Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom?
Vad ska det räcka till?
Finns det ngr krav för att dom ska få pengarna? (tex städa sitt rum)
Kan veckopengen bli indragen (varför?)
Kan dom tjäna extra pengar genom att göra olika saker hemma?

Vi har inte haft ngn vecko/månadspeng hitills men pga olika anledningar känns det nu som att det är dags att införa framförallt för tonåringarna (14, 13) och 9 åringen och då vill nog småsyskonen (6,4) också ha en peng.
Ja.

Månadspeng enligt bankernas rekommendationer för åldern.

Typ personligt inköpande av grejs som man vill ha. (en del böcker, skin till ngn dataspelsfigur, ngt litet dataspel. Lite magic kort. Om det var biobesök med vänner ofta skulle det också vara ngt som fick betalas för. Men satt månadspengsrekommendation räcker inte till många biobesök om man säger så.) Det går inte åt så mycket :) men om man faktiskt ville köpa typ två böcker i månaden skulle allt gå åt snabbt så tur att det sparas. Vännerna köper mycket godis och sådant på skolan tex.

Inga krav
Den kan inte bli indragen
Än så länge har man inte kunnat tjäna extra, men en vacker dag kanske det blir så, men då ska det vara för hushållsysslor som är utöver det vanliga. Tex tänker jag att jag betala för att barnet klipper gräsmattan när det är min tur, men jag tänker inte betala när det är hans tur :) Vi är tre i familjen och det är allas ansvar att ta hand om saker.

Vi har haft veckopeng från 6 år och sedan gått över till månadspeng vid 12 eller så. Tycker att äldre barn får mer än yngre och det är så det ser ut på rekommendationerna också.

Det är rekommenderat också för att barnet ska lära sig hantera pengar och det är väldigt bra att han lärt sig betala i butiker osv och även har möjligheten att betala för bussen eller grädde på vägen hem och sådant om det behövs så swishar vi.
 
Vi har pratat mer om det här hemma och min man tycker inte att barnen ska fa extra pengar. Dom far mycket av sina farföräldrar och spargrisarna är ganska fulla. Men just det är mitt "problem". Dom har mkt pengar och har gärna av dom pengarna och slösar i mina ögon bort dom pa onödiga saker, det är väldigt populärt just nu att ga till affären och köpa godis och smasaker. Hade tex en händelse i varas när 9 aringen lanade ut 100€ till sin kompis (som köpte dyra hundsaker för pengarna, dom har inte ens en hund). Sa barnen behöver absolut lära sig att hantera pengar.

Nu har jag iaf gömt 9aringens spargris sa hon far be om pengar och säga vad hon vill köpa för dom.
13 aringen far hantera sina sparpengar själv.
14aringen kommer fa ett eget konto med till att börja med 100€ sa far vi se om det är lagom. Det ska ga till mindre, inte helt nödvändiga klädinköp (till dyrare kläder och skor far hon extra pengar), nöjen, mellanmal, godis, mindre saker till skolan som pennor (skolböcker far hon extra till).
Pengar från mor och farföräldrar och sådant har vi mer sagt är för att spara till ngt finare och veckopengen för att slösa bort isf.

Då kan ju pengarna ta slut på ett annat och tydligt sätt. Tex 200 kr i månaden och det tar slut, så kan de inte köpa så mycket godis.
 
Är det de får av släkten i storlek av månadspeng eller är det större summor? Större summor sätter vi in på ett sparkonto som dottern inte får använda sig av förrän hon är vuxen. Summor i partiet med månadspeng får hon behålla själv. T.ex. om hon får 1000 kr i julklapp av nån som får hon naturligtvis behålla det. Men om nån släkting vill ge henne 10000 kr så sätts det in på hennes sparkonto som hon inte får förrän hon är vuxen.

När jag gick på gymnasiet fick jag mitt barnbidrag (minns inte om det kallades så då men iaf motsvarigheten). Men med det följde att jag skulle köpa alla mina kläder själv utom stora utgifter som vinterjacka, vinterskor osv. De köpte mamma och pappa. Men vardagskläderna skulle jag köpa själv.
Vi har nog absolut inte låtit barnet lägga 1000 kr på vad som helst och godis, även om han fått det av släkting. Utan spargrisen har varit en plats där man sparar pengar och frågar om man får köpa ngt speciellt. (det har inte krävts att ngn förälder tagit spargrisen, det har räckt utmärkt med att säga det, numera befinner sig spargrisens innehåll på banken för det var enklare).

10 000 kr har aldrig dykt upp och skulle absolut inte stanna utanför ett sparkonto.

Så månadspengen är för att slösa och presentpengar, över typ 200 kr, är för speciella saker, och fråga.

Det har aldrig varit ett problem, det har alltid frågats om inköp över typ 300 kr så långt.
 
Vi har nog absolut inte låtit barnet lägga 1000 kr på vad som helst och godis, även om han fått det av släkting. Utan spargrisen har varit en plats där man sparar pengar och frågar om man får köpa ngt speciellt. (det har inte krävts att ngn förälder tagit spargrisen, det har räckt utmärkt med att säga det, numera befinner sig spargrisens innehåll på banken för det var enklare).

10 000 kr har aldrig dykt upp och skulle absolut inte stanna utanför ett sparkonto.

Så månadspengen är för att slösa och presentpengar, över typ 200 kr, är för speciella saker, och fråga.

Det har aldrig varit ett problem, det har alltid frågats om inköp över typ 300 kr så långt.

Ok, vi har aldrig haft en fysisk spargris. Hon har pengar på ett konto med ett kort kopplat. Sen har vi ett sparkonto som vi sparar pengar till som hon ska få när hon fyller 18 år. På sitt eget konto dit hennes kort är kopplat sätts månadspengen in. Får hon 1000 kr i present så brukar vi sätta in 1000 kr och sen använder vi kontanterna till att handla med. Så slipper hon böka med kontanter då inte alla butiker tar det längre och vi kan lätt använda det i mataffärer.

De pengar som är på kontot som kortet är kopplat till får hon göra vad hon vill med. Hon använder dem relativt klokt. Sen använder hon det inte alltid till sånt jag hade använt det till. Men det är ju en annan sak.

Jag råder henne dock alltid att fundera en extra gång innan hon köper något. Så att hon verkligen tycker att det är värt pengarna.
 
Ok, vi har aldrig haft en fysisk spargris. Hon har pengar på ett konto med ett kort kopplat. Sen har vi ett sparkonto som vi sparar pengar till som hon ska få när hon fyller 18 år. På sitt eget konto dit hennes kort är kopplat sätts månadspengen in. Får hon 1000 kr i present så brukar vi sätta in 1000 kr och sen använder vi kontanterna till att handla med. Så slipper hon böka med kontanter då inte alla butiker tar det längre och vi kan lätt använda det i mataffärer.

De pengar som är på kontot som kortet är kopplat till får hon göra vad hon vill med. Hon använder dem relativt klokt. Sen använder hon det inte alltid till sånt jag hade använt det till. Men det är ju en annan sak.

Jag råder henne dock alltid att fundera en extra gång innan hon köper något. Så att hon verkligen tycker att det är värt pengarna.
Ja vi gör likadant, dvs sätter in pengar som fås på det sättet på kontot som kortet är kopplat till.
Men han får inte använda dem hur som helst på saker som en och en kostar över 200 kr utan får fråga först.
Samtidigt används pengarna så klokt att vi har ngn gång gett en marknadspeng och sagt att vi förväntar oss att den ska vara slut innan veckan är över osv, för att det bara måste övas på att betala och hushålla faktiskt :)

När jag tänker efter borde vi ge en slant inför jul som han får spendera på julklappar istället för att han letar upp julklappen och vi betalar i efterhand eller följer med och betalar.
 
Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom?
Vad ska det räcka till?
Finns det ngr krav för att dom ska få pengarna? (tex städa sitt rum)
Kan veckopengen bli indragen (varför?)
Kan dom tjäna extra pengar genom att göra olika saker hemma?

Vi har inte haft ngn vecko/månadspeng hitills men pga olika anledningar känns det nu som att det är dags att införa framförallt för tonåringarna (14, 13) och 9 åringen och då vill nog småsyskonen (6,4) också ha en peng.
Nej
Han är 5,5 år men kan inte siffror (skriva, läsa) än så känns inte som nån idé förrän han kan det.
 
Vår 7 åring har fått välja själv och har än så länge sagt nej till veckopeng. Jag tänker kanske 50 kr i veckan så de faktiskt räcker till något.

Barnens egna sparkonton är låsta och går inte att plocka ut från så enkelt, tandfen, pizza pengar osv lånar pengar från spargrisen och betalat tillbaka på sparkontot istället så sparpengarna går åt endå
 
Vår 7 åring har fått välja själv och har än så länge sagt nej till veckopeng. Jag tänker kanske 50 kr i veckan så de faktiskt räcker till något.

Barnens egna sparkonton är låsta och går inte att plocka ut från så enkelt, tandfen, pizza pengar osv lånar pengar från spargrisen och betalat tillbaka på sparkontot istället så sparpengarna går åt endå

Vad skulle er 7-åring köpa för 50 kronor i veckan? Absolut om det är för sparande men tänkte eftersom du skrev "så att det faktiskt räcker till något".

Jag kan inte komma på vad vår 8-åring skulle köpa om han fick 50 kronor i veckan. Eller ja han skulle säkert kunna köpa Pokemonkort men då har vi ju skapat en vana och ett "behov" som inte finns idag.
 
Jag hr inte barn sa hor val egentligen inte hemma har, men jag har ett starkt minne fran nar jag delade lagenhet med en van vars veckopeng hangde samman med att gora sysslor hemma, ocksa att hon kunde tjana extra pengar genom att gora extra sysslor som att t.ex. stryka pappans skjortor osv.

Hon var helt vardelos pa att halla efter sig sjalv och stada ett hem, for att i hennes huvud var det "jobb" som man gjorde for betalning, och inte bara en naturlig del av att... existera.
 
Mina barn (10 och 12 år) får veckopeng på 50 kr. Men vi är rätt dåliga på att komma ihåg, så det blir mer av månadspeng 🫣 De ska städa sina rum och gå till skolan och sköta läxor. Det blir bonus (+50 kr) om man ligger still i sin säng på kvällarna (vi har haft galet med spring på kvällarna och mutan var från en desperat mamma...). Är det något de vill som är viktigt på kvällen kan de få bonus ändå. Det har faktiskt fungerat bra!
 
Vad skulle er 7-åring köpa för 50 kronor i veckan? Absolut om det är för sparande men tänkte eftersom du skrev "så att det faktiskt räcker till något".

Jag kan inte komma på vad vår 8-åring skulle köpa om han fick 50 kronor i veckan. Eller ja han skulle säkert kunna köpa Pokemonkort men då har vi ju skapat en vana och ett "behov" som inte finns idag.
Ni skapar snarare ett förstående för pengar och dess värde.
 
Det var inte förekomsten av veckopeng jag undrade över utan att det behövde vara 50:- i veckan för att faktiskt räcka till något. :)
Det undrar verkligen jag också! Mitt äldsta barn fyller snart 8, tänker att vi verkligen borde börja med veckopeng (har gjort några försök tidigare, men han verkade då inte fatta grejen utan lekte mest med pengarna innan de hamnade i spargrisen..) men kan typ inte komma på något han behöver köpa/jag vill att han köper. Köper inga leksaker/spel/etc till honom nu heller (om han inte fyller år..), köper några godisbitar varje lördag och that’s it typ (sen köper jag så klart mat, kläder, utredning till aktiviteter etc..). Känner spontant inte att jag vill att han börjar köpa grejer bara för att, känns inte som han saknar något idag. Men är kanske värt några onödiga köp om han lär sig hantera pengar, men tänker att vi börjar med typ 10 kr i veckan eller så :)
 
Nioåringen får 30 kr i veckan, plus det som blir över från hennes lördagsgodisbudget (ytterligare 30 kr). Utöver till jul och födelsedag köper vi extremt sällan leksaker till henne, utan hennes pengar ska räcka till sådant. Kläder, upplevelser, hobbyutrustning och liknande betalar naturligtvis vi föräldrar. Undantaget hobbyutrustning som bygger på ”vill ha” snarare än behöver (typ vill ha rosaglittriga ridvantar trots har redan vanliga = får gärna köpa, men för sina pengar).

Hon behöver inte motprestera eftersom det finns inbakat en bestraffning (indragen veckopeng) i en sådan deal.

Hon kan inte tjäna extra pengar än så länge, vi resonerar som så att vi är en familj och i en sådan hjälps alla åt när det behövs, utan betalning. Skulle hon be om ett ”extrajobb” så skulle vi däremot lösa det! Men då skulle det vara något som låg lite utanför normal syssla för ett barn, alltså inte typ plocka in i diskmaskinen, hjälpa till att vika sin egen tvätt, städa sitt rum, vattna växter, ge djuren mat, duka bordet, passa lillasyster i fem minuter medan mamma/pappa slinker ner i tvättstugan eller liknande som vi kan be henne göra annars.

Alla tycker det är ett skitbra som vi har nu. Det är otroligt skönt att slippa tjat om prylar och ändå slippa säga nej! Hon vet ju vad svaret blir: ”du får gärna köpa den, du har ju pengar!” Hon är sparsam och hanterar sina pengar väldigt väl. Vi lägger oss inte i vad hon lägger sina pengar på, de är hennes*, men hon rådfrågar ofta oss innan hon köper något och resonerar klokt kring att spendera. Att det är upp till henne har hjälpt henne förstå att det ofta är bättre att avstå om man inte är helt säker, och köpa något ännu bättre en annan gång. Det händer såklart att hon gör impulsköp, men ofta planerar hon en köpbudget när vi ska någonstans där hon vet att hon kan stöta på frestelser.

*Eller, vi har i och för sig sagt att hon inte får ge bort pengar till kompisar eller liknande, och förklarat varför det blir dumt.
 
Vad skulle er 7-åring köpa för 50 kronor i veckan? Absolut om det är för sparande men tänkte eftersom du skrev "så att det faktiskt räcker till något".

Jag kan inte komma på vad vår 8-åring skulle köpa om han fick 50 kronor i veckan. Eller ja han skulle säkert kunna köpa Pokemonkort men då har vi ju skapat en vana och ett "behov" som inte finns idag.

Lite sent svar! Men vi tänker att man köper fredagsmyset själv framförallt. Fika på tävling, spara så de räcker till ett tv spel osv
Han frågade idag efter ett bankkort och svisch, frågade vad han skulle ha de till. Om han känner att han vill köpa något eget på vår lilla affär på byn eller när han är med oss och handlar, en blomma till mormor eller något till syskonen. Att han idag velat köpa med lite äpplen till sin ponny att ta med på träningen 🤷🏼‍♀️

Han är sugen på att lära sig mer om pengar och vi uppmuntrar de gärna :)
 
Vi kallade nog veckopengen för lördagspeng långt ned i åldrarna tror jag, och det var det vi hade att köpa lördagsgodis för. :) Eller spara för all del. Det var först högre upp i ålder det blev aktuellt med något annat än godis, tuggummibollar och typ sådana där slemmiga gummihänder.
 
Vi kallade nog veckopengen för lördagspeng långt ned i åldrarna tror jag, och det var det vi hade att köpa lördagsgodis för. :) Eller spara för all del. Det var först högre upp i ålder det blev aktuellt med något annat än godis, tuggummibollar och typ sådana där slemmiga gummihänder.
Slemmiga gummihänder… det var tider det 😍
 
Lite sent svar! Men vi tänker att man köper fredagsmyset själv framförallt. Fika på tävling, spara så de räcker till ett tv spel osv
Han frågade idag efter ett bankkort och svisch, frågade vad han skulle ha de till. Om han känner att han vill köpa något eget på vår lilla affär på byn eller när han är med oss och handlar, en blomma till mormor eller något till syskonen. Att han idag velat köpa med lite äpplen till sin ponny att ta med på träningen 🤷🏼‍♀️

Han är sugen på att lära sig mer om pengar och vi uppmuntrar de gärna :)

Köper fredagsmyset själv? Sitter ni i familjen med vars en skål? Jag vet att jag stötte på det hos vänner när jag var liten. Ett väldigt starkt mitt och ditt gällande godis och snacks men jag tyckte alltid att var lika udda. Jag är uppväxt med att sånt är hela familjens och man delar med varandra. Alltså köper vi godis och snacks till fredagsmyset.
 
Köper fredagsmyset själv? Sitter ni i familjen med vars en skål? Jag vet att jag stötte på det hos vänner när jag var liten. Ett väldigt starkt mitt och ditt gällande godis och snacks men jag tyckte alltid att var lika udda. Jag är uppväxt med att sånt är hela familjens och man delar med varandra. Alltså köper vi godis och snacks till fredagsmyset.

De gör vi faktiskt 🤣 men de är för vi har en som vill ha nötter och apelsinjuice och en som vill ha pringels med päronmer om barnen får välja 😅 men man får äta i alla skålar om man vill, här finns inte alternativet att inte dela med sig och är aldrig någon diskussion om det 😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 257
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Hur klarar hästmänniskor av att sälja sina hästar? Många vänner som tävlar byter hästar som trosor nästan, de tävlar dem och när de inte...
Svar
5
· Visningar
1 948
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 294
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp