Problemet med facket här är att de inte ger något skydd

De jobbar ju för sina medlemmar så som icke-medlem har du svårt komma fram förstås. Så för den som är medlem kan man ju gå uppåt i organisationen om det lokala fackombudet inte kan åstadkomma något och begära en central förhandling. Så med facket i ryggen har du i alla fall någon som kan hjälpa dig att driva på, annars blir man ju lätt ensam och obekväm och kanske blir förbipasserad när förmåner ska delas ut.
 
Problemet med facket här är att de inte ger något skydd, är ett flertal papper vi har skrivit till dem.
Så jag ser ingen anledning att gå med i just kommunal och vet inte om unionen kan hjälpa mig då det är kommunal det är skrivet avtal med på jobbet.
Och ja arbetsmiljö problem har vi.
Lösningen är att få in en timvikarie till på kvällen. Tråkigt att vi inte har några vikarier bara

Med det rent fackliga kan Unionen inte göra något om Kommunal äger kollektivavtalet. Närt det gäller skyddsfrågor som t.ex den psykosociala arbetsmiljön så kan du vända dig till vilket skyddsombud på din arbetsplats som helst... Skyddsombudet är valt för ALLA anställda, oavsett facklig tillhörighet eller om man så är oorganiserad.... Sedan är det praxis att den fackliga organisationen organiserar skyddsverksamheten...
Men rena "fackfrågor" hjälp vid förhandlingar kan bara den kollektivavtalsbärande organisationen hjälpa dig med.
 
Med det rent fackliga kan Unionen inte göra något om Kommunal äger kollektivavtalet. Närt det gäller skyddsfrågor som t.ex den psykosociala arbetsmiljön så kan du vända dig till vilket skyddsombud på din arbetsplats som helst... Skyddsombudet är valt för ALLA anställda, oavsett facklig tillhörighet eller om man så är oorganiserad.... Sedan är det praxis att den fackliga organisationen organiserar skyddsverksamheten...
Men rena "fackfrågor" hjälp vid förhandlingar kan bara den kollektivavtalsbärande organisationen hjälpa dig med.
Som jag trodde då :)
 
Meddela din AL eller schemaläggare att du inte har möjlighet att ta de sista timmarna på sista passet. De som gör att du drar över.

AG bör lösa det omgående.
 
Meddela din AL eller schemaläggare att du inte har möjlighet att ta de sista timmarna på sista passet. De som gör att du drar över.

AG bör lösa det omgående.
Då jag är sjukskriven pga inflammation i axeln från arbetet nu två dagar så kan det mycket väl lösa sig av sig själv, ska försöka få tag på någon imorgon.
 
Pratade med en lite högre upp i jobbet idag och hen sa typ att på en vecka gör det inget men över en sex veckors period är det inte bra. Jag håller nog inte helt med då jag faktiskt bara har schema för 70% och att jag har fått sjukskriva mig för jobbrelaterade skador.
Att gå till en privat aktör efter detta känns lockande, trodde jag aldrig
 
har haft mycket övertid den senaste veckan. Cirka 138 minuter övertid

2 h och 18 minuters övertid räknar inte jag som mycket övertid på en vecka faktiskt, men om schemat gör att du jobbar på vilotid så måste ju schemat justeras.

Övertid ersätts ju alltid i antingen ledig tid eller pengar beroende på vad man har för avtal om sådant och det är ju olika från person till person och från bransch till bransch.
 
Pratade med en lite högre upp i jobbet idag och hen sa typ att på en vecka gör det inget men över en sex veckors period är det inte bra. Jag håller nog inte helt med då jag faktiskt bara har schema för 70% och att jag har fått sjukskriva mig för jobbrelaterade skador.
Att gå till en privat aktör efter detta känns lockande, trodde jag aldrig

Gräset är inte alltid grönare på den "andra sidan" Tvärtom (som vi ofta läser i tidningarna).....
 
Själv är jag tjänsteman i privat sektor och har för dagen 100 timmars övertid att ta ut "när jag får tid" ;-)
 
2 h och 18 minuters övertid räknar inte jag som mycket övertid på en vecka faktiskt, men om schemat gör att du jobbar på vilotid så måste ju schemat justeras.

Övertid ersätts ju alltid i antingen ledig tid eller pengar beroende på vad man har för avtal om sådant och det är ju olika från person till person och från bransch till bransch.
Man får välja själv vad för ersättning man vill ha. Dock har jag över 8 timmar övertid och inte ens hälften av månaden har gått, det tycker jag är värre. Där jag jobbar är det mycket övertid och egentligen är det inte just övertiden jag är trött på utan det som ger övertiden.
 
Antagligen mer studielån också...

Jag menade inte att undervärdera ditt jobb men tyckte inte du hade så mycket övertid, helt enkelt.
 
Antagligen mer studielån också...

Jag menade inte att undervärdera ditt jobb men tyckte inte du hade så mycket övertid, helt enkelt.
Säkert då jag valde att studera utan studielån och jobbade samtidigt.
Man kan inte jämföra olika brancher så enligt mig då de kräver så olika av personal. Ditt är säkert mycket mera ofysiskt och kanske också kan läggas till viss del hemma. Mitt så innebär mer övertid mer fysiskt tungt arbete och att brukarna kommer i kläm och får sämre vård.
 
Fast det var ju du som nämnde privat sektor som ett bättre (?) alternativ. Jag är ganska säker på att pressen ofta är större där.
 
Hemma?? Det var en konstig kommentar ;-). Hemma har jag 20 hästar iofs, inte särskilt ofysiskt. Lite sämre betalt än jobbet dock :D
 
Fast det var ju du som nämnde privat sektor som ett bättre (?) alternativ. Jag är ganska säker på att pressen ofta är större där.
Det beror på vilka jag har frågat, vissa tycker att de privata företagen fungerar bättre andra att de tar brukarna som kommunen inte vill ta i med tång. Men just nu är jag så trött på kommunen och kommunal att jag gärna provar något halvår.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 996
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 225
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 843
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 292
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp