intressant att notera att urvalet blir helt olika beroende på vem som plockat.

Om choklad, om man får en bit choklad kan man väl lika gärna få den i en liten skål som att det ligger tre bitar på ett fat. Vi gör lite olika där såklart.

Självklart känns det märkligt med människor som inte gör som en själv, men det är ju så att folk gör olika. Det kändes märkligt tex att mina kusiner åt middag klockan 17 och sedan åt ett slags kvällsfika, men det var ju inte egentligen fel att göra så istället för att äta mellanmål klockan 15-16 när man kom hem från skolan och middag klockan 19.
 
Det är ju precis det jag menar. Att istället för att lära barnen att visa hänsyn till andra (och inte roffa åt sig så mycket som möjligt på andras bekostnad) så tar man den lätta vägen ut och har enskilda godisskålar och skapar ett mitt och ditt som blir nästan heligt. Jag minns när jag var liten att det var så otroligt märkligt!
Lösgodis ÄR heligt! Vi brukar också köpa varsin påse i vår familj för alla gillar olika saker i olika mängder. Vårt barn har inte blivit skadat p g a detta, han roffar inte åt sig mer än någon annan, snarare tvärtom. Hur man beter sig och tar hänsyn till andra människor är ju en uppfostringssak, klarar man inte av att hantera t ex godis utan att roffa åt sig så har man lite att jobba på. Jag tycker inte att det är konstigare att man har sitt godis i en egen skål än att man har sina pengar i sin egna plånbok, sen kan man slösa eller spara som man vill utan att någon annan blir "drabbad".

PS! Vi har gemensamt godis/snacks emellanåt också, så vi är bara halvkonstiga i vår familj.
 
Ja, fast återigen. Hos er finns en bra anledning!

Hos en del av mina vänner när jag var liten var det BARA för att de och deras syskon aldrig fått lära sig att vara måttliga. Istället för att ta tag i det och lära barnen att inte roffa åt sig allt de kunde så fort skålen med godis landade på bordet så fick alla barn vars en egen skål. Mitt och ditt blev alltså mycket viktigt i deras värld!

Hemma hos mig så roffade ingen åt sig för att i min familj hade vi inställningen att om en roffar åt sig alla chokladbitarna betyder ju det att ingen annan får och med omtanke om sin familj så tog man måttligt och såg till att alla fick chansen att äta godiset.

Fast det är väl inte anledningen som avgör hur otrevligt det ser ut? ;)

Jag tror inte att det är så enkelt som att om man har gemensam skål på fredagsmyset så lär sig barnen omtanke och att inte roffa åt sig och om man får en egen skål godis så skapar det mitt och ditt. Det beror nog på ett gäng olika faktorer.

Vi har en 8-årig pojke och en 6-årig flicka. De delar på det mesta i livet. De delar rum, typ 90 % av leksakerna används som gemensamma och de delar en del kläder. Dottern fyllde 6 i helgen och önskade sig två hopprep (så att brorsan också kunde hoppa) och är de på kalas brukar de oftast ha godis kvar i påsen så att syskonet också får.

Och så tjafsar de jättemycket. Det är "orättvist" stup i kvarten och senast igår vid middagen hade vi diskussionen om hur många körsbärstomater som var rimligt att ta för att vara säker på att alla får.

Tror att egna skålar under fredagsmyset är en ytterst liten del i det stora hela. Sen kan man ju tycka att det ser otrevligt ut ändå såklart! Men jag tror inte att det (bra anledning eller ej) ger en bild av familjens inställning vad gäller omtanke om varandra eller ifall det är okej att roffa åt sig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 257
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Hur klarar hästmänniskor av att sälja sina hästar? Många vänner som tävlar byter hästar som trosor nästan, de tävlar dem och när de inte...
Svar
5
· Visningar
1 948
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 294
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp