Vedspisen vill inte funka

Kaminer och vedspisar har helto lika "anatomi". De är också byggda för olika ändamål. Vedspisen är gjord för att laga mat på. Kaminen för att värma huset och kan i visa fall ha en liten
kokplatta.

Vedspisen är finurligt och elegant byggd för att ge värme till hällen och ugnen. Tilluft regleras med nedre luckan, den som är in till askan. Spjället i skorstenen är till rökkanalen. När man inte eldar så är den lämpligen stängd för att inte dra ut varm luft från huset.
 
Det är samma med kamin men så länge man inte stängt spjället i skorstenen, om det ens finns, så är det ingen fara. Så länge skorstenen är varm kommer luftdraget vilja gå ut den vägen. Och om du stänger spjället på kaminen och det verkligen blir så tätt att ingen luft kan passera så kan ju inte heller de giftiga gaserna gå bakvägen och in i bostaden. Om man däremot stänger spjället i skorstenen men låter luftspjället i kaminen var öppet finns det en liten risk. Men för att det skall bli farligt och ni inte reagerar på röklukt är det många faktorer som måste stämma.
Har funderat på detta. Hade ett spjäll i skorstenen som stod åt ett håll vidöppet när jag började elda, sedan i stängde jag till det i slutet, men insåg när jag funderade att det fanns ett hack till på det- helt stängt, som aldrig användes, för då slutade det brinna (eller tog sig inte alls). Det var bara helt stängt när sotaren sotade, annars helt öppet eller på andra hacket som var halvt stängt med andra ord.

Så jag mindes fel :)

Rök in gjorde det någon gång när jag glömt öppna när sotaren sotat eller när skorstenen var kall, båda var ju lätt avhjälpta och något som märktes omedelbart. Har aldrig "fiseldat" som sotaren kallade det, utan har haft ordentligt med drag och då krävdes det ju att det var öppet ut i skorstenen också så väl som luckan under var öppen för att det skulle brinna på rätt sätt.
 
Men har du stängt spjället (vilket alltså är den som stänger för I skorstenen så att ingen rök eller gaser kommer ut) så är det ju en rätt stor risk att dessa kommer ut i huset. Du hade tur helt enkelt.

Eller stängde du bara för tilluft? Det har jag "stängt" hela tiden eftersom det verkar som min spis får in tilluft nån annanstans ifrån. Med luftluckan öppen blir draget för hårt.
Imponerande, tur i 11 år!

Det tror inte jag dock, se svar till @Huggorm ovan. Spjället var inte helt stängt, har jag kommit på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 501
Senast: sjoberga
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 993
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 052
Senast: Whoever
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp